دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مهر 1397 - 05:30
سرمربی تیم ملی شنا در گفتگو با آنا:

شناگران ایران قابلیت کسب مدال بین‌المللی را دارند/ حق ورزش‌های پایه صرف فوتبال نشود

سرمربی تیم ملی شنا گفت: با افزایش بودجه فدراسیون شنا، می‌توانیم شاهد کسب مدال‌های بین‌المللی توسط شناگران باشیم.
کد خبر : 313161

خشایار حضرتی در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، درباره وضعیت شنای ایران پس از بازی‌های آسیایی جاکارتا گفت: شنا جزء ورزش‌های پایه به حساب می‌آید که در ایران آنطور که بایدوشاید مورد حمایت قرار نگرفته است. البته رئیس فدراسیون تلاش زیادی کرده تا بتواند کمبود‌ها را از بین ببرد و امکانات مناسب را فراهم کند ولی همچنان فاقد امکانات لازم در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا هستیم.

وی افزود: در بازی‌های آسیایی جاکارتا شناگران ما موفق شدند دو رکورد را پس از 9 سال جابه‌جا کنند و به‌طور حتم اگر حمایت‌ها مضاعف شود، شاهد نتایج بهتری خواهیم بود. شنای ما از سال 2003 به بعد تا سال 2010 رشد قابلِ‌توجهی کرد و در بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو شانس کسب مدال را در چند ماده داشتیم. بعد از آن رقابت‌ها، شنا دچار تغییراتی شد که از گردونه موفقیت خارج شد، تا اینکه نسل جدیدی از سال 2014 وارد رقابت‌های بین‌المللی شدند و تا سال 2018 شاهد نتایج خوبی بودیم.

سرمربی تیم ملی شنا خاطرنشان کرد: ما در بازی‌های آسیایی جاکارتا تنها مهدی انصاری را داشتیم که از سال 2014 در تیم ملی باقی ماند. سینا غلام‌پور، بنیامین قلعه‌حسن‌لو و علیرضا یاوری 19 و 18 ساله بودند، با این‌حال آنها در ماده‌های چهار در 100 متر تیمی و 100 متر آزاد، رکوردهای خوبی را جابه‌جا کردند. 

وی افزود: اگر هزینه‌های بیشتری برای شنای ما پیش از بازی‌های آسیایی می‌شد، شاید قابلیت آن را داشتیم که حتی به مدال هم برسیم ولی شرایط فدراسیون به‌گونه‌ای بود که نتوانست هر سه رشته خود را به‌طور کامل حمایت کند و تنها این واترپلو بود که موفق شد طلسم نگرفتن مدال را بشکند.

حضرتی یادآور شد: در رقابت‌های بین‌المللی شنا با توجه به اینکه شناگران در تیم‌های مختلف به رقابت با یکدیگر می‌پردازند و از میان آنها هشت نفر برتر به فینال می‌رسند، نمی‌توان با قرعه خوب به دیدار فینال رسید. باید دیدارهای تدارکاتی زیادی را برگزار کرد تا شناگران بتوانند، آمادگی‌شان را بالاتر ببرند. در حال حاضر بسیاری از کشورهایی که در شنا صاحب سبک نیستند، شناگران نخبه خود را به کشورهای آمریکا، اسپانیا و فرانسه برای تمرین می‌فرستند و آنها با تمرین‌هایی که در آن کشورها انجام می‌دهند، ظرفیت کسب مدال را پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: ما این قابلیت را در میان شناگران‌مان داریم که آنها بتوانند در آسیا مدال بگیرند ولی باید این واقعیت را بپذیریم که با هزینه‌های اندک نمی‌توان انتظار کسب مدال داشت. ما در کل ایران تنها دو استخر استاندارد داریم و مابقی استخرها فاقد استاندارد هستند. با این‌حال شناگران ما موفق به رکوردشکنی می‌شوند. اگر نگاهی به رزومه شناگران قهرمان جهان بیندازیم، متوجه می‌شویم که آنها با حضور در تورنمنت‌های مختلف میزان آمادگی خود را بالا بردند و راه رسیدن ما هم به مدال، شیوه‌ای است که بسیاری از شناگران با استفاده از آن به قهرمانی رسیده‌اند.

سرمربی تیم ملی شنا درباره اینکه فدراسیون به این نتیجه رسیده که در شنا و شیرجه از سرمربی خارجی همانند واترپلو استفاده کند، اظهار کرد: شاید با آمدن مربی خارجی اتفاق‌های بهتری برای شنا و شیرجه رخ دهد، چون مسئولین ما عادت دارند حرف مربیان خارجی را بیشتر گوش کنند. البته با توجه به افزایش بی‌سابقه قیمت ارز، دستمزد مربیان خارجی بسیار بالا رفته است. فدراسیون شنا که در سال دو میلیارد تومان بودجه دارد، نمی‌تواند سالی یک میلیارد تومان به مربیان خارجی‌ شنا، شیرجه و واترپلو بپردازد، مگر اینکه موفق به جذب اسپانسر شود چرا که سفرهای بین‌المللی وجود دارد که برای آنها نیاز به ارز است.

حضرتی خاطرنشان کرد: الان شاهد این هستیم که بسیاری از تیم‌های فوتبال که متعلق به وزارت ورزش و جوانان هستند با آوردن مربیان و بازیکنان خارجی بودجه بسیار زیادی را صرف می‌کنند ولی موفقیت چشمگیری به‌دست نمی‌آورند. اگر وزارت ورزش و جوانان بودجه فدراسیون‌های مختلف، از جمله فدراسیون شنا را افزایش دهد، آن‌وقت شاهد این موضوع خواهیم بود که شاهد پیشرفت ورزش‌های آبی خواهیم بود. به نظرم درست نیست که حق ورزش‌های پایه را صرف فوتبالی کرد که موفقیت بزرگی به‌دست نیاورده است.

انتهای پیام/4048/

انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
صابر قربانی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸
۰
با مربی خارجی شنا و شیرجه مانند واترپلو مدال می‌گیرند
براتی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
۰
متاسفانه حمایت لازم از رشته های دیگه صورت نمیگیره و میبایست این مهم حتما لحاظ بشه
هلدینگ شایسته