دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مرداد 1394 - 14:26
مدرس AFC در گفت‌و‌گو با آنا:

برخی فوتبالیست‌های ایران مشکل روانی دارند/ مربیان لیگ برتری با سیستم 40 سال پیش کار می‌کنند/ منصوریان و مظلومی مربیان قوی‌ای نیستند

مسعود اقبالی گفت: اگر فوتبال ژاپن حرفه ای شده به این خاطر است که این کشور دارای کارخانجات بزرگ صنعتی است اما بزرگترین‌کارخانه‌های ایران مشغول مونتاژکاری هستند.
کد خبر : 31493

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، در دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد فوتبال ایران لژیونرهای زیادی را در فوتبال اروپا داشت. علی دایی، علی کریمی، مهدی مهدوی کیا، وحید هاشمیان، رحمان رضایی و... بازیکنانی بودند که در لیگ‌های معتبر اروپایی حضور پیدا کردند و عملکرد درخشانی نیز داشتند اما در این چند سال اخیر تعداد لژیونرهای فوتبال ایران به قدری کاهش یافته که اگر یک فوتبالیست ایرانی در یکی از لیگ‌های اروپایی حضور پیدا کند برای اهالی فوتبال تازگی خواهد داشت.


برای بررسی دلایل کمرنگ شدن حضور بازیکنان کشورمان در لیگ های اروپایی گفت و گویی با مسعود اقبالی انجام داده ایم. وی در حین انجام این گفت و گو به مسائل دیگر فوتبال ایران نیز پرداخت. در ادامه چکیده ای از این گفت و گو را می خوانید:


از قحطی لژیونر تا فوتبال دیمی


کارشناس فوتبال ایران درباره حضور کم‌تعداد فوتبالیست‌های کشورمان در لیگ های اروپایی به خبرنگار آنا اظهار داشت: «اگر می بینیم که فوتبال ایران تعداد خیلی کمی لژیونر دارد به این خاطر است که مسئولان فدراسیون فوتبال، به جز نابودی فوتبال کار دیگری انجام نداده اند.»


وی در ادامه افزود: «فوتبال ایران زمانی به صورت دیمی اداره می شد اما در همان زمان تعداد زیادی لژیونر در فوتبال اروپا داشتیم. اینکه در حال حاضر تعداد خیلی کمی لژیونر در فوتبال اروپا داریم به این خاطر است که هیچ کار پایه ای در فوتبال انجام نداده‌ایم. نه تنها در فوتبال، بلکه در سایر حوزه‌ها نظیر صنعت و هنر هم وضعیت به همین گونه است. استعدادهای کشورمان یا می سوزند و هدر می روند و یا فرار را بر قرار ترجیح می دهند. ضمن اینکه ناهنجاری‌های موجود در جامعه به فوتبال سرایت کرده است. متاسفانه در حال حاضر تعدادی از بازیکنان فوتبال ایران دارای مشکلات روانی هستند. در فصل گذشته بازیکنی در پرسپولیس حضور داشت که رفتارش کاملا غیر طبیعی بود. مشخص است که وی دارای مشکلات روانی و ناهنجاری‌های عاطفی است.»


اقبالی حضور بازیکنان ایرانی در لیگ های عربی را به دلیل مسائل مالی و همچنین وجود آرامش در این کشورها دانست و گفت: «در کشوری نظیر قطر که تعداد زیادی از بازیکنان فوتبال ایران را به خدمت گرفته خبری از تنش های فوتبال ایران نیست. ضمن اینکه پول خوبی هم پرداخت می کنند. عده‌ای عنوان می کنند که لیگ قطر کیفیت خوبی ندارد اما من اطمینان دارم که کیفیت لیگ قطر از لیگ ایران هم بالاتر است. در لیگ قطر مربیان و بازیکنان بزرگ اروپایی حضور دارند و همین مسئله باعث می‌شود سطح کیفی لیگ‌شان افزایش پیدا کند.»


کارشناس فوتبال ایران درباره حضور جهانبخش در تیم آلکمار هلند تصریح کرد: «اینکه چنین بازیکنی به حدی از پختگی می رسد که می‌تواند در تیمی همچون آلکمار حضور پیدا کند بواسطه تجاربی است که این بازیکن در فوتبال هلند به دست آورده و ربط چندانی به فوتبال ایران ندارد. زمانی که مربیان ما با سیستم و تفکرات 40 سال پیش تیم‌هایشان را هدایت می کنند چگونه انتظار داریم فوتبال ایران بتواند فوتبالیست‌های باکیفیتی تربیت کند.»


یحیی گل محمدی، بهترین مربی ایران


مدرس AFC با اشاره به اینکه موفقیت بیشتر مربیان ایرانی به این خاطر است که آنها دارای تیم‌های قوی هستند، یادآور شد: «بیشتر این مربیان را من تربیت کرده ام و با تفکرات تک تک آنان آشنا هستم. متاسفانه حضور مربیان روی نیمکت‌های تیم‌های ایرانی هیچ ضابطه مشخصی ندارد. در فصل گذشته رسول خطیبی بدون هیچ مدرک مربیگری روی نیمکت تراکتورسازی قرار گرفت. آنهم به واسطه یک تکه کاغذ که روی آن نوشته شده بود وی می تواند روی نیمکت بنشیند. در استقلال هم اگر مظلومی بتواند با این تیم نتیجه بگیرد به خاطر حضور مربی‌‌ای به نام مجید صالح در کادر فنی استقلال است. مظلومی مربی ضعیفی است اما صالح فوتبال علم‌گرا را در دستور کار خود قرار داده و به طور حتم در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.»


وی درباره کیفیت مربیان ایرانی اظهار داشت: «در لیگ ایران بعضی از مربیان به دلیل فقر دانش مربیگری سعی می کنند تاکتیک تیم‌هایشان را بر اساس دوندگی بازیکنان قرار دهند تا مشکلات فنی تیم پنهان بماند. این موضوع در تیم نفت تهران نمود بیشتری داشت. عده ای می گویند منصوریان عملکرد خوبی در تیم نفت داشته است اما من چنین اعتقادی ندارم. درباره فرکی هم باید بگویم وی سابقه زیادی در فوتبال ایران دارد به طوری که فاصله چندانی تا سرمربیگری تیم ملی نداشت اما در این چند سال اخیر هیچ گاه میزان دانش مربیگری وی مورد ارزیابی قرار نگرفت.»


اقبالی در پاسخ به این سوال که بهترین مربی ایران چه کسی است؟ گفت: «به نظر من یحیی گل محمدی بهترین مربی فوتبال ایران است. وی در فصل گذشته توانست تیم دوب آهن که در نیم فصل اول جزو تیم‌های پایین جدول بود را به یکباره متحول کند.»


مدرس AFC درباره گرایش تیم‌های لیگ برتری به تعدادی مربی محدود گفت: «مدیران به دنبال برند هستند. علی کریمی بدون حتی یک روز سابقه مربیگری به عنوان مربی تیم ملی انتخاب می شود. مشخص است که ملاک انتخاب وی مسائل فنی نبوده است. البته در انتخاب بعضی از مربیان، دلالان نیز نقش پررنگی داشته اند.»


وی در ادامه افزود: «اقرار مهدی تاج در برنامه نود بسیاری از مسائل را روشن کرد. اینکه وی به صراحت عنوان می کند در انتخاب بهترین‌های لیگ اشتباهات زیادی رخ داده نشان می دهد که سازمان لیگ از انجام یک کار ساده هم عاجز مانده است.»


راه آهن، نامی که خرابش کردند


وی با اشاره به این که بسیاری از کسانی که در فوتبال ایران حضور پیدا می کنند به دنبال به دست آوردن رانت هستند تصریح کرد: «متاسفانه نام قدیمیترین باشگاه ایران را خراب کردهاند و پسوندی به آن اضافه کرده اند که به هیچ عنوان زیبنده این باشگاه نیست. شک نکنید عده‌ای که راه آهن را خریده‌اند به دنبال اهداف خاصی هستند. همان طور که پیش از این بابک زنجانی راه آهن را خریده بود.»


اقبالی در در ادامه صحبت هایش خاطرنشان کرد: «فوتبال ایران هیچگاه حرفه ای نخواهد شد. اگر فوتبال ژاپن حرفه ای شده به این خاطر است که این کشور دارای کارخانجات بزرگ صنعتی است اما بزرگ ترین کارخانه های ایران مشغول مونتاژکاری هستند.»


کلاس مربیگری یا کلاس مسئولان


کارشناس فوتبال ایران در پایان صحبت هایش یادآور شد: «چندی پیش یک کلاس مربیگری در ژاپن برگزار شد. انتظار می رفت که دو مربی جوان از کشورمان در این کلاس‌ها شرکت کنند. اما در کمال تعجب فریدون معینی و محمد احسانی به این کلاس‌ها رفتند. وقعا چرا اجازه نمی دهیم مربیان جوان به این کلاس‌ها بروند؟ این کلاس‌ها برای فردی همچون معینی که 60 سال سن دارد چه ضرورتی دارد؟ احسانی هم که مربی نیست و هیچ سابقه مربیگری ندارد. متاسفانه مسائلی از این دست اجازه نمی دهد فوتبال ایران رشد کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب