دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 شهريور 1397 - 02:57
رئیس پژوهشگاه شاخص‌‌پژوه در گفتگو با آنا مطرح کرد:

عدم رعایت نظرات کمیته پیگیری از سوی وزارت علوم

رئیس پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص پژوه اعلام کرد: نظر کمیته پیگیری‌کننده مشکلات پژوهشگاه شاخص‌پژوه عملیاتی نشده و دانشجویان این پژوهشگاه مدرک فارغ‌التحصیلی خود را دریافت نکرده‌اند.
کد خبر : 306675

امیر محمودزاده در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: اسفند سال 95 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد که ضمن لغو مجوز جذب دانشجو توسط پژوهشگاه شاخص‌پژوه، این پژوهشگاه باید منحل شود. از همان لحظه اول این تصمیم غیرقانونی بود؛ چراکه این پژوهشگاه،‌ یک مجموعه خصوصی و تابع قوانین تجارت است.


وی ادامه داد: انحلال شاخص‌پژوه دلایل سیاسی داشت. در دولت قبل، پژوهشگاه شاخص‌پژوه قرارداد 30 ساله با دانشگاه اصفهان منعقد کرد و در این پژوهشگاه سرمایه‌گذاری میلیاردی صورت گرفت؛ ولی در دولت جدید، این پژوهشگاه لغو مجوز شد و وزارت علوم سعی کرد که ما را مجبور کند تا دانشگاه اصفهان را ترک و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده را فراموش کنیم.


رئیس پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص پژوه تأکید کرد: بسیاری از دانشگاه‌های مطرح جهان، خصوصی شده‌اند؛ چراکه دیگر نمی‌توانند با بودجه دولتی خود را اداره کنند، این در حالی است که بسیاری از دانشگاه‌های ایران با بودجه دولتی اداره می‌شوند و مباحثی مانند تولید مقاله، باعث شده که از علم ثروت‌آفرین و نافع فاصله بگیریم.


محمودزاده اضافه کرد: وزارت علوم می‌گوید شما بخش خصوصی هستید، این سرمایه‌گذاری‌ها برای دولت قبل بوده و ما این‌ سرمایه‌گذاری‌ها را قبول نداریم و باید دانشگاه اصفهان را ترک کنید. در این سال‌ها استقامت کردیم، تا اینکه دادگاه تجدیدنظر به نفع پژوهشگاه رأی صادر کرد و حضور 30 ساله پژوهشگاه در دانشگاه اصفهان به رسمیت شناخته شد.


وی اضافه کرد: مشکلات پژوهشگاه با این تصمیم دادگاه تجدیدنظر به پایان نرسید و همچنان مجوز پژوهشگاه بازنگشت؛ ناگزیر شدیم شکایتمان را به نمایندگان مجلس ارائه دهیم، درنهایت کمیته پیگیری سه نفره در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی به دستور رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل شد. این کمیته در تاریخ 29 فروردین‌ماه امسال به نفع پژوهشگاه نظر داد؛ مبنی‌بر اینکه دانشجویانی که درس خود را در این پژوهشگاه به پایان رساندند، مدرک خود را دریافت کنند و پژوهشگاه به فعالیت پژوهشی خود ادامه دهد.


رئیس پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص پژوه افزود: باوجود نظر کمیته سه‌نفره، همچنان 170 دانش‌آموخته پژوهشگاه که سال 95 دفاع از رساله دکتری خود را انجام داده‌اند، بلاتکلیف مانده‌اند. این دانشجویان از همه فیلترهای مورد تأیید وزارت علوم عبور کرده‌اند، نمره زبان استاندارد و مقاله ISI دارند، ولی هنوز مدرکشان از سوی وزارت علوم تأیید نشده است.


وی گفت: یکی دیگر از دلایل مسئولان وزارت علوم، انحلال آزمون جایابی دانش‌آموختگان پژوهشگاه شاخص‌پژوه از سوی دیوان عدالت اداری است.


محمودزاده ادامه داد: علم نباید قربانی مباحث سیاسی دو دولت شود، در زمان دولت قبل به ما اجازه داده شد که این تعداد دانشجوی دکتری جذب شود.


رئیس پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص پژوه اظهار کرد: شاخص‌پژوه تنها پژوهشگاه عضو برنامه یونپ یا برنامه محیط‌ زیست سازمان ملل متحد است. پروژه‌های کلان کشور در حوزه ریزگردها، منابع آب، زلزله و خشک‌سالی در این پژوهشگاه انجام می‌شود. این پژوهشگاه 400 پروژه مهم دارد. دو بار در دولت فعلی به‌عنوان کارآفرین برتر شناخته شد. وزارت علوم، یک‌بار پژوهشگاه شاخص پژوه را به‌عنوان پژوهشگاه برتر در تجاری‌سازی علم معرفی کرد.


وی تأکید کرد: سخن دانش‌آموختگان پژوهشگاه شاخص‌پژوه این است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نظر کمیته پیگیری را عملیاتی کند. اگر در جایی جرمی رخ‌ داده است نباید پژوهشگاه ویران بلکه باید اصلاح شود.


انتهای پیام/4009/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته