دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مرداد 1397 - 12:24
شرایط وزنه‌برداری در بازی‌های آسیایی جاکارتا؛

وزنه‌برداری در اندیشه درخشش دیگر/ جاکارتا زیر پای پولادمردان ایران

پولادمردان ایران در حالی خودشان را برای بازی‌های آسیایی جاکارتا آماده می‌کنند که وزنه‌برداری تاکنون بیشترین میزان کسب مدال در بازی‌های آسیایی را داشته است.
کد خبر : 301218

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، وزنه‌برداری یکی از مهمترین رشته‌های المپیکی حاضر در بازی‌های آسیایی جاکارتا است که با توجه به سابقه درخشان این رشته در عرصه بین‌المللی از اهمیت خاصی برای کاروان ورزشی ایران برخوردار است.‌ هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی جاکارتا در حالی از 27 مردادماه در اندونزی و در شهر جاکارتا برگزار می‌شود که پولادمردان ایران این روزها سخت در تکاپو هستند تا همچون دوره‌های گذشته مدال‌آور این آوردگاه سخت و حساس باشند.


در تمامی دورانی که کاروان ایران در بازی‌های آسیایی حضور داشته وزنه‌برداری پای ثابت رشته‌های اعزامی بوده،‌ رشته‌ای که در اولین سال برگزاری بازی‌های آسیایی در سال 1951 در دهلی نو هفت مدال خوش رنگ طلا و سه نقره را برای ایران دشت کرد.‌ در دوره گذشته بازی‌های آسیایی اینچئون هم تیم وزنه‌برداری ایران به یک مدال نقره و یک طلا رسید و حالا در این آوردگاه مهم و حساس این تیم قرار است با هشت وزنه‌بردار راهی جاکارتا شود تا موفقیت‌هایی بیشتر نسبت به گذشته کسب کنند.


البته اسامی اولیه وزنه‌برداران برای بازی‌های آسیایی در ابتدا هفت وزنه‌بردار بود اما روز گذشته کمیته مسابقات سهمیه کشورها را افزایش داد و حالا قرار است تیم‌ها با هشت وزنه‌بردار به این مسابقات اعزام شوند. با توجه به این موضوع مجید عسگری ‌در وزن 69 کیلوگرم به عنوان نفر اصلی در ترکیب تیم قرار گرفت.


*دسته ۶۹ کیلوگرم:


مجید عسگری ‌دومین حضور خود را در بازی‌‌های آسیایی تجربه می‌کند. او در سال ۲۰۱۴ در بازی‌های آسیایی در دسته ۵۶ کیلوگرم ششم شد. مجیدی در انتخابی تیم ملی وزنه‌برداری برای حضور در بازی‌های آسیایی به عنوان نفر ذخیره انتخاب شده بود البته به گفته خودش در بازی‌های آسیایی چیزی به عنوان ذخیره وجود ندارد و از همین روی عملا حضور او در بازی‌های آسیایی بی‌معنی بود. اما بخت با عسگری همراه شد و سهمیه‌های حضور در بازی‌های آسیایی افزایش پیدا کرد و حالا او به عنوان نفر هشتم همراه با دیگر وزنه‌برداران راهی جاکارتا می‌شود.



عسگری یکی از وزنه‌برداران باتجربه و میدان دیده تیم ملی است. او در بازی‌های کشورهای اسلامی در باکو در دسته 69 کیلوگرم مدال نقره گرفت. همچنین دو نایب قهرمانی جوانان جهان و قهرمانی بزرگسالان آسیا در سال 2011 را در کارنامه خود دارد، ضمن اینکه در سال 2015 و در جریان مسابقات قهرمانی آسیا در تایلند برنز گرفت. عسگری رکورددار نوجوانان، جوانان و بزرگسالان ایران در دسته 56 کیلوگرم است که در این سال‌ها به دنبال ثبت رکورد در دسته 69 کیلوگرم است.


دسته 85 کیلوگرم:


نماینده ایران در بازی‌های آسیایی علی مکوندی است، اگرچه در دسته 85 کیلوگرم کیانوش رستمی عنوان‌دار جهان و المپیک است اما در این دوره از بازی‌ها او به دسته 94 کیلوگرم رفت و این فرصت به علی مکوندی داده شد تا در انتخابی تیم ملی با ثبت رکوردهای مجاز شرایط حضورش را در جاکارتا مهیا کند. مکوندی دارنده مدال طلای جهانی در مسابقات بین‌المللی فجر و همچنین دو مدال طلا و نقره در مسابقات کاپ آسیا است.


دسته 94 کیلوگرم:


در این دسته سهراب مرادی و کیانوش رستمی دو نماینده ایران هستند، در دسته 94 کیلوگرم نفر اول این وزن سهراب مرادی است و با توجه به رکوردهایی که در این مدت اخیر به دست آورده او یکی از شانس‌های اصلی کسب مدال است. مرد اول وزنه‌برداری ایران در دسته 94 کیلوگرم روزهای خوبی پشت سر می‌گذارد. او بارها در طول تمرینات و حتی مرحله اول لیگ برتر، رکورد جهان را شکسته است، در جدیدترین تمرینات خود موفق شده بار دیگر رکورد یک ضرب جهان را به صورت غیر رسمی بشکند. مرادی در حرکت یک ضرب موفق شد وزنه 194 کیلوگرم را بالای سر ببرد که 6 کیلوگرم از رکورد یک ضرب دنیا بیشتر است. این وزنه‌بردار که هم اکنون رکورددار دو ضرب و مجموع جهان است خیلی امید دارد که بتواند در آخرین رقابتی که در دسته 94 کیلوگرم وزنه می‌زند، رکورد یک ضرب جهان را هم بشکند و در حالی با دسته 94 کیلوگرم وداع می‌کند رکورددار یک ضرب جهان هم باشد. رکورد یک ضرب جهان در حال حاضر 188 کیلوگرم است که آکاکیوس کاکیاشویلیس از یونان در سال 1999 به ثبت رساند.‌ با توجه به تغیر اوزان وزنه‌برداری، مرادی از مسابقات قهرمانی جهان 2018 باید در دسته 96 کیلوگرم وزنه بزند.



کیانوش رقیب تازه از راه رسیده سهراب


اگرچه نفر اول وزنه‌برداری ایران در وزن 94 کیلوگرم سهراب مرادی است و او در این چندساله اخیر نشان داده بدون چون و چرا مدال‌های این دسته را به نام خود ثبت می‌کند اما این روزها در کنار سهراب باید از یک چهره نام آشنایی وزنه‌برداری هم نام برد. کسی که در وزن 85 کیلوگرم قهرمان بوده و مدال المپیک را در ریو به نام خود زد اما حالا تصمیم گرفته در کنار سهراب در بازی‌های آسیایی در وزن 94 به میدان برود. البته انتخاب او برای حضور در بازی‌های آسیایی در نوع خود اتفاق جالبی بود. کیانوش در حالی برای این مسابقات انتخاب شد که اوت کرد اما در نهایت کادر فنی باز هم به او اعتماد کردند و در ترکیب تیم ملی قرار گرفت.‌ حالا کیانوش باید در کنار سهراب در دسته 94 کیلوگرمی در بازی‌های آسیایی رقابت کند و البته که خودش هم می‌داند راه طولانی در پیش دارد تا بتواند از رقیب خود پیشی بگیرد.


دسته 105 کیلوگرم:


علی هاشمی و محمدرضا براری دو نماینده ایران در این مسابقات هستند. هاشمی در وزن 105 کیلوگرم در مسابقات جهانی آمریکا توانست به مدال خوش رنگ طلا برسد و حالا در اولین تجربه خود در بازی‌های آسیایی به دنبال کسب بهترین نتیجه است. براری هم آخرین نماینده ایران در این کارزار مهم است او در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۶ در رده وزنی ۱۰۵ کیلوگرم موفق به کسب مدال طلا مجموع شد. براری هم تاکنون تجربه حضور در بازی‌های آسیای را نداشته و از همین رو در این اندیشه است که به کسب بهترین مدال در این مسابقات برسد.



دسته 105+ کیلوگرم:


بدون‌شک یکی از جذاب‌ترین رقابت‌های وزنه‌برداری در اوزان سنگین وزن است. دو نماینده ایران در این دسته سعید علی حسینی و بهداد سلیمی است. علی حسینی پس از محرومیت 8 ساله‌اش توانست در اولین آزمون خود در مسابقات قهرمانی جهان روی سکو برود و به مدال برنز این رقابت‌ها برسد. البته چند وقت پیش برخواه سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری ایران از ناآماده بودن سعید علی حسینی حرف زد و گویا رکوردهایی که این وزنه‌بردار بعد از مصدومیت و عمل جراحی‌اش به ثبت رسانده چندان باب میل کادرفنی نبوده و باید در این مدت باقی مانده تا بازی‌های آسیایی جاکارتا خودش را برای این آزمون سخت آماده کند.



در کنار او بهداد سلیمی دیگر نماینده سنگین وزن تیم ملی وزنه‌برداری است که در دوره گذشته در بازی‌های آسیایی اینچئون مدال طلای این رقابت‌ها را از آن خود کرده و در اندیشه تکرار آن مدال قهرمانی در بازی‌های آسیایی است. سلیمی قبل از المپیک ریو از ناحیه رباط صلیبی دچار مصدومیت شد و برای رسیدن به المپیک و کسب مدال طلا خیلی تلاش کرد اما نتوانست کاری از پیش ببرد. او در مسابقات جهانی امریکا به مدال نقره رسید و حالا سخت در تلاش است که مدال طلای این دوره را همچون دوره قبل بازی‌های آسیایی به نام خود کند. البته خبر می‌رسد بهداد بعد از بازی‌های آسیایی قصد دارد از دنیای وزنه برداری خداحافظی کند.



- وزنه‌برداری در بازی‌های آسیایی از اولین حضور تا به امروز به شرح زیر است:


اولین دوره - 1951، دهلی نو (هند)
- وزنه‌برداری (7 طلا و3 نقره): محمود نامجو، جعفر سلماسی، حسن فردوس، فیروز پژهان، محمد حسن رهنوردی، سید رسول رئیسی ولئون کورکچیان (طلا)، علی میرزایی، جلال منصوری و هوشنگ اردوبادی (نقره) - تیم ایران قهرمان شد.


سومین دوره - 1958 ، توکیو (ژاپن)
- وزنه‌برداری (3 طلا، 4 نقره و یک برنز): جلال منصوری، محمدحسن رهنوردی و فیروز پژهان (طلا)، اسماعیل علم خواه، محمود نامجو (با سن 42 سال)، علی صفا سنبلی وابراهیم پیروی (نقره) وهنریک تمرز(برنز) - تیم ایران قهرمان شد.


پنجمین دوره - 1966 ، بانکوک (تایلند)
- وزنه‌برداری (3 طلا و4 برنز): محمد نصیری،پرویز جلایر و منوچهر برومند (طلا) محمد رضا ناصحی، محمد عامی تهرانی، اسماعیل درودیان و رضا استکی (برنز) - تیم ایران قهرمان شد.


ششمین دوره - 1970 ، بانکوک (تایلند)
- وزنه‌برداری (2 مدال طلا، یک نقره و سه برنز): محمد نصیری و نصرالله دهنوی (طلا)، دانیل گیورگیز (نقره)، محمد رضا ناصحی، ابراهیم پوردژم و هوشنگ کارگرنژاد (برنز) - مقام دوم تیمی پس از ژاپن.


هفتمین دوره - 1974 ، تهران (ایران)
- وزنه‌برداری (4 طلا، 3 نقره ویک برنز): محمد نصیری، علی والی، هوشنگ کارگر نژاد و اکبر شکراللهی (طلا)، نصرالله دهنوی، ابراهیم پوردژم و حافظ حسنی (نقره)، مهدی عطار اشرفی (برنز)


نهمین دوره - 1982 ، دهلی نو (هند)
- وزنه‌برداری (یک طلا و 2 نقره): علی پاکیزه جمع (طلا)، مهران اسلام پور و علی والی (نقره)


دهمین دوره - 1986 ، سئول (کره جنوبی)
- وزنه‌برداری (دو مدال برنز)


یازدهمین دوره - 1990 ، پکن (چین)
- وزنه‌برداری (بی مدال)


دوازدهمین دوره - 1994 ، هیروشیما(ژاپن)
- وزنه‌برداری (بی مدال)


سیزدهمین دوره - 1998 ، بانگکوک (تایلند)
- وزنه‌برداری (یک طلا، 2 نقره و 2 برنز): شاهین نصیری نیا (طلا)، محمد حسین برخواه و کوروش باقری (نقره)، سید مهدی پانزوان وحسین رضا زاده (برنز)


چهاردهمین دوره - 2002 ، بوسان (کره جنوبی)


- وزنه‌برداری (یک طلا، 3 نقره و 3 برنز): حسین رضا زاده (طلا)، محمد حسین برخواه، هادی پانزوان وکوروش باقری (نقره)، سید مهدی پانزوان، محمد علی فلاحتی نژاد و حسین توکلی (برنز)


پانزدهمین دوره - 2006 ، دوحه (قطر)
وزن به اضافه ‪ ۱۰۵‬کیلوگرم : حسین رضازاده (طلا)


شانزدهمین دوره 2010 گوانگ‌ژو چین


بهداد سلیمی 105 کیلوگرم مردان (طلا)، مرتضی رضائیان 69 کیلوگرم مردان (نقره)، اصغر ابراهیمی 94 کیلوگرم مردان (نقره)، سجاد انوشیروانی 105 کیلوگرم مردان (برنز)


هفدهمین دوره- 2014 اینچئون کره جنوبی


کیانوش رستمی، (نقره) دسته 105+ کیلوگرم: بهداد سلیمی، مدال طلا


انتهای پیام/4051/4057


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته