دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مهر 1397 - 10:18
وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با آنا مطرح کرد:

استفاده از فیلترشکن در چه مواردی جرم تلقی می‌شود؟

وکیل پایه یک دادگستری گفت: استفاده از فیلترشکن در صورتی جرم تلقی می‌شود که افراد به اطلاعات محرمانه کشوری دسترسی پیدا کنند.
کد خبر : 313862
3885.jpg

سهراب سلیم‌زاده در گفتگو با خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در پاسخ به‌ سؤالی درباره این‌که آیا در قانون مجازات اسلامی ماده‌ای برای برخورد با کسانی‌که از فیلترشکن در فضای مجازی استفاده می‌کنند داریم یا خیر گفت: قانون جرائم رایانه‌ای در سال 88 به تصویب رسید و تمام موضوعات مربوط به حوزه فضای مجازی در آن قانون آمده است؛ لذا دیگر مانند گذشته نیست که هر فردی در فضای مجازی هر اقدامی که دوست دارد انجام دهد. از طرفی وقتی جرمی توسط فردی انجام می‌گیرد آن جرم باید قبل از وقوع، به تصویب رسیده باشد و این‌گونه نیست که خطایی توسط فردی صورت گیرد و قانون‌گذار تازه به فکر تصویب آن جرم و ایجاد مجازات برای افراد خاطی بیفتد.

وی با بیان این‌که استفاده از فیلترشکن جرم محسوب نمی‌شود ادامه داد: در ماده یک قانون جرائم رایانه‌ای آمده است که اگر فردی به‌صورت غیرمجاز به داده‌ها و اطلاعات محرمانه کشوری از قبیل اطلاعات دستگاه قضائی، بانک‌ها و نهادهای امنیتی دسترسی پیدا کند، این شخص به 91 روز تا یک سال حبس و در برخی موارد با نظر قاضی به پرداخت جزای نقدی از 15 هزار تا 2 میلیون تومان محکوم می‌شود. از طرفی این افراد برای رسیدن به اهداف خود که همان دسترسی به اطلاعات محرمانه است، از فیلترشکن‌های معتبر و قوی استفاده می‌کنند که با نظر قاضی محکوم هم خواهند شد اما در قانون مجازات اسلامی چیزی در خصوص صرف استفاده از فیلترشکن نیامده است.

وکیل پایه یک دادگستری افزود: اگر از فیلترشکن برای بدست آوردن اطلاعات محرمانه نظام استفاده شود همان‌طور که گفته شد جرم است و مجازات آن‌ها نیز در قانون آمده است.

سلیم‌زاده اظهار کرد: استفاده از فیلترشکن مانند استفاده از چاقو می‌مانند به‌طوری که ما از چاقو هم می‌توانیم برای میوه خوردن استفاده کنیم و هم کسی را با آن به قتل برسانیم. بنابراین اگر افراد با استفاده از فیلترشکن به‌طور غیرمجاز به سامانه‌های رایانه‌ای که از طریق نهادهای امنیتی حفاظت می‌شود، ورود کند مرتکب جرم شده است و مورد پیگرد قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/خ

انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
جباری
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
۰
ای بابا با این سرعت اینترنت در ایران این کارا محاله پس کشور ما مثتثنی میشه
هلدینگ شایسته