دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مرداد 1397 - 12:59
رئیس دانشگاه تهران:

دانشگاه‌ها توان ارائه راهکارهای عملی برای حل مشکلات کشور را دارند/ درآمد 30 میلیاردی دانشگاه تهران از فعالیت‌های پژوهشی

رئیس دانشگاه تهران گفت:دانشگاه‌ها می‌توانند برای حل مشکلات کشور راهکار عملی ارائه دهند، متاسفانه تصمیمات در کشور توسط بخش کارشناسی نهادها گرفته می‌شود.
کد خبر : 303329

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمود نیلی احمدآبادی در نشست گرامیداشت روز خبرنگار که ظهر امروز در محل دفتر ریاست دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی در ایران و در سطح بین‌المللی مورد توجه است. به همین دلیل انعکاس دستاوردهای دانشگاه حائز اهمیت است که یکی از بهترین راه این انعکاس٬ رسانه‌ها و خبرنگاران هستند.


وی افزود: رسانه‌ها موجب می‌شوند ما اطلاع پیدا کنیم جامعه به چه موضوعاتی حساس است. فناوری اطلاعات٬ رسانه را با اهمیت‌تر و حساس‌تر کرده است اما خبری ارزشمند خواهد بود که دقیق و صحیح باشد.


رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: ما انعکاس دستاوردهای دانشگاه را وظیفه خود می‌دانیم و بزرگترین مشکل نیز انعکاس عملکردهای حوزه اجتماعی و مشارکت دانشگاه در فعالیت‌های کشور است.


نیلی عنوان کرد: دانشگاه تهران در حال حاضر بیش از ۹ هزار دانشجوی دکتری و ۲۲هزار دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد دارد که ارزش دستاوردهای پژوهشی و علمی این دانشجویان با هیچ چیز قابل مقابسه نیست.


وی ادامه داد: مسیر تحول و توسعه دنیا از طریق دستاوردها و پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی می‌گذرد و نیاز است این دستاوردها به درستی منعکس شود. به همین دلیل دانشگاه تهران به دنبال به‌کارگیری تعدادی از دانشجویان به عنوان دانشجوخبرنگار است که اطلاعات را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.


وی درباره موضوع تقلب و سرقت علمی گفت: اخلاق در پژوهش، موضوع دانشگاه‌های بزرگ نیست. دانشگاه‌های سطح یک با دقت و نظارت، کمتر دچار لغزش می‌شوند اما برخی از دانشگاه‌ها که ظرفیت پذیرش زیادی دارند، شاید نظارت کمتری بر سرقت علمی داشته باشند. سرقت علمی مساله مهمی است اما موضوع دانشگاه‌های بزرگ نیست.


لزوم همکاری دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی


رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند در حل مسائل کشور مشارکت داشته باشند، عنوان کرد: اگر قبل از بحران‌ها به نظرات دانشگاهیان توجه می‌شد اکنون با این وضعیت بحرانی مواجه نبودیم. بیش‌از 10 سال است که نامه استادان و کارشناسان اقتصادی دانشگاه‌ها به مسئولین، منتشر شده و در این نامه هشدارها داده شده بود.


نیلی احمد‌آبادی با تاکید بر لزوم توجه به نظرات کارشناسی دانشگاهیان گفت: نقص کشور این است که تصمیمات در بخش کارشناسی نهادها گرفته می‌شود در صورتی که در همه جای دنیا قوه عاقله دانشگاه‌ها با مراکز تحقیقاتی دستگاه‌ها و نهادها در تعامل هستند.


وی افزود: بدون همکاری دانشگاه و بخش اجرایی دولت نمی‌توان راهکار عملی ارائه کرد اگر هم این اتفاق رخ دهد به دلیل کمبود اطلاعات راهکار ارائه شده دقیق نخواهد بود.


رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه رقم درآمدی این دانشگاه از محل پژوهش، 30 میلیارد تومان است، اظهار کرد: دانشگاه تهران بیشترین تعداد موسسه مشترک با دستگاه‌های دولتی را دارد ما در دانشگاه سعی می‌کنیم با تشکیل جلسات و استفاده از نظرات کارشناسان حوزه‌های مختلف برای بحران‌های کشور راه‌حل ارائه کنیم.


به گفته نیلی احمدی‌آبادی بعد از اتفاقات و اعتراضات دی‌ماه سال گذشته دانشگاه تهران جلساتی با استادان رشته‌های جامعه‌شناسی، علوم‌سیاسی، روانشناسی، اقتصاد و ... برگزار کرده و ماحصل نظرات کارشناسی را به مسئولین ذی‌ربط ارائه داده است. همچنین درباره مسائل اقتصادی کشور با هشت دانشگاه جلساتی برگزار شد و جمع‌بندی‌ جلسات به نهادهای مروبطه ارائه شد.


وی اضافه کرد: هفته گذشته نیز جلسه‌ای با حضور استادان علوم سیاسی و اقتصادی درباره تحریم‌های آمریکا و مباحثی که رئیس‌جمهور این کشور مطرح کرده بود، برگزار کردیم. همچنین درباره برجام نشست‌های متعددی در دانشگاه برگزار شد و تاکنون سعی داشته‌ایم از ظرفیت‌های دانشگاه برای حل مسائل مختلف کشور استفاده کنیم.


رئیس دانشگاه تهران درباره مشکلاتی که دانشگاهیان برای حل مسائل کشور پیش‌رو دارند، گفت: تحلیل مسائل نیازمند دسترسی به اطلاعات دقیق است و متاسفانه استادان و دانشگاهیان به این اطلاعات دقیق دسترسی ندارند. برخی از استادان حوزه اقتصادی می‌گویند باید اطلاع داشته باشند که چه مقدار ذخایر ارزی در کشور وجود دارد و ... تا بتوانند راهکار دقیق‌تری ارائه بدهند.


راه‌اندازی هسته‌های علمی تخصصی دانشگاه‌‌های سطح یک کشور


نیلی احمدآبادی با بیان اینکه جلسات روسا و معاونین 13 دانشگاه سطح یک کشور با موضوع حل مشکلات دانشگاه‌ها و جامعه به صورت مداوم برگزار می‌شود، گفت: دانشگاه علامه طباطبایی در این جلسات درخواست توجه به اقتصاد مقاومتی را داشت که توانستیم بسته‌ای درباره اقتصاد مقاومتی در این جلسات آماده کنیم و همچنین تصمیم داریم نشست‌ها را افزایش دهیم و علاوه‌بر آن هسته‌های علمی و تخصصی را در سطح این 13 دانشگاه راه‌اندازی کنیم.


وی با بیان اینکه راه‌حل مسائل موجود در کشور دانشگاه‌ها هستند، عنوان کرد: عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در تماسی که با بنده داشت اعلام کرد این طرح اقتصادی را مطالعه کرده و مورد استفاده قرار خواهد داد.


ارسال نامه به دولت برای حمایت ارزی از دانشگاه‌‌ها


رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که محدودیت‌های اقتصادی و سیاسی خللی در تعاملات بین‌المللی دانشگاه ایجاد می‌کند، عنوان کرد: معتقدم در شرایط کنونی دانشگاه‌ها می‌توانند بیش‌از گذشته به کشور کمک کنند باید از همین ارتباطات بین‌المللی که ایجاد شده و همچنین دیپلماسی علمی موجود استفاده کرد.


نیلی احمد‌آبادی افزود: سیاست‌های خارجی صحیح نظام و فضای بین‌المللی که دانشگاه‌های ایران در سطح جهان به‌دست آورند موجب شد تا ترامپ نتواند اجماع بین‌المللی علیه ایران ایجاد کند.


وی ادامه داد: شهرت علمی اندیشمندان ایران به تمام دنیا نشان داد ایران متمدن است و نمی‌توان اتهامات بی‌پایه به ایران وارد کرد و دانشگاه‌ها باید ارتباطات بین‌المللی خود را همچنان افزایش دهند.


رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه مشکلات ارزی چالش‌هایی را برای دانشگاه‌ها به وجود آورده است، عنوان کرد: امیدواریم دانشگاه‌ها بتوانند با کمک دولت از ارز با نرخ دولتی برای امور پژوهشی استفاده کنند.


نیلی‌ احمدآبادی با بیان اینکه از طرف 13 دانشگاه سطح یک کشور برای حمایت‌های ارزی به دولت نامه‌ای ارسال شده است، تصریح کرد: از دولت خواسته‌ایم هزینه‌های فرصت مطالعاتی برای دانشجویان و استادان را مشمول کالای اساسی کند تا دانشگاه‌ها بتوانند از ارز دولتی استفاده کند، اگر این اتفاق نیفتد به شدت دچار مشکل خواهیم شد و باید برای اعزام هر دانشجوی دکتری بخش زیادی از هزینه‌ها را خودمان تامین کنیم


رئیس دانشگاه تهران افزود: بسیاری از تجهیزات در ایران وجود ندارد و امکان خرید آنها فراهم نیست حضور دانشجویان و استادان در دانشگاه‌های معتبر دنیا موجب می‌شود بیشترین بهره‌وری را با کمترین هزینه از امکانات و علم روز دنیا داشته باشیم.


وی درباره معضلات اقتصادی آموزش عالی کشور گفت: در همه جای دنیا یارانه‌ای از طرف دولت برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود به عنوان مثال 30 درصد از بودجه دانشگاه‌‌های ژاپن از طریق دولت تامین می‌شود. در ایران نیز برخی از درآمدهای دانشگاه‌های بزرگ اختصاصی و برخی از محل بودجه دولتی است.


رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه 40 درصد از درآمدهای این دانشگاه اختصاصی و 60 درصد از طریق درآمدهای دولتی است، گفت: دانشگاه تهران در جذب دانشجوی بین‌المللی فعال است که این موضوع نه تنها به بین‌المللی شدن و ارتقاء سطح کیفی کمک می‌کند بلکه باعث می‌شود دانشگاه از نهادی درون‌گرا به نهادی شبکه‌ای و جهانی تبدیل شود.


نیلی احمد‌آبادی با بیان اینکه سازمان سرمایه‌گذاری توسعه هدفش این است که ایده‌های دانشگاه‌ها را به محصول تجاری تبدیل کند، عنوان کرد: دانشگاه تهران اولین دانشگاهی است که موفق به راه‌اندازی صندوق جسورانه شده است و در حال حاضر 30 درصد از 15 میلیارد سرمایه‌ این صندوق متعلق به دانشگاه تهران است و مابقی برای بخش خصوصی است.


وی با اشاره به پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: بزرگترین پارک علم و فناوری دانشگاهی در اختیار دانشگاه تهران است که امسال قصد داریم اولین بخش آن را راه‌اندازی کنیم. در طرح توسعه دانشگاه، این پارک در پردیس مرکزی قرار می‌گیرد و امیدواریم با همکاری شهرداری بتوانیم ادامه طرح توسعه را به سرانجام برسانیم.


رئیس دانشگاه تهران همچنین با تشریح طرح شکوفایی گفت: براساس این طرح، فعالیت‌های پژوهشی ناشی از پایان‌نامه و رساله‌های دانشجویان به پارک علم و فناوری متصل خواهد شد که هدف دانشگاه این است دستاوردهای دانشجویان را تبدیل به محصولات کاربردی نماید.


نیلی‌احمد‌آبادی همچنین درباره اوقاف دانشگاه تهران اظهار کرد: در تمام دانشکده‌های این دانشگاه بنیاد خیرین واقفین که تعداد زیادی از دانشجویان را بورس می‌کنند، شکل گرفته است. تاکنون بیش از هزار و 500 دانشجو توسط این بنیاد موفق به اخذ بورسیه شده‌اند.


وی با بیان اینکه دانشگاه درآمدهای متنوعی دارد اما شرایط اقتصادی کشور در وضعیت ویژه‌ای است، عنوان کرد: اقتصاد ملی متقاضی تکنولوژی‌های پیشرفته نیست و متاسفانه با بازار محدودی مواجه‌ایم به همین دلیل باید به بازارهای بین‌المللی متصل شویم تا بتوان علاوه‌بر جذب سرمایه‌گذاری بیشتر در پناه ارتباطات بین‌المللی وضعیت اقتصادی دانشگاه‌ها را ارتقا ببخشیم.


رئیس دانشگاه تهران با اشاره به میزان تخصیص بودجه سال گذشته این دانشگاه گفت: خوشبختانه صد در صد بودجه سال 96 تخصیص داده شد اما مشکل زمان تخصیص بودجه است. امسال باید در پنج ماهه اول 40 درصد بودجه دریافت می‌کردیم اما تاکنون تنها 30 درصد از بودجه اختصاص یافته است و با این میزان تنها توانسته‌ایم حقوق کارکنان را پرداخت کنیم.


نیلی احمدآبادی افزود: با توجه به آغاز سال تحصیلی و نیاز به تعمیر و ترمیم خوابگاه‌ها و همچنین تامین موادغذایی مورد نیاز، با مشکلات مالی مواجه هستیم اما دانشجویان اطمینان داشته باشند از نظر تامین امکانات رفاهی مشکلی وجود نخواهد داشت.


وی درباره مسائل اجتماعی و حرکت‌های اعتراضی که در برخی از دانشگاه‌ها رخ می‌هد، عنوان کرد: سال گذشته دانشگاه کانون بحران‌ها نبود و ما استنباط‌مان این است که دانشجویان شرایط کشور را به خوبی درک می‌کند.


رئیس دانشگاه تهران با اشاره به تعامل این دانشگاه با شوراهای صنفی و تشکل‌های دانشجویی گفت: سعی کرده‌ایم ارتباط تنگاتنگی با شوراها و تشکل‌ها برقرار کنیم و در حال حاضر نیز مشارکت دانشجویان را مناسب می‌دانیم. شوراهای صنفی در اکثر واحدهای دانشگاه فعال است و این را بازویی برای دانشگاه می‌دانیم.


نیلی‌احمدآبادی تصریح کرد: تاکنون هر تشکلی که درخواستی برای برگزاری برنامه ارائه داده مورد موافقت دانشگاه قرار گرفته است بنابراین معتقدم با فضای موجود مشکل ویژه‌ای وجود ندارد.


وی درباره مشارکت دانشگاه تهران در بازسازی مناطق زلزله‌زده سرپل ذهاب گفت:‌ دانشگاه تهران با بنیاد مسکن تفاهم‌نامه‌ای در همین زمینه منعقد کرده است. همچنین هفته گذشته نیز سفری به مناطق زلزله‌زده داشتیم و برای اولین بار استادان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در منطقه حضور پیدا کردند. این موضوع نشان می دهد دانشگاه‌ها نسبت به حوادث کشور رخ حساس هستند و توان اجرایی حل مشکلات را نیز دارند.


نیلی احمدآبادی با اشاره به دستگیری دانشجویان در حوادث سال گذشته گفت: بیش‌از 50 دانشجو در حوادث سال گذشته دچار مشکل شدند که خوشبختانه با همراهی و همکاری قوه قضاییه و برخی نهادهای دیگر مشکلات تا حدودی حل شده است البته در مواردی تندروی‌هایی انجام شد که امیدواریم دانشجویان مورد رأفت قرار گیرند.


وی در پایان گفت: اگر حرکت و خطایی از سوی دانشجو صورت گرفته است باید متنبه شود اما باید با رأفت اسلامی اجازه دهیم خطای خود را جبران کند.


انتهای پیام/4007


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته