دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مرداد 1397 - 11:22
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری؛

اقدامات آمریکا علیه ملت ایران نوعی رفتار خصمانه‌ است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادامه فشارهای اقتصادی از طرف آمریکا گفت: این اقدامات به‌نوعی رفتار خصمانه‌ در برابر ملت ایران است.
کد خبر : 305320

به گزارش خبرنگار دیپلماسی گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر و گرامیداشت روز عکاس و تبریک ایام هفته دولت درباره برخورد کارکنان سفارتخانه‌هایی مانند ایتالیا و آلمان با متقاضیان روادید اظهار کرد: سفارتخانه‌های خارجی موظف به رعایت حقوق شهروندان هستند و باید قواعد و ضوابط را رعایت کنند، در خصوص این خبر ما در حال بررسی هستیم، اما همه سفارتخانه‌ها موظف به رعایت احترام و شأن شهروندان هستند.


وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره خطوط قرمزی که رعایت نشده است گفت: من در اظهارات ایشان ورود نکرده و تفسیر نمی‌کنم، اما اینکه مقصود و منظور از خطوط قرمز در کدام بخش‌ها است، باید دقت نظر بیشتری کرد، اما آنچه واضح است تیم مذاکره‌کننده سعی داشتند رهنمودهای ایشان را انجام دهند، صحبت‌های ایشان دقیق و درست است و باید موردتوجه باشد.


قاسمی درباره اظهارات رئیس سازمان محیط‌زیست بر عمدی بودن آتش‌سوزی هورالعظیم گفت: در مورد این موضوع تماس‌هایی بین سفارت ما و عراق انجام‌ شده، فکر می‌کنم و البته این مسائل بیشتر فنی است و باید از خود سازمان محیط‌زیست پیگیری کرد.


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادامه فشارهای اقتصادی از طرف آمریکا گفت: این اقدامات به دنبال جنگ روانی و اقتصادی است که برای مردم ایران از طرف سران ایالات‌متحده ایجاد شده و این کارها به‌نوعی رفتار خصمانه‌ای در برابر ملت ایران است.


وی افزود: این اقدامات خنثی خواهد شد و اینها بازی و جنگ روانی است که توسط تیم جنگ‌طلب آمریکا دنبال می‌شود، رفتار خصمانه‌ای که در این چند دهه نسبت به مردم ایران انجام‌ شده است بر کسی پوشیده نیست، در خصوص بسته پیشنهادی گام‌های بیشتری برداشته‌ شده است که متأسفانه به دلیل وضعیت اروپا و جهان از سرعت پیشرفت آن راضی نیستیم و خواستاریم این کشورها با جدیت بیشتر و سرعت عمل لازم کار را ادامه دهند. در کلیت صحبت‌ها و پیشنهاد‌ها مثبت است اما مکانیزم‌ها در مواردی روشن نیست و این کندی و عدم وجود سرعت لازم مقصود ما و مردم ما نیست، تلاش می‌کنیم این اراده سیاسی اروپا جلو برود و امیدواریم با توجه به وضعیت جدید جهشی از جانب این کشورها داشته باشیم.


قاسمی درخصوص عدم حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مذاکرات و امضای کنوانسیون خزر گفت: کنوانسیون دریای خزر موضوعی پیش‌پاافتاده و یک‌شبه اتفاق‌افتاده نبوده است، این کنوانسیون حاصل ۲۱ سال مذاکره است و حاصل تلاش جدی و سنگین میان ایران و دیگر کشورهای ساحلی خزر بوده است. سال گذشته به تفاهمات اولیه این مذاکره دست پیدا کردیم و باید زمانی مشخص می‌شد برای امضای این کنوانسیون که کاری موفق صورت گیرد.


وی افزود: اینکه در این سال‌ها و در حین مذاکراتی که بیش از دو دهه طول کشیده، آیا نمایندگان در جریان مذاکرات قرار داشتند یا نه اطلاعی ندارم، اما هیچ گروهی در حین مذاکره در مسائل سیاسی به دلیل رعایت مسائل ملی و امنیتی و برای پیش‌گیری از برخی سوءاستفاده‌ها نمی‌تواند اخبار و اطلاعات مذاکرات را منتشر کند، در مورد اینکه آیا نمایندگان باید در این مذاکرات ۲۰ ساله حضور داشته باشند یا نه نیز نمی‌توانم اظهارنظری کنم. ما قطعاً مجلس را در جریان موارد و مسائل این مذاکرات قرار خواهیم داد و این کنوانسیون را برای تصویب به مجلس ارائه خواهیم کرد. در این‌ مورد کوتاهی نکرده‌ایم و این کار از سوی هر چهار کشور دیگر هم انجام خواهد شد.


سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حذف مهر ویزای ایران بر روی پاسپورت‌ گردشگران خارجی و اظهارات رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر لزوم‌ موافقت وزارت امور خارجه و معاون اول رئیس‌جمهور برای عملیاتی شدن این اقدام‌ گفت: منظور ایشان صدور روادید الکترونیک بوده است که از ۲۲ بهمن ۹۶ از فرودگاه امام آغاز شد، امیدواریم این روند تکمیل پروژه صدور روادید الکترونیک کامل شود.


قاسمی درباره خروج از برجام و بازگرداندن تحریم و تشکیل گروه اقدام علیه ایران اظهار کرد: این کارها جدید نیست و این گونه اقدامات را جدی نمی‌گیریم، بخش عمده این کارها برای ایجاد جنگ روانی و فشار بر سایر کشورها برای عدم همکاری با ایران است، این اقدامات قطعاً از سوی ایران رصد می‌شود و متعاقباً در صورت نیاز برای اقدامات متقابل تصمیم خواهیم گرفت.


وی ادامه داد: روابط ما با عراق بسیار خوب است، همکار‌‌ی‌های خوبی صورت گرفته و ما در حال حاضر شاهد فعالیت احزاب و گروه‌ها برای تشکیل دولت جدید هستیم. منتظر تشکیل دولت جدید در عراق هستیم و حتماً با آغاز فعالیت دولت جدید عراق می‌توانیم با شدت بیشتری همکاری دوجانبه داشته باشیم و همکاری‌های بیشتری را در بخش خصوصی و دولتی و موضوعات سیاسی مورد علاقه دو کشور دنبال کنیم.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی راجع به سند جامع همکاری‌های راهبردی بین ایران و افغانستان و سفر هیأت بلندپایه امنیتی و سیاسی از افغانستان به ایران تا یک ماه آینده تأکید کرد: کمیته‌های پنجگانه به نتایج لازم رسیدند و یک تا دو ابهام وجود داشت که در حال رفع شدن است. ما وارد مرحله اتمام کار کمیته‌های پنجگانه بین دو کشور می‌شویم و هیأت‌هایی باید در سطوح لازم با اختیارات کامل بین ایران و افغانستان تبادل شود که در این زمینه در حال مذاکره هستیم و انتظار است که این هیأت‌ها مبادله شود اما تاکنون تاریخ مشخصی برای انجام این سفر اعلام نشده است.


وی همچنین در واکنش به اظهارات اخیر صدراعظم آلمان درباره برنامه موشکی ایران گفت: ایشان و مشاورانش باید واقف باشند که برجام و برنامه موشکی ایران دو موضوع جدا هستند و ارتباطی با هم ندارند. قطعاً باید بدانند مسائل موشکی ایران غیرقابل مذاکره است.


برجام مسئله خاصی است که بین ما و 1+4 در جریان است و ما مواضع کاملاً روشن خود را درباره مسائل موشکی و دیگر موضوعات بیان کرده‌ایم.


قاسمی همچنین درباره کشتی‌های چینی که خارج از آب‌های سرزمینی ایران به صید مشغولند، گفت: فعالیت این کشتی‌ها عمدتاً برای تهیه پودر ماهی که خوراک دام است انجام می‌شود و این فعالیت حاصل قراردادهایی است بین شرکت‌های صیادی ایران و چین که عمدتاً بخش خصوصی هستند. برای صید برخی از انواع آبزیان که ما آنها را مصرف نمی‌کنیم و مصارف خاص صنعتی دارد و به دلیل وجود برخی از نیازمندی‌هایی که برای یک نوع تکنولوژی خاص برای صید این ماهی‌‌ها در عمق 200 متری آب‌ها وجود دارد از دانش و تکنولوژی طرف چینی استفاده می‌شود.


وی افزود: کارکنان این کشتی‌ها ایرانی هستند و خارج از آب‌های سرزمینی ایران به صید مشغولند؛ این فعالیت نیز عمدتاً برای تهیه پودر ماهی‌ست که خوراک دام است. این صید ربطی به منابع دریایی ما نخواهد داشت و در گذشته نیز با شرکت‌های دیگری از کشورهای دیگر چنین تجاربی را داشتیم که توانستیم با همکاری‌های مشترک در خارج از آب‌های سرزمینی ایران در فصل‌های مشخص، از فناوری‌های جدید در خدمت شیلات استفاده کنیم.


قاسمی با بیان اینکه این امر یک کار مقطعی اقتصادی است، افزود: متأسفانه در فضای شبهه و فضاسازی‌هایی که صورت می‌گیرد هر نوع همکاری خارجی که می‌تواند برای ایران سودمند باشد از جانب کانون‌هایی که جنگ روانی را علیه ایران در شرایط فعلی برای ضربه زدن به اقتصاد کشور دنبال می‌کنند، مسائلی مطرح می‌شود که با واقعیت تطبیق ندارد.


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بازداشت دیپلمات ایرانی در در آلمان گفت: رایزنی‌های دو کشور در این زمینه با جدیت دنبال می‌شود و توقع این است با سرعت عمل بیشتری این دیپلمات ایرانی آزاد و به کشور بازگردد. قطعاً بازداشت صورت‌گرفته اشتباه و سوءتفاهم است.


قاسمی همچنین در خصوص حضور ایران در سوریه و مذاکرات اخیر برخی کشورها برای خروج ایران از این کشور تأکید کرد: ما به دعوت دولت سوریه و برای حضور مستشاری در این کشور هستیم و تا زمانی که دولت سوریه این دعوت را داشته باشد و بخواهد، به سوریه کمک خواهیم کرد چه در این دوران و چه در دوران بازسازی.


وی با اشاره به تغییرات دولت پاکستان و مطلوب نبودن دولت جدید این کشور برای آمریکا و از سویی دیگر تحریم ترکیه توسط آمریکا اظهار کرد: سیاست اصولی ایران در سیاست خارجی نسبت به همسایگان روشن است و همواره خواهان روابط مسالمت‌آمیز و دوستانه با همه کشورهای همسایه بوده و خواهیم بود و فکر می‌کنیم در سایه این نگاه است که می‌توانیم با یک منطقه امن و باثبات و آماده برای جهش و توسعه اقتصادی مواجه شویم.


قاسمی ضمن احترام به رأی مجلس پاکستان به عمران‌خان و تبریک برای انتصاب وی به نخست‌وزیری گفت: با توجه به روابط دو کشور و آثار مثبتی که همکاری‌های دو کشور برای مجموعه منطقه داشته، امیدوارم همکاری‌ها بیش از گذشته توسعه یابد و پاکستان بتواند به عنوان کشوری مستقل در مسائل و معضلاتی که وجود دارد، فائق بیاید و شاهد باشیم که این کشور برادر و همسایه مقتدرتر و توسعه‌یافته‌تر شود تا بتوانیم همکاری‌های بهتر و بیشتری داشته باشیم.


سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: سیاست ما در قبال ترکیه روشن و همکاری‌های ما در سال‌های گذشته قابل رؤیت است. همه دوستان از آن آگاهی دارند و این سیاست ادامه می‌یابد. ما تلاش می‌کنیم حوزه‌های بیشتر همکاری‌ را پیدا کنیم.


این مقام ارشد دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین گفت: سیاست تحریمی آمریکا سعی می‌کند با بازگشت به سیاست‌های قرون وسطی و دوران گذشته از روش‌های زورمدارانه برای پیشبرد اهداف خود در جهان استفاده کند و مشکلاتی برای ترکیه وجود دارد که تصور می‌کنم مردم این کشور نیز بر این مسائل فائق خواهند آمد. ما می‌توانیم به عنوان دو کشور همکاری‌های خود را در حوزه‌های مختلف توسعه و ادامه دهیم.


قاسمی در پاسخ به این سؤال که آیا به برجام اروپایی امیدی هست؟ گفت: انتظار داریم این کشورها با سرعت بیشتری پیشنهادهای عملی خود را ارائه دهند تا بتوانیم در یک فرآیند تصمیم‌گیری در سطح عالی تصمیماتی اخذ کرده و وضعیت را روشن کنیم.


وی ادامه داد: به دلایل مختلف از جمله تعطیلات در اروپا و پیچیدگی برخی مکانیسم‌های فنی اقتصادی که باید اجرا شود به‌خصوص با توجه به فشارهای سنگین آمریکا بر شرکت‌های اروپایی، کار دشواری است و امیدواریم برجام به سرانجام نیک‌تری برسد. هرچند گلایه‌مندی‌ها و نارضایتی وجود دارد اما ما علاقه‌مند به سرعت عمل بیشتر هستیم و خوشبینی ما باقی است و تأکید می‌کنیم که این کشورها باید از سرعت و دقت و شرایط بهتر و مناسب‌تری در رابطه با ایران پیروی و مسائل را دنبال کنند.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص طرح جدید آتش‌بس با طالبان که از سوی اشرف غنی مطرح شده است گفت: امنیت، ثبات و آرامش در افغانستان برای ایران از اهمیت برخوردار است و از هر اقدام و تلاشی که بتواند کمکی به استقرار امنیت، آرامش و ثبات در افغانستان ایجاد کند، استقبال کردیم و از این پیشنهاد هم قطعاً استقبال می‌کنیم.


وی افزود: امیدواریم همه گروه‌ها و دولت افغانستان بتوانند در این پیشنهاد و در ادامه این پیشنهاد به آتش‌بس و شرایط آرام برای ایجاد فضای مناسب برای گفتگو و تبادل‌نظر و رسیدن به تفاهم که بتوانند وضعیت بهتری را در افغانستان حاکم کند، ‌برسند. ما از این طرح استقبال کرده و از آن حتماً حمایت خواهیم کرد.


قاسمی در پایان در خصوص حضور ایران در روند بازسازی سوریه گفت: امیدوارم روند موجود و بازگشت امنیت، ثبات و صلح در سوریه هر چه زودتر محقق و نهایی و شرایط برای بازسازی این کشور رنج دیده فراهم شود.


وی همچنین گفت: در حوزه فعالیت‌های اقتصادی کشورها سعی می‌کنند سهم بیشتری را داشته باشند. ایران به دعوت دولت سوریه و برای حضور مستشاری در این کشور حضور داشت. در مرحله بازسازی در کنار ملت سوریه خواهیم بود و تلاش می‌کنیم در فرآیندی سازنده در این بازسازی مشارکت کنیم و به‌خصوص علاقه‌مندیم بخش خصوصی و شرکت‌های ما بتوانند از این فرصت بهرۀ لازم را در همکاری‌های اقتصادی ببرند.


انتهای پیام/4077/4068/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته