دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 شهريور 1397 - 07:59
علم و فناوری به وسعت ایران-۸

اندر احوالات پژوهش در شهرهای صنعتی کشور/ رویداد ایده گردشگری در پارک علم و فناوری همدان برگزار می‌شود

استان‌های مرکزی و همدان به عنوان دو استان صنعتی کشور، در زمینه پژوهش و فناوری توفیقات زیادی در کارنامه خود دارند که به بررسی آن پرداختیم.
کد خبر : 308658

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ۴۴ پارک علم و فناوری در استان‌های کشور فعال هستند که در پرونده علم و فناوری به وسعت ایران تنها تعدادی از این پارک‌ها معرفی شدند.


در ادامه معرفی پارک‌های علم و فناوری به استان‌های مرکزی و همدان می‌پردازیم. دو استان هم‌جوار و همسایه که در نزدیکی رشته‌کوه زاگرس، شهرهای صنعتی را در خوددارند، توانستند در حوزه علم و پژوهش نیز فعال باشند. در ابتدای این گزارش به معرفی پارک علم و فناوری استان همدان می‌پردازیم.


پارک علم و فناوری همدان


طرح ایجاد و راه‌اندازی پارک علم و فناوری استان همدان در اواخر سال ۱۳۸۲ همسو با سیاست کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و استان، در کارگروه پژوهش و فناوری استان مطرح و مطالعات و تهیه طرح توجیهی جهت راه‌اندازی پارک از سال ۸۳ آغاز شد. سرانجام پس از طی مراحل لازم، در مصوبات سفر اول ریاست محترم جمهور اعتبارات اولیه به پارک اختصاص یافت و پارک علم و فناوری استان، در راستای ایفای نقش ارزنده خود در رشد و توسعه فناوری‌های پیشرفته در نیمه دوم اسفند ۸۷ با اخذ موافقت اصولی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای سیاست‌های دولت، با حمایت و پشتیبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همکاری استانداری همدان، تأسیس و فعالیت خود را آغاز کرد.


پارک علم و فناوری استان همدان در افق سال ۱۴۰۴ قطب برتر علم و فناوری در شاخه‌های تخصصی کشاورزی پیشرفته، گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی، مکاترونیک، ICT، شیمی و مهندسی پزشکی در منطقه غرب کشور می‌شود.


بامطالعه اسناد بالادستی استانی و ملی و بر اساس پتانسیل‌ها و مزیت‌های نسبی استان و توانمندی‌های پارک علم و فناوری استان همدان، حوزه‌ها و زمینه‌های فعالیت‌های محوری پارک شامل مکاترونیک، فناوری‌های نوین در حوزه کشاورزی و گیاهان دارویی و صنایع تبدیلی،ICT، فناوری‌های نوین در حوزه مهندسی شیمی، فناوری‌های نوین در حوزه مهندسی پزشکی و گردشگری، توریسم و صنایع‌دستی است و توسعه کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر با محوریت کشاورزی و صنایع تبدیلی آن، صنایع‌دستی، صنعت گردشگری، صنایع بومی استان و توسعه خدمات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از اهداف کلان راهبردی این پارک عنوان‌شده است.


ارتقای ساختار و بسترهای توسعه فناوری در حوزه‌های خدمات مالکیت فکری، آموزش، خدمات پشتیبان فناوری، فنی و آزمایشگاهی


فناوری اطلاعات و ارتباطات، انتقال و تجاری‌سازی فناوری، پژوهش کاربردی، توسعه زیرساخت‌های عمرانی، توسعه و تقویت نظام مدیریت منابع مالی، ارتقای فرهنگ علم و فناوری، گسترش تعاملات پژوهشی و فناوری در سطح استانی، ملی و بین‌المللی و توسعه مراکز رشد واحدهای فناور متناسب با پتانسیل‌های شهرستان‌های استان از اهدافی است که در این پارک دنبال می‌شود.


برگزاری رویداد ملی ایده پارک همدان ۲۰۱۸ با محوریت گردشگری و صنایع‌دستی


با توجه به انتخاب همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال ۲۰۱۸ میلادی و در راستای مجموعه برنامه‌های ملی و بین‌المللی که به این مناسبت در سال جاری در همدان برگزاری می‌شود، پارک علم و فناوری همدان نوزدهمین رویداد ایده پارک خود را به‌صورت ملی و با محوریت گردشگری و صنایع‌دستی برگزار می‌کند.


هدف از این رویداد تشویق افراد خلاق به ایده پردازی در جهت ایجاد کسب‌وکار در حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی و رفع نیازهای افراد فعال در این حوزه است. لذا علاقه‌مندان جهت ثبت ایده و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت رویداد ایده پارک همدان ۲۰۱۸ به آدرس www.event.hstp.ir مراجعه کنند.



پارک علم و فناوری استان مرکزی


پارک علم و فناوری استان مرکزی در شهریور 81 بر اساس مصوبه شورای عالی گسترش آموزش عالی شروع به فعالیت کرد. هم‌زمان با بررسی و مطالعات اولیه در جهت فعالیت‌های پارک و امکان‌سنجی و آماده‌سازی مقدمات اندازی پارک، در راستای اخذ موافقت اصولی اولین مرکز رشد تخصصی خود اقدام و در سال 82، مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری استان مرکزی، فعالیت اجرایی خود را آغاز کرد.


این پارک در ابتدا تنها یک مرکز رشد واحدهای فناوری مستقر در شهرستان اراک داشت و در سال 87 علاوه بر اخذ مجوز فعالیت یک مرکز رشد اقماری در شهرستان ساوه توانست در همان سال نیز یک مرکز رشد اقماری در شهرستان تفرش ایجاد کند. تبدیل پارک علم و فناوری استان مرکزی به محلی که با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و دلسوز استان و همچنین ارائه خدمات باارزش افزوده بالا، زمینه را برای رشد و ارتقای فناوری در استان فراهم می‌کند.


به‌طور خلاصه، پارک علم و فناوری استان مرکزی از سه طریق که شامل تسهیل‌کننده توسعه اقتصادی بر اساس مزیت‌های منطقه، تشویق فعالیت‌های تحقیق و توسعه در صنایع دارای مزیت و تجاری‌سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی درزمینه فناوری‌های نو، فعالیت در جهت ایجاد و ترویج صنایع جدید دارای فناوری پیشرفته و دارای رشد بالا در منطقه و پشتیبانی و تسهیل در ایجاد شرکت‌های فناور و تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه در صنعت و تجارت منطقه به توسعه اقتصادی منطقه کمک می‌کند.


پارک علم و فناوری استان مرکزی با ایجاد محیطی جذاب و برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه زمینه را برای حضور هر چه بیشتر متخصصین و نخبگان و حرکت صنعت استان از فناوری‌های سطح پایین به سمت فناوری‌های پیشرفته فراهم می‌کند. اولویت فعالیت در پارک علم و فناوری استان مرکزی به مواد و محصولات شیمیایی، محصولات فلزی نظیر ماشین‌آلات و تجهیزات و قطعه‌سازی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و اتوماسیون صنعتی، فناوری‌های مرتبط با صنعت آلومینیوم و سایر زمینه‌های فنی و مهندسی شامل کشاورزی، دام‌پروری و محیط‌زیست اختصاص دارد.


در ادامه معرفی پارک‌های علم و فناوری به استان فارس سفر می‌کنیم.


انتهای پیام/4060


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته