دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مرداد 1397 - 09:37
رئیس فدراسیون شمشیربازی‌ در گفت‌و‌گو با آنا:

افسوس اینچئون را با طلای جاکارتا جبران می‌کنیم/ اولین حضور دختران شمشیرباز در بازی‌های آسیایی

رئیس فدراسیون شمشیربازی‌ گفت: به کسب مدال در جاکارتا امیدوار هستیم اما تمام تلاش ما این است که به مدال طلا برسیم.
کد خبر : 300997

فضل‌الله باقرزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا درباره وضعیت شمشیربازی در آستانه بازی‌های آسیایی جاکارتا گفت: خدا را شکر وضعیت ملی‌‌پوشان خوب است و در این مدت تمرینات خوبی هم داشتند، اما باید این موضوع را فراموش نکنیم که تقریبا پنجاه درصد مدال‌های المپیک و مسابقات جهانی متعلق به آسیایی‌ها است.


وی گفت: رشته شمشیربازی در آسیا خیلی پیشرفت کرده است.‌‌ در حال حاضر کشورهایی مثل کره‌‌جنوبی، چین، ژاپن و هنگ‌کنگ قدرت‌های آسیا هستند.‌ البته ایران هم در رشته سابر یکی از تیم‌های قدرتمند محسوب می‌شود، اما در مجموع اگر بخواهیم شمشیربازی آسیا را با دیگر کشورها مقایسه کنیم در کشورهای آسیایی این رشته حرف اول را می‌زند.‌‌ در حال حاضر کره‌جنوبی هم در انفرادی و هم در تیمی یکی از ابرقدرت‌ها محسوب می‌شود و در مسابقات جهانی که چندوقت پیش برگزار شد این رشته مدال طلا در هر دو بخش را از آن خود کرد.


رئیس فدراسیون شمشیربازی‌ در مورد وضعیت تیم‌های اعزامی ایران عنوان کرد:‌‌‌ ما سه تیم به بازی‌های آسیایی اعزام خواهیم کرد،‌‌ این سه تیم براساس نتایجی که در این مدت به دست آوردند و مدال‌هایی که کسب کردند انتخاب شده‌اند و ما آنها را ملاک و معیار خود قرار داده‌ایم.‌ در حال حاضر تیم سابر ایران با کشور آلمان به طور مشترک در جایگاه چهارم قرار دارد. ستاد عالی بازی‌های آسیایی و المپیک براساس این نتایج تیم سابر را اعزام می‌کند. موافقت برای اعزام تیم اپه پسران هم با توجه به نتایجی که در مسابقات قهرمانی آسیا کسب کردند صادر شد و از همین روی آنها هم راهی جاکارتا می‌شوند. تیم سومی که ما به بازی‌های آسیایی اعزام خواهیم کرد تیم دختران سابر است.‌ حدود دوماه پیش ما برای اعزام این دختران خیلی تلاش کردیم اما متاسفانه با مخالفت ستاد بازی‌های آسیایی و المپیک روبه‌رو شدیم و آنها مجوز برای اعزام دختران به ما ندادند.


باقرزاده ادامه داد: دلیل ستاد هم این بود که دختران نتایجی قابل قبولی کسب نکردند و از همین روی نمی‌‌‌توان‌ آنها را به این بازی‌ها اعزام کرد. آنها بر این عقیده بودند که بازی‌های آسیایی جنبه مدال‌آوری دارد و باید تیم‌هایی اعزام شوند که شانس بالایی برای کسب مدال داشته باشند. البته ما هر چه تلاش کردیم که اعزام دختران جنبه حمایتی داشته باشد و اگر وزارت ورزش و کمیته با اعزام آنها موافقت کنند بدون شک در بازی‌های آسیایی 2022 این تیم معدن طلا خواهد بود اما تلاش‌های ما نتیجه نداد و موافقت صورت نگرفت. من وقتی با مخالفت اعضای ستاد روبه رو شدم همانجا از آنها خواستم که در چندماه اخیر ما مسابقات قهرمانی آسیا و جهان را پیش رو داریم و نتایجی که دختران ما در این دو مسابقه کسب می‌کنند را ملاک برای اعزام قرار دهند. آنها هم موافقت کردند و از همین روی تیم‌ دختران ما به این مسابقات اعزام شدند، هر چند مدال‌آوری در کشورهای آسیایی با توجه به قدرتمند بودن این کشورها کار سختی است اما خوشبختانه دختران ما در این میدان سخت خودشان را نشان دادند و توانستند نتیجه قابل قبولی کسب کنند.‌ در مسابقات قهرمانی آسیا نجمه سازنچیان با صعود به جمع هشت نفر برتر سابر آسیا یکی از بهترین نتایج تاریخ بانوان شمشیربازی را رقم زد. علاوه بر سازنچیان، کیانا باقرزاده، فائزه رفیعی و پریماه برزگر با عملکرد خوب در بخش مقدماتی، در جدول 64 نفره نیز با یک برد به جمع 32 بازیکن رسیدند. این تیم برای اولین بار با ترکیب کیانا باقرزاده، پریماه برزگر، نجمه سازنچیان و فائزه رفیعی رتبه ششمی آسیا را کسب کرد.


وی ادامه داد: در مسابقات جهانی ما دو دختر در رشته اپه و چهار دختر در رشته سابر اعزام کردیم. در مسابقات رشته فلوره قرعه ایران به رژیم صهیونیستی خورد و از آنجایی که ما آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم از همین روی تیم فلوره را اعزام نکردیم. در رشته اپه سه نفر به همراه تیم سابر به مسابقات جهانی اعزام کردیم. خوشبختانه نتایج خوبی به دست آمد و تیم دختران سابر ایران در مسابقات قهرمانی جهان پس از شکست تیم قزاقستان و همچنین شکست تیم لهستان،‌ توانستند 10 پله در رنکینگ جهانی صعود کرده و به جایگاه بیستم برسند.‌‌ با کسب این نتایج، ستاد بازی‌‌های آسیایی نتایج را آنالیز کرد و ما هم از عملکرد دختران دفاع کردیم و از همین روی با اعزام تیم سابر موافقت شد.


باقرزاده در مورد پیش‌بینی‌اش از کسب مدال در بازی‌های آسیایی عنوان کرد: ما 4 سابریست و 3 اپه‌باز مرد را به مسابقات اعزام می‌کنیم و به کسب دو مدال بسیار امیدواریم،‌ یکی در سابر انفرادی و دیگری در سابر تیمی و آرزو می‌کنم حداقل یکی از آنها طلا باشد.‌ در دوره قبلی این بازی‌ها (اینچئون 2014) ما تا فینال این رشته پیش رفتیم اما باختیم و نقره گرفتیم و یکی از افسوس‌های بزرگ ما در همان جا شکل گرفت. من صد‌ در‌ صد به کسب مدال در بازی‌های آسیایی در بخش تیمی امیدوار هستم اما تلاش ما این است که به مدال خوش رنگ طلا برسیم. فکر می‌کنم دیگر زمان آن رسیده که از کسب مدال نقره دست بکشیم و برای مدال طلا تلاش کنیم. خدا را شکر وضعیت تیم سابر خیلی خوب است و همین موضوع ما را امیدوار می‌کند.


رئیس فدراسیون شمشیربازی در مورد وضعیت اپه عنوان کرد: ما در رشته اپه یک شمشیرباز به نام محمد رضایی داریم. این شمشیرباز به عقیده من یکی از نوابغ شمشیربازی در این رشته است.‌ در این قسمت ما شانس کسب مدال داریم و امیدوارم این اتفاق بیافتد‌.‌ در تیم اپه مردان هم ناامید نیستم هر چند که می‌دانیم کار سختی است.


باقرزاده در پاسخ به اینکه در گذشته مدال‌‌آوری در بخش اپه زیاد بوده اما به مرور زمان این موضوع افت کرده و علت آن چیست، اظهار کرد: این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. به هر حال به مرور زمان سلایق شمشیربازان تغییر کرده و من نمی‌توانم بگویم تیم سابر پیشرفت کرده و حالا باید جلوی آن را بگیریم. در بازی‌های آسیایی بانکوک‌ تیم سابر مدال‌‌آور بود.‌ در بازی‌های آسیایی دوحه تیم اپه موفق به مدال‌‌آوری شد و در اینچئون تیم سابر توانست مدال کسب کند.‌ در حال حاضر تیم سابر برای ما ثابت شده است و ما به مدال‌‌آوری آنها در مسابقات مختلف امیدواریم. ما به رشته سابر بعد از المپیک ریو مدیون هستیم چرا که باعث شد مسئولان ورزش، شمشیربازی را ببینند و به آن توجه کنند. در بقیه رشته‌ها هم در تلاش هستیم که به اندازه سابر موفق شویم اما خیلی از عوامل وجود دارد که باعث شده رشته اپه کمی عقب بماند.


وی به عوامل عقب‌ماندگی رشته اپه در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: یکی از علت‌های آن وضعیت ارز در کشور ماست که متاسفانه ناپایدار شده است. در این رشته ما به حضور مربیان خارجی نیاز داریم اما متاسفانه شرایط مهیا نیست و ما نمی‌توانیم همه بودجه را صرف مربی خارجی کنیم. در اپه ما به اندازه کافی رشد کردیم اما به هر حال یادگیری یک سری تکنیک‌ها پیشرفته و فنون نیاز به مربی خارجی دارد. در حال حاضر در اپه محمد میرمحمدی را به عنوان مربی استخدام کردیم که از کشور کویت آمده است‌.‌‌ ما با او قرارداد ریالی داریم در حالی که می‌توانست در کویت بهترین درآمد را داشته‌باشد اما به درخواست ما به ایران آمده است. در رشته فلوره مسئولیت را به یک مربی قزاقستانی سپرده‌ایم و با او قرارداد دو هزار دلاری بسته‌ایم. به هر حال در تلاش هستیم این دو رشته را مانند سابر به موفقیت برسانیم اما به زمان نیاز داریم و به این سرعت امکان پذیر نیست. در هر حال سرمایه گذاری ما بیشتر بر روی مربیان داخلی است و خدا را شکر در این مدت هم یکی از بهترین مربیان داخلی در رشته سابر در اختیار داریم.


باقرزاده در پاسخ به اینکه باتوجه به دستور وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون‌های ورزشی در مورد عدم اعزام به مسابقات برون مرزی برنامه شما چیست، عنوان کرد: ما نه تنها الان که وضعیت اقتصادی بحرانی شده بلکه در گذشته هم در اعزام‌ها صرفه جویی می‌کردیم و به جای اینکه تیم ایران را به اردوهای برون مرزی اعزام کنیم، سعی کردیم اردوهای مشترک در ایران برگزار کنیم و تیم‌های کشورهای دیگر را به ایران بیاوریم که در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود بنابراین از این جهت فدراسیون ما هیچ مشکلی ندارد.


رئیس فدراسیون شمشیربازی در پایان در پاسخ به اینکه جزء روسای بازنشسته محسوب می‌شود یا خیر، گفت: من استاد دانشگاه تهران هستم و تا سن 65 سالگی می‌توانم خدمت کنم. در حال حاضر هم 58 سال سن دارم و بازنشسته هم نیستم.


انتهای پیام/4057


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته