دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مرداد 1397 - 05:57
وعده زیباکلام به زلزله‌زدگان روستای ذهاب قادری کرمانشاه؛

بخش عمده منازل دهکده امید تا پایان تابستان ساخته می‌شود/ تاثیر قیمت ارز بر ساخت منازل زلزله‌زدگان

استاد دانشگاه تهران با اشاره به افزایش 4 میلیون تومانی قیمت تمام شده ساخت منازل زلزله‌زدگان در نتیجه افزایش قیمت ارز گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته تا پایان تابستان و اوایل پاییز ساخت بخش عمده منازل دهکده امید به پایان می‌رسد.
کد خبر : 302822

صادق زیباکلام در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد آخرین اقدامات صورت گرفته در منطقه زلزله‌زده کرمانشاه اظهار کرد: کارهای دیوارها و سقف حدود پنج الی 10 خانه در دهکده امید کامل شده و تا آخر مردادماه نیز باید به طور کامل آماده شده باشند. همچنین براساس توافقات صورت گرفته با بنیاد مسکن مقرر شد ساخت منازلی که در نتیجه زلزله در روستای سراب ذهاب قادری در 11 کیلومتری سرپل ذهاب تخریب شده از سوی این نهاد صورت گیرد.


وی افزود: زیرا این روستا به طور 100 درصد با خاک یکسان شده بود و نزدیک 80 خانوار نیز در زمان زلزله در این روستا سکونت داشتند اما پس از آنکه تیم دانشگاه برای ساخت و تجهیز این روستا مشغول به کار شد، تعدادی دیگر از خانواده نیز به این روستا مهاجرت کردند و هم اکنون 110 خانوار در این منطقه سکنی گزیده‌اند.


این استاد دانشگاه ادامه داد: بنیاد مسکن این روستا را مانند سایر روستاهای زلزله‌زده می‌سازد که البته بنیاد مسکن حدود 40 میلیون تومان وام به صاحب خانه تخریب شده پرداخت کرده و از این طریق بازسازی را انجام می‌دهد اما با توجه به زلزله‌خیز بودن این منطقه از آبان‌ماه تاکنون نیز سه مرتبه دیگر کرمانشاه لرزیده است برهمین اساس تصمیم گرفتیم برای این روستا از تکنولوژی جدید استفاده کنیم تا علاوه بر به‌کارگیری بلوک سیمانی کمتر، نوع مصالح ساختمانی نیز سبک‌تر باشد تا در زلزله مجدد تخریب خیلی کم‌تر و سبک‌تر باشد و تلفات کمتر و سطحی‌تری از این حادثه داشته باشیم.


زیباکلام با اشاره به اینکه با استفاده از تکنولوژی جدید برای ساخت منازل مسکونی حدود 4 تا 5 میلیون تومان برای هر ملک مسکونی هزینه‌ بیشتری باید بپردازیم، افزود: زمان تصمیم‌گیری در مورد استفاده از تکنولوژی جدید در ساخت منازل تخریب شده حدود 2 میلیون تومان برآورد شده بود اما متاسفانه با افزایش قیمت ارز و دلار این هزینه‌ها دو برابر شد.


وی ادامه داد: بحث‌های متعددی با بنیاد مسکن در مورد استفاده از تکنولوژی جدید داشتیم زیرا معتقد بودند این ایده از اساس درست و اصولی است اما بودجه ساخت 8 هزار منزل مسکونی را با این تکنولوژی ندارند و در نتیجه مجبور شدیم از محلی که پول جمع شده بود از آن محل هزینه 4 تا 5 میلیونی هر ملک را بپردازیم.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: پس از بررسی‌های لازم و با کمک اهالی روستا تصمیم گرفتیم کسانی که وضع مالی خوبی دارند، مقداری از این را متحمل شوند اما کسانی که وضع خوبی ندارند و تحت پوشش کمیته امداد و برای افراد ناتوان مالی همه هزینه‌ها از سوی تیم دانشگاه پرداخت شود.


زیباکلام اظهار کرد: برآورد ما اینست که استفاده از تکنولوژی جدید در ساخت منازل حدود 500 میلیون تومان هزینه اضافه برای ما در بر خواهد داشت.


وی ادامه داد: ساخت تصفیه‌خانه در روستا مصوب شده اما تا زمانی که منازل ساخته و تکمیل نشود استفاده و راه‌اندازی سیستم فاضلاب معنایی ندارد، این تصفیه‌خانه فاضلاب به کمک اساتید دانشگاه‌های شریف، کرمانشاه و کردستان ساخته و تجهیز می‌شود و محیط زیست استان کرمانشاه به جای اینکه فاضلاب را در رودخانه یا در منابع زیرزمینی وارد کند آن را تصفیه کرده و برای زمین‌های کشاورزی پمپاژ کرده و حتی برای لجن‌ها و پسماند باقی مانده نیز تهیه کود کمپوست را در نظر گرفتیم تا هیچ صدمه‌ای به خاک و محیط زیست این روستا وارد نشود.


زیباکلام به ایجاد مزرعه خورشیدی در این روستا اشاره و بیان کرد: در این روستا به جای استفاده از شبکه‌های توزیع برق و استفاده از سوخت‌های فسیلی از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنیم و در نظر داریم برای هر واحد مسکونی یک آبگرمکن خورشیدی نصب کنیم و با ایجاد یک مزرعه برق خورشیدی برق عمومی روستا را تامین کنیم.


این استاد دانشگاه به ایجاد خانه روستا در این منطقه اشاره و اظهار کرد: در پی مطالعات صورت گرفته از سوی دانشگاه کردستان و کرمانشاه مشخص شد که سن ازدواج در این منطقه بسیار پایین است، دختران در سن 12 تا 14 سالگی ازدواج می‌کنند و در سنین 30 سالگی بچه‌های آنها سرو سامان گرفته و مادران و زنان با استعداد در خانه تنها و بیکار می‌شوند بر همین اساس تصمیم گرفتیم با راه‌اندازی خانه روستا نسبت به آموزش و مهارت‌آموزی به زنان در راستای پرکردن اوقات فراغت آنها و آموزش حرف برای آنها اشتغال ایجاد کنیم.


زیباکلام افزود: خانه روستا فقط برای روستای دهکده امید نیست و خوشبختانه این روستادر مسیر 20 الی 30 روستا قرار دارد و سایر روستاییان نیز می‌توانند از امکانات آن استفاده کنند، در خانه روستا صنایع دستی، آرایشگری، خطاطی، نقاشی و موسیقی و هر آنچه که زنان در آن استعداد داشته باشند قابل آموزش است و حتی برای سوادآموزی و تحصیل زنان بالای 30 سال این منطقه نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.


به گفته این استاد دانشگاه، بازه زمانی اجرای همه این طرح‌ها به اسکان اهالی روستا بستگی دارد و حسب مذاکراتی که با پیمانکار بنیاد مسکن داشتیم تا اواخر تابستان و اوایل پاییز بخش عمده‌ای از منازل ساخته خواهد شد.


وی ادامه داد: ما باید با ساخت و تجهیز دهکده امید نشان دهیم معیارهای توسعه پایدار فقط برای تدریس و سخنرانی نیست و توسعه پایدار را ‌می‌توان در یک روستای زلزله‌زده در قلب کرمانشاه به فعل در آورد، حتی می‌توان با تامین برق خورشیدی الگویی برای مدیریت کل کشور و مسئولان و برنامه‌ریزان کشوری ترسیم کرد که توسعه پایدار فقط قابل بحث در تلویزیون، کلاس درس و نماز جمعه نیست و می‌توان آن را در کشور اجرا کرد.


انتهای پیام/4009/4044/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته