دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1397 - 10:05
آنا از جشنواره نوشت‌افزار گزارش می‌دهد؛

عرضه نوشت‌افزار گرانی که بازدیدکنندگان را از خرید فراری داد

بهانه برگزاری جشنواره نوشت‌افزار با اینکه چند هفته تا آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده، با همه کم‌ و‌ کاستی‌هایش پاتوقی برای عرضه جدیدترین لوازم‌التحریر شده است.
کد خبر : 304947

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، جشنواره نوشت‌افزار یکی از رویدادهایی است که این روزها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.


اگر این روزها به خیابان حجاب سر بزنید، با تعداد قابل توجهی از محصلان روبه‌رو می‌شوید که همراه با والدینشان برای بازدید از جشنواره نوشت‌افزار آمده‌اند. اگرچه شور و هیجان کودکان و نوجوانان هیجانی مضاعف به این جشنواره بخشیده اما نباید کم‌وکاستی‌های جشنواره را نیز نادیده گرفت.


نوشت‌افزارهایی که از سوی مؤسسه‌های مختلف تولید شده‌اند، در دو طبقه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به بازدیدکنندگان عرضه می‌شود و این در حالی است که نحوه و فضای عرضه محصولات چندان فرهنگی و رضایت‌بخش نیست.


هوای گرم سالن پایین، محدودیت در تنوع محصول تنها بخشی از کاستی‌های جشنواره است. سالنی که سیستم خنک‌کننده و تهویه هوای مناسب ندارد و محدود بودن طرح‌ها و نوع اجناس از جمله مواردی هستند که انتظار بازدیدکنندگان را برآورده نمی‌کند. با توجه به اینکه این روزها تعداد زیادی از دانش‌آموزان به کانون می‌آیند، اما هوای نمایشگاه به قدری گرم است که بازدیدکنندگان برای دیدن هرچند کوتاه نمایشگاه، زمانی برای استراحت و نفس‌ گرفتن در نظر می‌گیرند و به فضای بیرون می‌آیند.



از تمام این موارد که بگذریم، از قیمت‌های بیش از حد گران اجناس عرضه شده نمی‌توان چیزی نگفت. بسیاری از بازدیدکنندگان در نظرسنجی خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، بهای نوشت‌افزار عرضه شده در جشنواره را بالاتر از قیمت تمام‌شده محصولات در خارج از نمایشگاه ارزیابی کردند و معتقد بودند، بهتر است اگر جشنواره‌ای برپا می‌شود، نحوه قیمت‌گذاری به گونه‌ای باشد که مردم دست خالی بیرون نروند.



در این بین گویا غرفه‌داران و عرضه‌کنندگان اغذیه هم در پی گرفتن ماهی از آب گل‌آلود هستند، چرا که تمام مواد خوراکی و محصولات قیمت بالایی دارند. اگر به سوپرمارکت روبه‌روی کانون پرورش فکری مراجعه کنید، برای یک بطری آب معدنی یک‌هزار تومان تقبل می‌کنید در حالی که در نمایشگاه آب با قیمت یک‌هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. آنچه مثال زده شد تنها بخش کوچکی از خدمات‌رسانی در نمایشگاه نوشت‌افزار بود. با گشتی کوتاه هر بازدیدکننده‌ای متوجه می‌شود که قیمت دفتر 60 برگ 3 هزار تومان و دفتری که کمی طرح فانتزی دارد، 12 هزار تومان است.


جدای از طرح‌ها و خدمات نصفه و نیمه‌، آنچه در مراجعه به غرفه‌ها جلب توجه می‌کند طرح شهدا روی جلد دفترها است که به گفته غرفه‌داران با استقبال خوبی هم روبه‌رو شده است. طبق صحبت‌ با غرفه‌های متعدد اکثر غرفه‌داران این دفاتر را انتخاب نوجوانان برای خاطره‌نویسی می‌دانند.



یکی دیگر از جاذبه‌های نمایشگاه، غرفه‌ای بود که اعلام کرد با دریافت کاغذ آن هم در قالب کتاب، روزنامه، مفاتیح و... کتاب نو به مراجعه‌کنندگان عرضه می‌کند. مسئول این غرفه به خبرنگار ادبیات و کتاب خبرگزاری آنا گفت: مراجعه‌کنندگان هر نوع کاغذی را می‌توانند به ما ارائه کنند. ما با وزن مجموع کاغذها در ازای هر کیلو ۵۰۰ تومان در نظر می‌گیریم و در مقابل کاغذهای کهنه کتاب نو تحویل می‌دهیم.



این غرفه‌دار این طرح را از طرح‌های پراستقبال معرفی کرد.


پخش موسیقی شاد، ایجاد فضای بازی و کاردستی برای کودکانان از بخش‌های هیجان‌انگیز جشنواره بود، اگرچه تصویر کاراکترهای خارجی باز هم فضای نمایشگاه را کمی از شکل ایرانی‌اش خارج کرده بود.



یکی دیگر از مواردی که در بازدید از نمایشگاه جالب است حضور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هاست که همراه با نوه‌های خود به کانون پرورش فکری آمده‌اند.



از اتفاقات مثبت و ارزشمند این نمایشگاه هم برپایی پویش صدبرگ است که بازدیدکنندگان را به اهدای نوشت‌افزار به کودکان سیستان و بلوچستانی ترغیب می‌کند. بر اساس صحبت‌های مسئول جمع‌آوری هدایا، افراد می‌توانند با مراجعه به سایت خیرانه نسبت به رسیدن هدایا به کودکان این خطه از کشورمان اطلاعات کسب کنند.


نشر آزاده که هر ساله با چاپ دفاتر متنوع طرفداران زیادی میان محصلان دارد، در این دوره نمایشگاه کار جالبی کرده است، چرا که با در اختیار گذاشتن خمیر بازی و ابزار سرگرمی تخیل و خلاقیت کودکان را در تولید اشیای مختلف تقویت کرده است.


انتهای پیام/4072/4031/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته