دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مهر 1397 - 02:30
وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با آنا مطرح کرد:

حبس؛ مجازات سرپرستان سهل‌انگار

وکیل پایه یک دادگستری گفت: سرپرستان کودکان بی‌سرپرست در صورت سهل‌انگاری در نگهداری از کودک بنا بر نظر قاضی به حبس محکوم خواهند شد.
کد خبر : 313776
زندان.jpg

علی عابدینی در گفتگو با خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص مجازات‌هایی که در ارتباط با سهل‌انگاری اشخاص غیر والدین از نگهداری و رسیدگی به کودکان در قانون آمده است، اظهار کرد: کودکان و نوجوانان امروز آینده‌سازان فردا هستند و اگر ما از همین امروز به امور مربوط به کودکان رسیدگی نکنیم در آیندهt کل جامعه ضربه خواهد خورد چراکه همین افراد در آینده‌ای نزدیک در جامعه کاری را برعهده می‌گیرند. بنابراین توجه به کودکان از نکات مهم و اساسی است که باید به آن توجه کرد.

وی با اشاره به این‌که قبول کردن سرپرستی فرزندان نیز قوانینی در کشور دارد، تصریح کرد: برای مثال افرادی که توانایی مالی مناسبی به‌جهت حمایت از کودک را ندارند طبق قانون نمی‌تواند سرپرستی فردی را برعهده بگیرند. از طرفی طبق قانون، زن و مردی می‌توانند سرپرستی کودکی را برعهده بگیرند که حتما زوجین باشند در‌غیر‌این‌صورت این افراد نیز قادر به قبول سرپرستی کسی نیستند.

وکیل پایه یک دادگستری تصریح کرد: به‌عنوان مثال اگر فردی با سهل‌انگاری موجب فوت کودک مورد حمایت خودش شود طبق قانون و با نظر قاضی به حبس محکوم خواهد شد. از طرفی در قانون به‌طور خاص آمده که اگر سرپرست کودک با سهل‌انگاری موجب صدمه دیدن و یا ایجاد جراحت و حتی قطع عضو کودک شود، این فرد نیز به مجازات حبس محکوم خواهد شد. طبق قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست، اگر فردی با شرایط قانونی سرپرستی کودکی را قبول کرد و بعدها با سهل‌انگاری در نگهداری از کودک موجب شکستن سر، دست و پای او شود، این فرد با نظر قاضی به چندین ماه حبس محکوم خواهد شد.

عابدینی عنوان کرد: از طرفی هرگاه سهل‌انگاری والدین نیز منجر به صدمه دیدن فرزندان شود، در برخی موارد احکام حبس حتی برای آن‌ها نیز صادر می‌شود؛ اما این تصمیم بستگی به نظر قاضی و دادگاه دارد. به‌طور کلی تشخیص این که عامل اصلی صدمه دیدن کودک سهل‌انگاری سرپرست بوده یا خیر بر عهده قاضی است.

وی در پایان اظهار کرد: همه ما باید نسبت به کودکان و نوجوانان حساس باشیم چراکه کودکان امروز، آینده سازان فردا هستند.

انتهای پیام/خ

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب