دانشگاههای کشور اسیر تقاضاهای اجتماعی شدهاند/ آموزشهای مهارتی در بین ایرانیها هنوز برچسب درجه دو دارد
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ابراهیم صالحی عمران در همایش روز کارآفرینی و آموزشهای فنی و حرفهای که در دانشکده فنی و حرفهای دکتر شریعتی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دغدغههای اصلی کشور ارتباط دانشگاه و صنعت به عنوان حلقه مفقودهای در بدنه کارآفرینی است.
وی ادامه داد: امیدوارم در انتهای این همایش به دستورالعملهای اجرایی و ارتباط عینی و عملی بین دانشگاه و صنعت دست پیدا کنیم تا بتوان به معضل بیکاری و مهارتآفرینی کشور کمک نماییم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای تصریح کرد: تفاهمنامههایی که تاکنون امضا شده است و در آینده امضا خواهد شد باید به مرحله اجرا برسد و صرف امضای تفاهمنامه٬ مشکل کشور را حل نمیکند.
وی با طرح سه پرسش که چرا آموزش عالی در ایران ایجاد شد و توسعه پیدا کرد، چرا مورد مورد انتقاد کارشناسان در سالهای اخیر قرار گرفته است و راهکار برون رفت از مشکلات و حل مسائل آموزش عالی چیست، عنوان کرد: از نظر تاریخی علت اینکه آموزش عالی در ایران توسعه پیدا کرد٬ بیشتر معطوف به تربیت کادر اداری و دولتی بود که این را میتوان نقیصه تاریخی دانست و متاسفانه هنوز سایه تربیت کادر برای دولت در دانشگاههای کشور وجود دارد.
وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی تصور شد که باید دانشگاهها دولت ملت را بسازد به خصوص بعد از جنگ که نیاز به بازسازی اهمیت خاصی پیدا کرد به همین دلیل دانشگاهها به دنبال ساخت سرمایه انسانی رفتند.
صالحی عمران با بیان اینکه در سالهای اخیر آموزش عالی به طور کلی به سمت تقاضای اجتماعی سوق پیدا کرده است، گفت: این موضوع در متقاضیان کنکور که بیشترین جمعیت هر سال به سمت رشتههای علوم تجربی گرایش پیدا میکنند مشاهده میشود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای اظهار کرد: متاسفانه دانشگاهها و آموزش عالی ما اسیر تقاضاهای اجتماعی شدهاند و سیاستگذاران بدون برنامهریزی دقیق به سمت برآوردن این تقاضاها حرکت میکنند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا دانشگاههای ما مورد انتقاد قرار گرفتهاند، گفت: علت اصلی انتقادها عدم هماهنگی دانشگاه و خروجی دانشگاه با بازار کار و اشتغال است. دو گزارش که این عدم هماهنگی را تایید میکنند، گزارش مرکز تحقیقات استراتژیک است که سومین چالش عمده کشور را بیکاری میداند. گزارش دیگری که مجمع اقتصادی جهانی بر طبق شاخصهای سرمایه انسانی کشورها را رتبه بندی کرده است نشان میدهد کشور ایران در مقیاس ۰ (بدترین) تا ۱۰۰ (بهترین) از نظر شاخص سرمایه انسانی در سال ۲۰۱۷ از بین ۱۳۰ کشور رتبه ۱۰۴ را دارد که نسبت به سال ۲۰۱۶ که در رتبه ۸۵ بوده افول مشهودی داشته است. در همین گزارش ایران بدترین ظرفیت را در به کارگیری نیروی انسانی در بازار کار با رتبه ۱۲۸ دارا است.
وی اضافه کرد: این آمارها نشانه خوبی نیست و متاسفانه نشان میدهد ایران با پدیده بیفایدگی سرمایه انسانی مواجه است.
صالحی عمران راه کار برون رفت از مشکل کارآفرینی و آموزشهای مهارتی را ارتباط دانشگاه و صنعت عنوان کرد و افزود: تمام هجمهها نباید به سیستم آموزش عالی وارد شود٬ بخشی از مشکل ما در نظام فرهنگی اجتماعی و تولید ناخالص ملی و رشد اقتصادی است٬ بخش دیگر مربوط به نظام تولید بازار کار و اشتغال است و بخش سوم نیز مربوط به نظام آموزشی کشور میشود.
صالحی عمران گفت: متاسفانه در کشور اطلاعات جامعی از بازار کار وجود ندارد و به همین دلیل نیاز به دستهبندی مشاغل موجود در بازار احساس میشود. در حال حاضر تعداد مشاغلی که در دانشگاهها آموزش داده میشوند٬ بسیار پایین است.
وی با بیان اینکه نظام تولید کشور دارای مشکل است، تصریح کرد: متاسفانه صنعت ما هنوز رویکرد تولید انبوه دارد که این باعث شده محتوا و آموزشها ثابت بماند و مهارتها٬ مدنظر قرار نگیرد و نهایتاً دانشگاهها در مهارتآفرینی با مشکل مواجه شود.
صالحی عمران خاطرنشان کرد: در گزارشی که سال ۸۹ منتشر شده است اشتغال غیر رسمی در میان جوانان ۱۵ تا ۲۴ حدود ۷۳ درصد بوده است و همچنین سال ۹۵ حدود ۶۰۰ هزار نفر متقاضی نیروی کار وجود داشته که از این تعداد تنها ۱۶۰ هزار نفر را مراکز کاریابی توانستند مشغول به کار نمایند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای اظهار کرد: تاکنون در ایران توسعه بخشهای رسمی آموزشی مورد تأکید قرار گرفته و تصور بر این بوده است که با افزایش سطوح مدارک دانشگاهی ٬کارآفرینی و مهارت ایجاد میشود، برای برون رفت از این مشکل یکی از بهترین راهکارها توجه به آموزشهای مهارتی است همانطور که در کشورهای پیشرفته دنیا جوانان مسیر آموزشهای مهارتی را دنبال میکنند.
وی در پایان گفت: باید تصورات فرهنگی در کشور اصلاح شود و خانوادهها مسیر درست را تشخیص دهند متاسفانه آموزشهای مهارتی در بین خانوادههای ایرانی هنوز برچسب درجه دو دارد.
در ادامه این مراسم مرضیه گرد رییس دانشکده فنی و حرفهای دختران شریعتی گفت: این دانشکده به عنوان یکی از مراکز فنی و حرفهای که صبغه مطلوب و خوبی در فنی و حرفهای دارد توانسته دانش آموختههای زیادی را وارد بازار کار کند.
وی ادامه داد: این دانشکده در حال حاضر ۶ هزار دانشجوی دختر دارد و هر سال حدود ۲۰۰۰ هزار دانشجو وارد این دانشکده شده و از این تعداد ۱۵۰۰ نفر سالانه از این دانشکده فارغالتحصیل میشوند.
انتهای پیام/4007
انتهای پیام/