استانداردسازی محتوی، شیوه تدریس و آزمون آموزش عالی در راستای بینالمللسازی دانشگاهها
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومیوزارت علوم، مجتبی صدیقی در چهاردهمین نشست مشورتی معاونان و مدیران بینالملل دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی منتخب کشور، با تاکید بر بحث بینالمللسازی آموزش عالی از منظر جذب دانشجویان خارجی اظهار کرد: بینالمللسازی دارای ابعاد گوناگونی است و باید آن را از منظر اقتصادی، فرهنگی، انسانی و اجتماعی مورد بررسی قرار داد و در این راستا اقتصاد ملی موظف است خود را با شرایط جهانی انطباق داده و به تخصص در امر تولید و رقابتی شدن بیندیشد.
وی همچنین جهانی سازی را شامل تعهد به پایبندی به دوستیهای بینالمللی و تعهد به تبادلات بینالمللی دانست و گفت: احترام و پذیرش تفاوتهای ناشی از ملیت، قومیت، نژاد و تواناییهای علمیو استفاده از فناوریهای ارتباطی و توانایی و تسلط به بیشتر از یک زبان از ابعاد بینالمللسازی به شمار میرود.
رئیس سازمان امور دانشجویان، بینالمللسازی را از دو منظر درونی و بیرونی مورد بررسی قرار داد و گفت: در بحث بینالملل سازی درونی ضرورت دارد که به اسناد بالا دستی، زیر ساختها و فرآیندها توجه شود و در مقوله بینالملل سازی بیرونی باید به این نکته توجه کنیم که اگر در سطح بینالمللی حرکتی نداشته باشیم موفق نخواهیم بود و باید از تمامی امکانات در عرصههای بینالمللی استفاده کرد.
وی به بحث جذب دانشجو در دنیا به عنوان یک بازار اشاره کرد و افزود: در تبادلات دانشجویی و جذب دانشجو روشهای مختلفی وجود دارد که در کشور ما اهدای بورس مشاهیر و سرآمدان و چهرههای ماندگار یکی از این روشها است.
صدیقی با اشاره به وضعیت فعلی آموزش عالی در جذب دانشجویان خارجی گفت: اولین آییننامه پذیرش دانشجوی غیر ایرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مربوط به سال ۱۳۶۱ و تاسیس اولین دانشگاه بینالمللی در سال ۱۳۶۲ صورت گرفت و آخرین آییننامه پذیرش دانشجوی غیر ایرانی و غیر بورسیه در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مصوب سال ۱۳۹۴ است.
وی با اشاره به وضعیت آماری دانشجویان غیر ایرانی گفت: در حال حاضر ما در سطح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیش از ۲۶ هزار دانشجوی غیر ایرانی داریم که این تعداد با احتساب دانشجویان غیر ایرانی وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد ۳۶ هزار دانشجو میرسد.
صدیقی افزود: پراکندگی این دانشجویان بر اساس مقاطع تحصیلی، حدود ۴۰ درصد در مقطع کارشناسی، ۵۰ درصد در مقطع کارشناسی ارشد و حدود ۱۵ درصد در مقطع دکتری هستند و امسال بیش از دو برابر سال گذشته دانشجو از کشورهای همسایه از بورس تحصیلی کشور ما استفاده کرده به طوری که اتباع کشور افغانستان که در ایران هستند و در کنکور سراسری شرکت و رتبه زیر ۱۰۰ به دست آوردهاند میتوانند بورسیه شوند.
وی با اشاره به افزایش تعداد مراکز دانشگاهی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان گفت: تعداد این مراکز در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال قبل از آن افزایش چشمگیری داشته است.
صدیقی در خصوص ارائه تسهیلات به دانشجویان غیر ایرانی افزود: در بحث ارائه تسهیلات به دانشجویان غیر ایرانی طرح تمرکز زدایی را داشتیم و تعداد مراکز کنسولی تفویض شده به دانشگاهها در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است.
وی همچنین به چشمانداز، اهداف و برنامهها برای بینالمللی سازی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: بازنگری و اصلاح آییننامه اعطای بورس به دانشجویان بینالملل، حذف کامل مناطق ممنوعه برای تحصیل اتباع غیر ایرانی، اعطای مجوز به دانشگاههایی که زیر ساختهای لازم را دارند، صدور مجوز تاسیس مراکز آموزش زبان فارسی، تاسیس دفاتر امور کنسولی در دانشگاهها، بررسی تفاهمنامههای موجود با کشورهای مختلف و معرفی دانشگاههای کشور به سایر کشورهای جهان از دستاوردهای مهم وزارت علوم در زمینه بینالمللیسازی دانشگاههاست.
صدیقی در خصوص مراکز آموزش زبان فارسی گفت: استانداردسازی سه گانه شامل محتوی، شیوه تدریس و آزمون، جایگزین کردن آزمون سراسری بسندگی زبان فارسی جهت ارزیابی مراکز و همچنین آسیبشناسی مشکلات موجود در مراکز آموزش زبان فارسی و پیگیری انعقاد تفاهمنامههای لازم با پژوهشکدههای مختلف و تطبیق و متناسبسازی برنامههای آموزشی برای دانشجویان بینالمللی از اهداف و برنامههای پیشبینی شده در امر بینالمللسازی دانشگاهها به شمار میرود.
انتهای پیام/4060
انتهای پیام/