موسیقی هدفمند پس از انقلاب اسلامی پررنگ شد
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، جمشید جم خواننده، تهیه کننده و مجری رادیو درباره ویژگیهای موسیقی پاک گفت: به صورت کلی ریشه موسیقی ایران پاک و منزه است زیرا ریشه آن، موسیقی اصیل ایرانی است که در کشور موسیقی اقوام ایرانی نامگذاری شده است.
وی افزود: متأسفانه، برخی افراد موسیقی اقوام را به نام موسیقی محلی میشناسند که این اشتباه است و موسیقی اقوام صحیح است. موسیقی سنتی هم نداریم؛ سنت برای آداب، رسوم و فرهنگ است؛ باید موسیقی ایرانی بگوییم.
تهیه کننده رادیو ادامه داد: ریشههای موسیقی شامل موسیقی گلها، تک نوازی، گروه نوازی و ارکستراسیون (گاهی با یک ساز و گاهی گروه چند ده نفره) و حتی موسیقی اعتراضی (مربوط به زمان عارف قزوینی) میشود.
این خواننده معاصر با اشاره به تقویت موسیقی اصیل و پاک پس از انقلاب و اهمیت نظام اسلامی به موسیقی اقوام گفت: پس از انقلاب اسلامی افرادی که در حوزه موسیقی اصیل تحصیل کرده یا شاگردان بزرگان این حوزه و به موسیقی ایرانی آغشته بودند این مسیر را ادامه دادند.
وی تصریح کرد: در نمادها و تقسیمبندیهای موسیقی نباید بیرمق شویم یا فکرها به انحنا برود و یا اینکه بیان کنیم از موسیقی پاک منحرف شدهایم؛ میتوانیم پاپ ایرانی اجرا کنیم و نغمههای ایرانی در آن باشد یا سازهای آکوستیک زنده در درون آن استفاده شود.
جم با اشاره به اینکه در جامعه ما موسیقی غیرسلامت هم کم نیست، گفت: در برخی از موارد موسیقیهایی میشنوید که هیچ محتوایی ندارد اما وقتی موسیقی پاک را میشنوید شما را به تفکر وا میدارد، گاهی میخنداند و گاهی میگریاند. این همان موسیقی پاک ایرانی است که در بقیه گرایشها هم میتواند نمود داشته باشد و نمو کند؛ بستگی دارد اثری که میشنوید به موسیقی اصیل ایرنی ربط پیدا کند یا نه.
این خواننده کشورمان در بخش دیگری از گفتگو به شرایط حاکم بر موسیقی بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: آن موسیقی که ما را به تفکر وادارد و در عین حال تهییج کند، به ما حماسه، درونگرایی و فکر دهد و هدفمند باشد پس از انقلاب اسلامی پررنگ شد.
این مجری رادیو تصریح کرد: موسیقی میتواند هدف باشد و در این هدف میتوانید با کلام خود، نقطه گذاری و فشنگ گذاری و همچنین اهداف را از پیش تعیین کنید. به همین خاطر میتوانید انواع موسیقی را بشنوید، تولید کنید و به آن حرکت دهید. اگر این موسیقی به شما معرفت، خداشناسی، معرفت و درونگرایی میدهد به هدف رسیده ایم.
این خواننده انقلابی کشورمان خاطرنشان کرد: در این چهل سال کارهای بسیاری انجام شده و در این راه فراز و فرود زیادی وجود داشته است. در حال حاضر سرودهایی آرشیوی و سرودهایی که در ابتدای انقلاب سروده شد به شما نشاط، تحرکت و تفکر میدهد؛ این همان موسیقی است که بعد از انقلاب ادامه پیدا کرد.
وی افزود: موسیقی دفاع مقدس، نغمهها و ملودی بسیار زیبایی دارد؛ همه آنها مناسبتی نبود؛ در موسیقی دفاع مقدس نظم، ایمان، رشادت، شهادت، ایران، ملیت وجود داشت یعنی در کنار هویت ملی باورها هم رشد کرد؛ بیشک این راهی است که به منزل مقصود رسیده است اما کم است.
جم با بیان اینکه جریان استکبار هجمهها و موقعیتهای بدی در فرهنگ ایران رقم زد، بیان کرد: در این چهل سال علیرغم همه لطمههایی که از دشمن خوردیم اما در حوزه موسیقی پیشرفت کردیم؛ در حال حاضر موسیقی نمود بینایی ندارد به همین جهت رشد مدنظر را نداشته است؛ لذا باید موسیقی از انحصار خارج شود و آن را به بخش عظیمی از مردم نشان دهیم. لازم است در جامعه همه نوع موسیقی باشد اما باید از لحاظ خواننده، آهنگ ساز، تنظیم کننده و مهمتر از همه کلام و شعر هدایت شده باشد و سرمشق داشته باشد.
این خواننده انقلابی در خصوص آینده پیش روی موسیقی ایران گفت: سفرهای برون مرزی بسیار به معرفی موسیقی ایرانی کمک میکند. بنده تصور میکنم جوانانی که در جامعه موسیقی حضور پیدا کردهاند نویدبخش آیندهای روشن هستند.
وی افزود: در حال حاضر خوانندگان موسیقی ایرانی و اقوام در جشنوارهها حضور پررنگی دارند و تک نوازان این جشنوارهها (همچون آوینیون فرانسه) از سرتاسر ایران هستند؛ افرادی که ما در کشور کمتر آنها را میشناسیم، ترکمنها، کردها و لرها و غیره حضور پیدا میکنند و این موسیقی برای جهان نو است.
این مجری رادیو تصریح کرد: نباید کارهای ارکستراسیون شده را به جشنوارهها ببریم زیرا آنها این موسیقی را بهتر از ما دارند؛ باید تک نوازی و آوازها و نغمات را ببریم زیرا برای آنها نو و جدید است.
جم درباره ویژگی آهنگ یار دبستانی که باعث ماندگاری آن شد اظهار کرد: کارهایی که در آن زمان انجام شد خارج از حیطه مدیریت یک نفر و به صورت گروهی بود؛ اگر بر روی آثار گروهی فکر شود، موفقیت در آن حتمی است؛ یار دبستانی نیز از جمله این کارها بود.
وی گفت: مهمترین موضوع آهنگ یاردبستانی این بود که جامعه پذیرای آن شد و در برههای از زمان درد همه اجتماع بود و اکنون نیز این موسیقی، ضداستعماری و ضدظلم است؛ لازم است تا کارها به صورت گروهی آب دیده شود سپس خواهیم دید که ماندگار میشوند.
منبع: فرهنگ سدید
انتهای پیام/4028
انتهای پیام/