سرنوشت تلخ یارانه 12.5 میلیارد دلاری بنزین
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، مصرف بنزین در ایران نسبت به استاندارد جهانی بسیار بالاتر است که ریشه در عوامل مختلفی مانند تردد خودروهای بیکیفیت و فاقد استاندارد، ارزانی، پرداخت یارانه پنهان توسط دولت و ضعف در فرهنگسازی مصرف بهینه دارد.
میزان رشد مصرف بنزین به حدی است که راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی خاورمیانه به شمار میرود نیز نمیتواند در آینده نزدیک پاسخگوی نیازهای رو به گسترش باشد و شاید ناچار شویم به سراغ واردات گسترده بنزین برویم.
پرداخت 38 سنت یارانه پنهان برای هر لیتر بنزین
مدیر بهینهسازی انرژی در بخش حمل و نقل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت گفت: سالانه مبلغ هنگفتی صرف پرداخت یارانه سوخت میشود که باید فکری برای مدیریت این موضوع و کاهش مصرف کرد.
ساسان کاظمینژاد یادآوری کرد: در صورت در نظر گرفتن نرخ 4200 تومانی برای دلار، حدود 37 یا 40 سنت یارانه پنهان برای هر لیتر بنزین پرداخت میشود البته این یارانه بر مبنای دلار 4200 تومانی است و با محاسبه نرخها بر اساس دلار آزاد میزان یارانه پرداختی بسیار بیشتر خواهد بود.
وی ادامه داد: با توجه به مصرف روزانه 90 میلیون لیتری بنزین در کشور، روزانه 35 میلیون دلار یارانه پنهان پرداخت میشود.
کاظمینژاد گفت: یارانه پنهانی که برای بنزین پرداخت میشود سالانه به بیش از 12.5 میلیارد دلار میرسد که در صورت ورود 1.5 میلیون خودروی جدید به جادههای کشور در سال آینده، میزان یارانه پنهان پرداختی به بنزین به روزانه 45 میلیون لیتر و سالانه به حدود 16.5 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
یارانه به 2 نوع تقسیم میشود، «یارانه مستقیم» به صورت نقدی به افراد پرداخت میشود، اما «یارانه پنهان» به صورت غیرنقدی و بدون اینکه به مردم اعلام شود برای تأمین کالاهای مختلف مانند بنزین توسط دولت هزینه میشود.
یارانه ایرانیان در جیب قاچاقچیان
مجموع مصرف روزانه بنزین در کشور حدود 90 میلیون لیتر است که 10 میلیون لیتر از آن به کشورهای همسایه قاچاق میشود.
البته باید توجه داشت که رقم روزانه 10 میلیون لیتر به قاچاق بنزین اختصاص دارد و میزان قاچاق گازوئیل بحثی جداگانه دارد که باید در جای خود بدان پرداخت.
مهمترین علت افزایش قاچاق سوخت در کشور، بالا رفتن نرخ ارز و ارزانی قیمت بنزین و سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه است.
همزمان با نوسان شدید نرخ ارز که جذابیت قاچاق سوخت افزایش یافته، میزان مصرف بنزین در کشور نیز رو به افزایش گذاشته است.
قیمت سوخت در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه در حدی است که با وجود ریسک بالای قاچاق، باز هم قاچاقچیان نمی توانند از سود این کار چشمپوشی کنند.
بنابراین تا زمانی که این 2معضل رفع نشود، چالش قاچاق بنزین و انواع دیگر سوخت همچنان ادامه داشته و ثروتهای کشور را روانه جیب همسایگان میکند.
در حالی که پروژههای متعدد اقتصادی کشور به علت کمبود بودجه و اعتبار، نیمهکاره رها شدهاند، حجم عظیمی از منابع ملی صرف تأمین بنزینی میشود که قرار است سود آن عاید قاچاقچیان و کشورهای همسایه شود.
بنابراین باید برای مقابله با این معضل ملی فکری کرد، زیرا در غیر این صورت، باید شاهد ادامه خروج منابع ملی به شکل بنزین قاچاق باشیم.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/4028/
انتهای پیام/