دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 شهريور 1397 - 09:40

امنیتی که تماشاگرنماها از ورزشگاه‌‌ها گرفته‌اند/ راه‌حل مهار هواداران متخلف چیست؟

رقابت‌های این فصل لیگ برتر با درگیری‌های زیادی در ورزشگاه‌ها همراه بود که این تنش‌ها حتی باعث لغو شدن برخی‌ از بازی‌ها شده است.
کد خبر : 312548

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، دیدار تیم‌های صنعت‌نفت آبادان و پیکان تهران در چارچوب دیدارهای هفته هفتم هجدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر، شب گذشته در ورزشگاه تختی آبادان نیمه‌تمام باقی ماند.


تماشاگران آبادانی که تیم‌شان دو بر یک عقب افتاده بود، پس از آنکه در دقیقه 84 داور برخورد توپ به دست مدافع پیکان را پنالتی نگرفت، شروع به اعتراض و پرتاب سنگ کردند که برخورد یک از سنگ‌ها به صورت براتعلی مولوی باعث جراحت وی شد و موعود بنیادی‌فر داور اول بازی را مجبور کرد تا در دقایق پایانی بازی را نیمه‌کاره اعلام کند تا با گزارشی که او به همراه ناظر بازی به کمیته داوران فدراسیون فوتبال می‌دهند، کمیته انضباطی تصمیم نهایی را در خصوص این مسابقه بگیرد.



یکی از معضلات بزرگی که سال‌هاست فوتبال ایران را زجر می‌دهد، رفتارهای تند و غیراخلاقی تماشاگران است. موضوعی که در رقابت‌های این فصل لیگ برتر شدت بیشتری پیدا کرده است و شاهد این اتفاق بوده‌ایم که در ورزشگاه‌های مختلف هواداران تیم‌ها با شکستن صندلی و پرتاب سنگ، بطری آب و ... به داخل زمین باعث به حاشیه کشیده شدن دیدارهای فوتبال ایران شده‌اند.


زمانی با اعلام این موضوع که تماشاگرنماها باعث برهم‌خوردن نظم مسابقه‌ها می‌شوند، پوششی بر رفتار غلط داخل ورزشگاه‌ها کشیده می‌شد اما امروز شاهد این هستیم که تعداد تماشاگرانی که با اعتراض‌های نادرست خود کنترل بازی را از دست داور خارج می‌کنند،‌ بخش عمده‌ای از نفرات حاضر روی سکوها را تشکیل می‌دهند. شب گذشته در دیدار صنعت‌نفت و پیکان بیش از 30 هوادار آبادانی از بالای فنس‌ها به داخل زمین پریدند و اگر برخورد به‌‌جایِ مأموران نیروی انتظامی وجود نداشت، حداقل 100 هوادار دیگر به داخل زمین می‌آمدند.


اتفاقاتی که در ورزشگاه تختی آبادان رخ داد به صورت‌های دیگر و مشابه در ورزشگاه‌های تختی انزلی، غدیر اهواز و ... دیده شده است. درگیری‌هایی که در دیدارهای باشگاهی داخلی شاهد آن بوده‌ایم، بیانگر این موضوع است که فرهنگ تماشای بازی در میان تماشاگران از بین رفته است و این مسئله منوط به جنوب و شمال کشور نیست و در بیشتر ورزشگاه‌ها شاهد این اتفاق‌های تلخ بوده‌ایم. بارها به این موضوع پرداخته شده که کمیته انضباطی با محروم کردن تماشاگران از حضور در ورزشگاه‌ها باعث می‌شود تا آنها تمایلی به تماشای بازی‌های تیم‌های موردِعلاقه‌شان نداشته باشند اما رفتارهای زشت و زننده‌ای که در دیدارهای باشگاهی ایران شاهد آن هستیم را چگونه باید حل کرد؟


در تمامی ورزشگاه‌ها شاهد نصب بنرها و پلاکاردهایی هستیم که در آنها توصیه شده تماشاگران مبادی آداب باشند و مسائل اخلاقی را رعایت کنند. تمامی باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر، بارها به‌خاطرِ رفتار هواداران‌شان با جرائم مالی مواجه شدند. بیشتر تیم‌ها از کانون هواداران برخوردار هستند و سعی می‌کنند تا طرفداران‌شان را توسط لیدرها کنترل کنند اما رفتارهای نادرست روی سکوها متوقف نشده و کمیته انضباطی را ناچار کرده است تا با محرومیت تماشاگران تیم‌ها از بسیاری برخوردهایی که به ورزشگاه‌ها آسیب می‌زند و باعث مجروح شدن تماشاگران می‌شود، جلوگیری کند.


معضلاتی که تماشاگران در ورزشگاه‌ها پس از اشتباه داوران به ضرر تیم‌شان ایجاد می‌کنند، باید به شکلی حل شود تا بازی‌ها در امنیت کامل برگزار شود. بارها در برنامه‌های تلویزیونی، پس از کارشناسی صحنه‌های داوری ثابت شده که اعتراض‌های تماشاگران بی‌مورد بوده است. در این میان بازیکنان و مربیان تیم‌ها نیز نقش مهمی در ایجاد آرامش دارند و صدالبته که داوران هم باید دقت‌شان را بالاتر ببرند تا حقی از تیمی ضایع نشود. امید است با تمهیدات لازم از امروز که رقابت‌های هفته هفتم لیگ برتر ادامه پیدا می‌کند، شاهد رفتارهای نادرست تماشاگران در ورزشگاه‌ها نباشیم.


انتهای پیام/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته