پیشرفتهترین استادیوم جهان چه ویژگیهایی دارد+ تصاویر
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، اسم شرکت خودروسازی بنز بیش از یک قرن است با فناوری پیشرفته، قیمت و کیفیت بالا عجین شده است. بنابراین جای تعجب نیست که پیشرفتهترین، بزرگترین و گرانقیمتترین استادیوم ورزشی جهان هم نام این برند قدیمی آلمانی را یدک میکشد. این استادیوم چند منظوره که تابستان امسال در شهر آتلانتای ایالات متحده افتتاح شد، مدرنترین و مجهزترین در نوع خود محسوب میشود.
البته شرکت بنز تنها حامی مالی این مجموعه است و غیر از نام و لوگوی بزرگ آن روی ورودی استادیوم، نقش دیگری از آن در این ورزشگاه عظیم دیده نمیشود اما درست مثل محصولات بنز، فناوریهای پیشرفته به کار رفته در طراحی و ساخت این مجموعه عظیم ورزشی آن را یک سر و گردن بالاتر از تمام استادیومهای ساخته شده تاکنون قرار میدهد. در ادامه نگاهی داریم به ویژگیهای منحصر به فرد و فناوریهای پیشرفتهای که در طراحی و ساخت این سازه عظیم به کار رفته است و آن را نماینده سازههای ورزشی آینده کرده است.
ورزشگاهترینها
طراحی و ساخت این ورزشگاه حدود 9 سال به طول انجامید و با هزینه تمام شده 1.6 میلیارد دلار، گرانقیمتترین استادیوم ورزشی جهان بهشمار میآید. این سازه چند منظوره قرار است علاوه بر میزبانی بازیهای دو تیم Falcons و United شهر آتلانتا، شاهد برگزاری انواع کنسرتها و همایشها هم باشد. شاید شاخصترین بخش استادیوم را باید سقف متحرک عظیم و هشت تکه آن دانست که به لطف سیستمهای مکانیکی در کمتر از 12 دقیقه مثل دیافراگم دوربین جمع یا باز میشود. هر کدام از این قطعات هشتگانه حدود 500 تن وزن دارند و قسمت متحرک سقف فضایی به وسعت هفت هکتار را پوشش میدهد. اما این تمام ماجرا نیست و نگین انگشتری استادیوم مرسدس بنز درست زیر همین سقف متحرک پنهان شده است.
یک نمایشگر ویدئویی حلقه ای 360 درجه به ارتفاع 18 متر و مساحت حدود 5850 متر مربع که دور تا دور قسمت داخلی سقف متحرک را در بر گرفته است و بزرگترین صفحه نمایش LED جهان محسوب میشود. این نمایشگر عظیم به تمام تماشاگران امکان میدهد بهترین دید ممکن را داشته باشند و هیچکدام از جزئیات بازی را از دست ندهند. همچنین 3000 نمایشگر ویدئویی در سراسر استادیوم، وظیفه نمایش همه چیز از منوی فروشگاهها تا نمایش بازی را برای هواداران برعهده خواهند داشت.
نمایشگرهای ویدئویی سراسر مجموعه با سیستم IPTV (تلویزیون اینترنتی) کار میکنند و سیستم کنترل مرکزی قادر به تعیین محتوی نمایش داده شده در هر یک از آنها خواهد بود. بسته به رویداد در حال برگزاری، این ورزشگاه عظیم پذیرای تعداد متفاوتی از هواداران خواهد بود که از 43 تا 76 هزار نفر متغیر است. همه این ویژگیها باعث شده است این استادیوم برای برگزاری چندین رویداد بزرگ ورزشی در سالهای آینده در نظر گرفته شود و در صورتی که میزبانی جام جهانی 2026 به آمریکا برسد، احتمالاً میزبان فینال این رقابتها خواهد بود.
ستارهای برای آینده
یکی از نکاتی که از ابتدا در طراحی و ساخت این مجموعه مورد توجه قرار گرفت، طراحی هوشمند به منظور بهینهسازی مصرف آب و انرژی و همچنین ایجاد کمترین فشار بر محیطزیست بوده است. بالاترین استانداردها در زمینه استفاده از انرژیها و منابع تجدیدپذیر در طراحی و ساخت این ورزشگاه لحاظ شده است و بخشی از قیمت نجومی ساخت آن هم به همین موضوع باز میگردد. در نتیجه استادیوم مرسدس بنز در کنار کسب عنوان گرانقیمتترین مجموعه ورزشی جهان، موفق به کسب بالاترین استانداردها در زمینه طراحی بهینه سازگار با محیطزیست هم شده است که امکان ذخیره سازی آب باران و استفاده مجدد از آن را در داخل مجموعه فراهم میکند.
مخزن آب اصلی مورد نیاز برای سیستم تهویه حدود 4میلیون لیتر ظرفیت دارد و در کنار آن یک مخزن کمکی با حجم 2.5 میلیون لیتر آب تصفیه شده را برای آبیاری فضای سبز تأمین میکند. همچنین حدود 4000 صفحه خورشیدی نصب شده روی سقف و سازه این ورزشگاه با تولید سالانه 1.6 میلیون کیلووات – ساعت انرژی تجدیدپذیر میتواند الکتریسیته مورد نیاز برای برگزاری بیش از 10 بازی تیم فوتبال آمریکایی Falcons یا 13 بازی تیم فوتبال United را تأمین کند. در نتیجه این تدابیر، ورزشگاه مرسدس بنز نسبت به سازههای مشابه تا 30 درصد انرژی کمتری مصرف میکند. همچنین مصرف آب این استادیوم هم تا 48 درصد کمتر از حداقلهای تعیین شده توسط استانداردها خواهد بود.
زیرساختهای حمل و نقل مجموعه نیز شامل شبکهای از مسیرهای اختصاصی برای دوچرخه و عابران پیاده در کنار مراکز دسترسی به حمل و نقل عمومی است. همچنین 48 ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی در محوطه مجموعه در نظر گرفته شده که نشاندهنده آیندهنگری طراحان این استادیوم است. در آیندهای نزدیک حتماً شاهد استفاده گسترده از خودروهای تمام الکتریکی خواهیم بود و داشتن امکان پذیرایی از این دست خودروها جزء قابلیتهایی است که باعث میشود این استادیوم را متعلق به آینده بدانیم. درنهایت باید به پارکینگ اصلی با ظرفیت 21000 خودرو اشاره کنیم که فضای کافی برای پارک خودروها را در رویدادهای بزرگ فراهم میکند.
هوشمندتر از همیشه
پایش مجموعهای به این عظمت و با این حد از فناوریهای پیچیده و پیشرفته نیاز به زیرساختهای ارتباطی قدرتمند و فناوری پیشرفته مدیریت خودکار دارد. شرکت IBM با تجهیز این استادیوم به آخرین فناوریهای ارتباطی و مدیریتی به هوشمندتر شدن آن کمک کرده است. استادیوم مرسدس بنز نخستین مجموعه ورزشی است که به فناوری شبکه نوری منفعل (PON) تجهیز میشود. این ساختار ارتباطی شامل یک شبکه پیشرفته فیبر نوری میشود که قادر به اتصال سریع و مطمئن Wi-Fi، نمایشگرها و تمامی تجهیزات دیجیتال به شبکه در هر شرایط و در کنار مصرف کمتر انرژی خواهد بود. این شبکه شامل بیش از 1800 نقطه دسترسی بیسیم خواهد بود و برای تأمین نیازهای 75000 تماشاگر این مجموعه طراحی شده است.
استفاده از این فناوری در کنار افزایش سرعت و کیفیت اتصال اینترنت کاربران منجر به کاهش قابل ملاحظه مصرف انرژی و خنککاری لازم در کل مجموعه استادیوم میشود. این موضوع همچنین باعث تولید کمتر آلایندهها و درنتیجه سازگاری بیشتر این مجموعه با محیطزیست خواهد شد. همچنین ظرفیت و توانایی قابل ملاحظه این شبکه به تمامی تماشاگران امکان میدهد با سرعت بالا به اینترنت متصل شوند و در حین بازی، تجربه خود را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند. در واقع این شبکه که حدود 80 گیگابایت بر ثانیه ظرفیت دارد، میتواند پهنای باند لازم برای پخش آنلاین ویدئو توسط تمامی 76000 تماشاگر را به صورت همزمان تأمین کند.
همچنین مهمانهای ویژه از 190 سوئیت اختصاصی زیرمجموعه استفاده خواهند کرد. در این مجموعه همچنین یک مرکز فناوری وجود دارد که حاوی دیتاسنتر و تمامی تجهیزات لازم برای استفاده عملیاتی از سیستمهای استادیوم است. در قلب این مجموعه، یک مرکز کنترل عملیات شبکه وجود دارد که تمامی سیستمها را بهصورت یکپارچه کنترل میکند و از صحت و کیفیت عملکرد آنها اطمینان حاصل میکند. همچنین برای نخستین بار، یک مرکز مجهز تولید تلویزیونی در داخل مجموعه تعبیه شده که در نوع خود بینظیر است و با استفاده از بیش از 20 دوربین با کیفیت تصویر 4K، وظیفه تولید محتوا را برای تماشاگران آینده برعهده خواهد داشت.
خداحافظی با بلیتهای کاغذی
شاید برای شما هم جالب باشد که حتی در کشوری مثل آمریکا هم بازار سیاه فروش بلیت و مشکلات ناشی از آن وجود دارد. راه حل به کار گرفته شده در استادیوم جدید مرسدس بنز برای این مشکل، تماشاگران را از حمل بلیتهای کاغذی بینیاز و مشکلاتی مثل گم کردن بلیت یا ایجاد بازار سیاه بلیتهای تقلبی را برای همیشه مرتفع میکند. برای این استادیوم 140 ورودی مغناطیسی هوشمند در نظر گرفته شده که تماشاگران تنها باید از آنها عبور کنند تا بلیت الکترونیکی آنها به تأیید برسد. البته امکان فروش مجدد یا انتقال اعتبار بلیتها از طریق اینترنت کماکان وجود خواهد داشت؛ اما دیگر به هیچ وجه خبری از بلیتهای کاغذی نخواهد بود.
منبع: مجله دانستنیها
انتهای پیام/4028/خ
انتهای پیام/