دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آبان 1397 - 01:30
معرفی جاذبه‌های ایران؛

رصدخانه شهر گور در دل تاریخ

رصد‌خانه شهر گور یکی از قدیمی‌ترین آثار باستانی کشف شده در ایران است که سال ساخت آن 300 سال پیش از رصد‌خانه مراغه بوده‌ است.
کد خبر : 322874
57.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دیدن ستاره‌ها و اجرام آسمانی از قدیم‌الایام مورد علاقه ستاره‌شناسان و منجمان ایرانی بوده است. یکی از دلایل این علاقه به ستاره‌ها این بود که پیشینیان گمان می‌کردند از روی ستارگان و صور فلکی می‌توانند آینده را پیش‌بینی کنند به‌همین دلیل ساخت رصدخانه‌هایی که بتوان با آن ستاره‌ها را مشاهده کرد از سابقه طولانی در کشور ما برخوردار است.


یکی از این رصدخانه‌ها که متعلق به دوران ساسانی و پیش از ورود اسلام به ایران بود  رصدخانه شهر گور است.


گور در زمان‌های بسیار دور و در دوره اردشیر بابکان و حتی تا مدت‌ها پس از ورود اسلام، شهر بااهمیتی بود و در دوره عضدالدوله نام آن تغییر و به فیروزآباد تبدیل شد.


تا مدت‌ها این رصدخانه در دل خاک مخفی‌ شده بود اما یک تیم زبده باستان‌شناسی وقتی در حال حفاری شهر فیروزآباد بودند به سازه‌ای دایره‌ای‌شکل رسیدند که بررسی‌ها از آن نشان داد این محل رصدخانه بوده که قرن‌ها پیش از آن استفاده می‌شده است.


در این رصدخانه برج ستاره‌شناسی وجود دارد که دقیقاً بر روی آن ۱۲ علامت به‌کاررفته است.


بررسی‌های کتاب‌های به‌جامانده از سده چهارم هجری نشان می‌دهد این شهر مقر اصلی اخترشناسی در ایران بوده است.


نکته جالب در خصوص این شهر این است که در زمان حکومت عضدالدوله وی تمامی اخترشناسان و ریاضیدانان را در این شهر، گرد‌هم آورد تا به وضعیت رصدخانه رسیدگی کنند و این شهر به مرکز رصدخانه ایران تبدیل شود. 


نکته دیگری که در مورد این اثر تاریخی می‌توان گفت این است که یکی از قدیمی‌ترین رصدخانه دنیا که مراغه نام دارد بیش از ۳۰۰ سال پس‌ از این رصدخانه ساخته‌ شده است و این مسئله قدمت و وجود علم ستاره‌شناسی در ایران را در دوره باستان نشان می‌دهد.


انتهای پیام/4087


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته