دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1397 - 03:44
آنا گزارش می‌دهد؛

وزیر امور خارجه کره‌شمالی میهمان تهران می‌شود

وزیر امور خارجه کره‌شمالی به منظور رایزنی در مسائل دوجانبه میان تهران و پیونگ یانگ عازم ایران است، خبری که سخنگوی وزارت امور خارجه آن را تایید کرد و گفت قرار است آقای یونگ هو میهمان همتای ایرانی خودش باشد.
کد خبر : 301943

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، نشست کشورهای عضو اتحادیه آ.سه.آن در سنگاپور با حضور وزرای خارجه کشورهای مختلف و میهمانان دیگری چون وزیر امور خارجه ایران، روسیه، ترکیه، آمریکا، و مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.


ری یونگ هو، وزیر امور خارجه کره‌شمالی هم یکی از میهمانان این کنفرانس سالانه بود که حضورش اما و اگرهای زیادی به‌همراه داشت، از احتمال مذاکره با وزیر امور خارجه آمریکا تا دیدارش با مقامات روسی و دست‌آخر هم خبر رسید قرار است وزیر امور خارجه کره‌شمالی بعد از سنگاپور راهی تهران شود. خبری که تا چند روز پیش نه از سمت کره‌ای‌ها تایید شد و نه سمت مقامات ایران.


بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگار بین‌الملل آنا سفر وزیر امور خارجه کره‌شمالی به تهران را تایید کرد و گفت قرار است این سفر روز سه‌شنبه انجام شود و آقای ری یونگ هو ظهر امروز میهمان محمدجواد ظریف است.


از زمان روی کار آمدن دولت دوازدهم، این اولین‌بار است که یک مقام عالی‌رتبه از کره‌شمالی به تهران سفر می‌کند.


سفری که سخنگوی وزارت امور خارجه به آنا گفت برای رایزنی در خصوص مسائل دوجانبه، سیاسی و گسترش تعاملات بین تهران و پیونگ یانگ است.


تعاملات سیاسی و اقتصادی بین ایران و کره‌شمالی با تغییرات رویکرد سیاسی ایران پس از انقلاب سال 57 روند مثبتی را تجربه کرد، وجود مواضع مشترک و دیدگاه‌های تا حدودی یکسان به گسترش روابط بین تهران و پیونگ یانگ کمک شایانی نموده است.


وجه مشترک روابط میان ایران و کره‌شمالی را شاید بتوان تلاش برای انجام فعالیت‌های هسته‌ای دانست، فعالیت‌هایی که ایران آنها را در راستای صلح‌آمیز و در چارچوب مشخص آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌دهد.


کره‌شمالی یکی از اولین کشورهایی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جمهوری اسلامی را به رسمیت شناخت و در اسفند ۱۳۵۷ وزیر امور خارجه این کشور در رأس هیاتی به منظور تبریک پیروزی انقلاب اسلامی به دیدار امام خمینی(ره) به ایران و قم سفر کرد.


در طول جنگ تحمیلی نیز دولت کره‌شمالی با اتخاذ موضعی بی‌طرفانه در تحریم تسلیحاتی علیه ایران شرکت نکرد و به تأمین کالا و تسلیحات و موشک‌های دوربرد مورد نیاز ایران پرداخت.


سفر مقام معظم رهبری در مقام ریاست جمهوری وقت ایران به پیونگ یانگ در اردیبهشت ۱۳۶۸ توانست به گسترش و بهبود روابط دو کشور در زمینه استکبارستیزی، امور سیاسی و بین‌المللی کمک کند.


کره‌شمالی را می‌توان یکی از مهمترین کشورهای حال‌ حاضر در دنیای بین‌الملل خواند، فعالیت‌های هسته‌ای کره‌شمالی و دیدارهای مکرر رهبر این کشور با دونالد ترامپ تقریبا یکی از اخبار پربازدید رسانه‌های دنیاست، دیدارهایی که برای مذاکرات دوجانبه بین واشنگتن و پیونگ یانگ انجام شد و در نهایت به انهدام یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز هسته‌ای این کشور در مقابل چشمان ‌خبرنگاران و دوربین‌های تلویزیونی رسانه‌های بین‌المللی انجامید.


ری یونگ هو در حال حاضر یکی از پرکارترین‌ها در حوزه دیپلماسی به شمار می‌رود، او به اجلاس آ.سه.آن در سنگاپور رفت که با استقبال همتایان خود با توجه به تحولات جدید کره‌شمالی روبه‌رو شد.


استقبال از مرد اول وزارت‌ امور خارجه کره‌شمالی در حالی اتفاق افتاد که سال گذشته وزرای دفاع کشورهای جنوب شرق آسیا نگرانی شدید خود را از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی اعلام کرده بودند و از این کشور خواستند تا تعهدات بین‌المللی خود را رعایت کند و تعاملات خود را از سر بگیرد.


در این مدت که هشدارهای بین‌المللی در واکنش به فعالیت‌های هسته‌ای کره‌شمالی راهی پیونگ یانگ شده بود، ایران ضمن رصد تحولات این کشور و حمایت از آشتی و حل و فصل مساله شبه جزیره کره، مواضعی محتاطانه‌ و هشدارآمیز خطاب به کره‌شمالی اتخاذ کرد.


حالا وزیر امور خارجه کره‌شمالی عازم تهران است تا با مقامات ارشد ایران دیدار و گفتگو کند، گفتگوهایی که قطعا برای مقامات پیونگ یانگ حامل هشدارهایی در خصوص روابطش با کاخ سفید خواهد بود و پیشنهادات ترامپ برای مذاکره که نسخه جدیدش چند روز پیش برای تهران فرستاده شد.


انتهای پیام/4077/4068/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته