دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 شهريور 1397 - 10:33
آیین معارفه رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها:

روایت دانشجویی از نحوه برخورد رئیس سابق نهاد رهبری با دانشجویان/ امیدواری وزیر بهداشت به گسترش کرسی‌های آزاداندیشی در دوره جدید نهاد

آیین معارفه رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از صبح امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.
کد خبر : 310419

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، آیین معارفه حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و تکریم حجت‌الاسلام محمدیان رئیس سابق این نهاد، صبح امروز در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران آغاز شد.


* حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رؤسای دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف، سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیران و اعضای اتحادیه‌های دانشجویی و تنی چند از مسئولان دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی در این مراسم حضور دارند.



* ظرفیت تالار بزرگ علامه امینی در ابتدای مراسم تکمیل شد و بسیاری از مسئولان به‌زحمت در انتهای سالن صندلی پیدا کرده‌اند.


نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد


رئیس دانشگاه تهران به عنوان نخستین سخنران این مراسم پشت تریبون قرار گرفت و گفت: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و مدیریت آن نقش مهم و جایگاه ویژه‌ای دارد. از طرفی باید منویات مقام معظم رهبری را در دانشگاه‌ها پیاده کند و از طرف دیگر با دانشجویان مواجه است.


نیلی احمدآبادی ادامه داد: نقش فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها٬ حضور رئیس این نهاد در شورای‌عالی انقلاب‌ فرهنگی٬ ارائه دروس معارف و بسیاری از مسائل مهم دیگر، جایگاه ویژه‌ای به این نهاد داده است.


محمدیان در تمام دستاوردهای علمی کشور مشارکت داشت


دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی سخنران بعدی این مراسم بود. محمدرضا مخبر دزفولی در ابتدای سخنان خود به پیشرفت‌های علمی کشور در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: تحولات زیادی را در دانشگاه‌ها شاهد بودیم، پییشرفت‌های خوبی هم در کشور اتفاق افتاد. به‌ویژه در دهه اخیر دستاوردهای علمی آن‌قدر گسترده بود که باید این مسائل را حتی برای دانشمندان کشور نیز تبیین کرد.


وی ادامه داد: اگر امروز مدعی هستیم نزدیک دو درصد تولید علم دنیا را در اختیار داریم، دلایل مختلفی دارد که باید بررسی شود.


دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: نهاد رهبری تنها مسئولیت فرهنگی دانشگاه‌ها را برعهده ندارد. نقش حجت‌الاسلام محمدیان در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این مسائل بی‌بدیل بود. در تمام دستاوردهای علمی کشور، نهاد نقش داشت. حجت‌الاسلام محمدیان نیز در همه موارد و مسائل مشارکت داشت. برخی مواقع شاید تخصص مورد‌نظر را نداشت؛ اما با شور و شوق خاصی حضور فعال داشت.


* سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به جمع حاضران مراسم اضافه شدند.



محمدیان با تمام وجود خود را متعلق به خانواده دانشگاهیان می‌دانست


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ابتدای سخنان خود با تمجید از عملکرد رئیس سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، گفت: در سال‌هایی که توفیق حضور در محضر حجت‌الاسلام محمدیان را داشتم، شاهد ویژگی‌های اخلاقی برجسته و عنایت وی به خانواده دانشگاهیان بوده‌ام.


وی افزود: رئیس سابق نهاد رهبری همواره با تمام وجود خودش را متعلق به خانواده دانشگاهیان و همراه آنها می‌دانست و این‌حس را به دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها منتقل کرده بود.


*صدیقی امام جمعه موقت تهران، الهام امین‌زاده مشاور رئیس جمهور، علیرضا سلیمی دانشگاه علامه طباطبایی، کامیار ثقفی رئیس دانشگاه شاهد و محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی به جمع میهمانان اضافه شدند.



حجت‌الاسلام محمدیان با شجاعت پای تحول دانشگاه آزاد اسلامی ایستاد​


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی سخنران دیگر این مراسم بود. وی در ابتدای سخنان خود گفت: بی‌شک علم در ایران اسلامی مایه اقتدار است و جایگاه امروز کشور حاصل‌ رویکردی است که پس از انقلاب از جانب معمار انقلاب حضرت امام خمینی(ره)، بنیان‌گذاری شد و توسط رهبر معظم انقلاب ادامه یافت. اگر امروز به دانشگاه‌های کشورمان افتخار می‌کنیم که توانسته‌ایم از نظر تعداد دانشجو جزء 10 کشور اول دنیا باشیم و در شتاب علمی نیز علمدار بوده‌ایم به خاطر این نگاه و رویکرد بود که در انجام آن نمی‌توان منکر نقش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری شد.


وی افزود: من در گذشته زمانی که مدیر یک دانشگاه دولتی بودم با حجت‌الاسلام محمدیان ارتباط داشتم. در یک سال و نیم گذشته که با ایشان بیشتر از قبل همکاری داشتم، سلوک مهربانانه ایشان را از نزدیک شاهد بودم که دانشجویان را با تمام وجود دوست دارند. ایشان این محبت را نصب‌العین فعالیت‌های خودشان قرار دادند و با مهربانی و تلاش بسیار این ارتباط را حفظ کردند.


طهرانچی ادامه داد: ایشان با شجاعت پای ترویج علم و تحول دانشگاه آزاد اسلامی ایستاد. در دوره‌ای که دانشگاه آزاد اسلامی تقریباً با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری فاصله بزرگی داشت با مجاهدت‌ها و تلاش‌های خود این فاصله را کم کرد و با وجود آنکه سلامت ایشان به خطر می‌افتاد، دست از تلاش نکشیدند.


* عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و عزیزالله حبیبی سرپرست دانشگاه خوارزمی به جمع حاضران این مراسم اضافه شدند.


* اجرای مراسم آیین معارفه رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها را مجتبی ابراهیمی معاون اداری و طرح و برنامه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برعهده دارد.



پیوند روحانیت و دانشگاه اهمیت ویژه‌ای دارد


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم گفت: پیوند روحانیت و دانشگاه اهمیت ویژه‌ای دارد و اگر ارتباط این دو نهاد با یکدیگر کاهش یابد، من مقصر اصلی را روحانیت می‌دانم چرا که روحانیت باید اصرار بیشتری به ارتباط با دانشگاه داشته باشند.


وی ادامه داد: جایگاه معلمی و پیامبرگونه روحانیت باعث می‌شود، انتظار بیشتری از آنها داشته باشیم؛ هرچند که دانشگاه‌ها نیز باید برای این ارتباط تلاش کنند.


وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: امیدواریم در این دوره که حجت‌الاسلام رستمی عهده‌دار مسئولیت شدند، شاهد تشکیل و پررنگ شدن کرسی‌های آزاداندیشی باشیم تا بتوانیم افرادی را که با ما فاصله فکری دارند، جذب کنیم.


محمدیان برای خانواده نهاد رهبری نمادی از تلاش است


حجت‌الاسلام سیدمحسن شفیعی صبح امروز در مراسم معارفه رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: نقش بی‌بدیل دانشگاه‌ها در کشور روشن و انکارناپذیر است. دانشگاه از دهه ۴۰ و آغاز دوره روشنگری در شمار اولین مخاطبان و پیوسته مورد امید امام راحل بوده‌ است.


مسئول نهاد رهبری در دانشگاه خوزستان تصریح کرد: فرزندان انقلاب همواره سختی را به جان خریده‌اند؛ اما لحظه‌ای از بیعت با امام خمینی(ره) دست برنداشتند. آنگاه که در دهه فجر ۵۷ انقلاب اسلامی به بار نشست و با اهتزاز ندای الله‌اکبر جمهوری اسلامی متولد شد٬ در دوران هشت‌ساله دفاع مقدس و به‌طور کلی در هر صحنه‌ای که فراخوان انقلاب طنین‌انداز شده است، جامعه دانشگاهی حضور داشته و دارد.


وی عنوان کرد: راهبری حجت‌الاسلام محمدیان در نهاد رهبری بدون تردید بخشی از خاطرات ما در سال‌ها٬ ماه‌ها و روزهای گذشته است. وی برای خانواده نهاد رهبری نمادی از تلاش بوده و هستند.


استاد حوزه علم و فناوری برای قرار دادن روی طاقچه‌ها نیست


رئیس سازمان بسیج اساتید در ادامه این مراسم گفت:‌ آنچه بنده در یک برش در سند بنیادین و از حجت‌الاسلام محمدیان آموختم، این بود که استاد حوزه علم و فناوری برای قرار دادن روی طاقچه‌ها نیست؛ بلکه در اجرا باید از وی استفاده شود. کسانی که می‌گفتند توجه اجتماعی دانشگاه یک رویکرد حکومتی است، به آنها پیشنهاد می‌کنم تا این کتاب را که وزارت علوم به‌تازگی منتشر کرده، مطالعه کنند؛ چراکه این کتاب می‌گوید دانشگاه غیراجتماعی دانشگاهی نیست که بتواند کشور را از گردنه‌های خطرناک عبور دهد.


وی تأکید کرد: مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها از سوی نهادهای سیاست‌گذار علم، با مراقبت کمتری رصد می‌شود و از سیاست‌گذاران حوزه علم نظیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و همچنین معاونت علمی و فناوری معاونت رئیس‌جمهور انتظار می‌رود که نگذارند سندهای منجر به دانشگاه تمدن‌ساز و مسئله‌یاب در حوزه اجرا دچار سکولارزدگی شوند.



روایت سلیمی از نحوه برخورد رئیس سابق نهاد رهبری با دانشجویان


شاید متفاوت‌ترین سخنران مراسم امروز، محمدامین سلیمی بود. وی در ابتدای سخنان خود گفت: حجت‌الاسلام‌ محمدیان فهم خوبی از جایگاه دانشجویان٬ تشکل‌های دانشجویی و نهاد رهبری دارد. فهمی که متأسفانه اکثر دفاتر نهاد رهبری از آن بی‌بهره هستند.


دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تصریح کرد: سال ۹۵ خدمت ایشان رسیدم و شمشیر را از رو بستم و با تندی انتقاداتی به دفاتر نهاد وارد کردم. ایشان با لحنی پدارنه گفتند شاید این مواردی که می‌گویید شامل ۲۰ دفتر نهاد شود و بنده با لحن تندی عرض کردم مسئولان این ۲۰ دفتر باید تغییر کنند که انصافاً ایشان یکی از معاونت های خود را مامور کردند تا به صورت موردی مطالبات را پیگیری کنند.


دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی عنوان کرد: برخلاف شرایط پرفشاری که تشکل‌های دانشجویی پشت سر می‌گذارند، حجت‌الاسلام محمدیان همیشه به تمام دانشجویان از هر جناحی دید پدارنه داشتند. آنچه که از نزدیک شاهد بودم همواره تلاش محمدیان برای حفظ تشکل‌ها و دانشجویان از تمام جناح‌ها بود.



کناره‌گیری کردم تا مجموعه نهاد بالنده‌تر شود


حجت‌الاسلام محمدیان در این مراسم گفت: اگر از این مسئولیت کناره‌گیری کردم، نه برای خستگی بود چراکه خدمت در نظام اسلامی خستگی ندارد و نه برای پیشنهاد پست و مقام بالاتر بود چراکه خدمت در دانشگاه بهترین خدمت به شمار می‌رود و نه برای این بود که نسبت به آینده ناامید هستم چراکه معتقدم آینده نظام بسیار امیدبخش‌تر از گذشته است.


وی ادامه داد: تنها دلیل کناره‌گیری اعتقاد شخصی خودم بود که مدت‌زمان خدمت در این سمت را بین 8 تا 10 سال می‌دیدم و معتقد بودم هر مقدار ابتکار و خلاقیت موجود باشد، در این مدت می‌تواند ظهور و بروز پیدا کند؛ لذا باید جای خود را به افراد تازه‌نفس و جوان بدهم چراکه محیط دانشگاه بیش از هر جایی به نیروی جوان نیاز دارد.


رئیس سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: من برای کناره‌گیری پیش‌قدم شدم که مجموعه نهاد بالنده‌تر از گذشته به فعالیت خود ادامه دهد و خدا را شاکرم که رهبر معظم انقلاب شخصیت حوزوی و دانشگاهی را جایگزین من انتخاب کردند و این انتخاب را هم به حجت‌الاسلام رستمی و هم به مجموعه آموزش‌عالی کشور تبریک می‌گویم.


محمدیان با تأکید بر اینکه اصلی‌ترین مسئولیت ما انقلابی ماندن و عمل کردن به این انقلاب است، گفت: هویت ما به انقلابی بودن و وفادار ماندن و ایستادن پای این انقلاب است و اگر ارزشی داریم به این هویت وابسته است. باید برای این انقلاب هزینه کنیم و خودمان را فدای آن کنیم. این مهم‌ترین وظیفه ما به‌خصوص روحانیت است.



* حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی متن حکم رهبر معظم انقلاب را قرائت کرد.


قرآن و حدیث اساس کار نهاد رهبری در دانشگاه‌ها


رئیس دفتر مقام معظم رهبری خطاب به مسئولان نهاد رهبری و آموزش عالی کشور گفت: شما با نسل جوان پرسشگر روبرو هستید. جوانی که صدها شبهه در ذهنش دارد. دشمنان از طریق ماهواره و صدها وسیله دیگر مغز جوان را بمباران کرده و مورد هجمه قرار می‌دهند.


وی افزود: نسل جوان غیر از روحانیت و استادان پناهگاهی ندارند. باید سنگ صبور جوان باشید و درد دل‌هایشان را بشنوید. این رمز موفقیت در رسالت خطیر پیامبر بود.


رئیس دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه لازمه به‌دست آوردن‌ دل‌ها، رفتار و روی باز است، خاطرنشان کرد: انسان در هر شرایطی باید از ابزار تبلیغی استفاده کند و نباید زبانش از تبلیغ جدا شود. جوانان آماده شنیدن نصایح هستند باید از این ظرفیت استفاده کرد و کوتاه نیامد.
گلپایگانی در پایان گفت: اساس کار نهاد رهبری بر دو چیز است؛ قرآن و احادیث؛ آنچه را مسئولان تاکنون انجام داده‌اند و آنچه در آینده انجام خواهند داد ذخیره آخرتشان خواهد بود.



* در پایان سخنرانی محمدی گلپایگانی، حکم رهبر انقلاب به رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری اهدا شد.


* وزارت علوم٬ دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان بسیج اساتید٬ بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و هیأت رئیسه نهاد رهبری و دستگاه‌های دیگر، هدایایی به رئیس سابق نهاد رهبری تقدیم کردند.



نقطه قوت نظام اسلامی همراهی و همدلی بین مردم و امت است


حجت‌الاسلام رستمی، آخرین سخنران این مراسم بود. وی گفت: در شرایط کنونی آنچه وجهه همت دشمن و تلاش حزب شیطان بوده است؛ هدف قرار دادن نقاط قوت نظام است.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری تصریح کرد: دشمن با هدف زمین زدن جامعه قصد دارد یأس و احساس ضعف را به جای امید و اعتماد در دل مردم بنشاند.


وی افزود: نقطه قوت نظام اسلامی همراهی و همدلی بین مردم و امت است و قطعاً دانشگاه نهادی است که توانمندی حمایت از نقاط قوت نظام را دارد.


* مراسم معارفه رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها دقایقی پیش از اذان ظهر به افق تهران خاتمه یافت.



انتهای پیام/4060/پ



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته