دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1397 - 12:25
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان:

نظارت بر بناها از اصول حفاظتی در مواجهه با حوادث طبیعی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: یکی از مواردی که در مواجهه با حوادث طبیعی می‌توان انجام داد تا میراث فرهنگی‌مان حفظ شوند، نظارت بر سلامت بناهاست تا در صورت لطمه به شکل اصولی مرمت شوند.
کد خبر : 298029

غلامرضا فرخی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خبرگزاری آنا درباره زلزله‌هایی که طی چندماه در این استان رخ داده است، اظهار کرد: این استان بزرگ‌ترین استان کشور است به طوری که از ورودی تا خروجی استان چیزی حدود یک‌هزار کیلومتر راه است، بنابراین هر اتفاقی هم که در شعاع 700 کیلومتری مرکز استان روی دهد به کرمان، نسبت داده می‌شود. این امر باعث به وجود آمدن این ذهنیت می‌شود که کرمان، استانی زلزله‌خیز است.


وی ادامه داد: اگرچه برخی از زمین‌لرزه‌های حواشی استان، در کرمان هم احساس می‌شود اما این موضوع از ویژگی‌ها و بافت منطقه است که از قدیم هم بوده است. بدین‌ترتیب نمی‌توان هر زلزله‌ای که در این محدوده رخ می‌دهد را نمی‌توان به استان نسبت داد.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان درباره تمهیدات و برنامه‌هایی که می‌توان برای حفاظت میراث فرهنگی در مقابل آسیب‌هایی چون زلزله انجام داد، بیان کرد: بناهای تاریخی را نمی‌توان آرماتوربندی کرد و به جز مواد تشکیل‌دهنده سازه‌های بومی و سنتی که ساختار اصیل آن به شمار می‌رود، نمی‌توان با مصالح یا میله مرمت کرد. آنچه در بناهای تاریخی اهمیت دارد ساختار آن است و همین امر حفظ آن را نیازمند توجه به یکسری موارد می‌کند. زلزله هم جزو مسائل و پدیده‌های طبیعی زمین است و اتفاقی است که در هر جای دنیا روی می‌دهد، بنابراین نمی‌توان از وقوع آن هم ممانعت کرد.


وی افزود: تنها کاری که برای نگهداری از بناهایی که زلزله آنها را تخریب می‌کند و آسیب به آنها وارد می‌کند، سرکشی و نظارت است تا به محض وارد شدن صدمه سریعاً مورد بازسازی و مرمت قرار گیرند.


فرخی درباره زلزله اخیر هم گفت: کارشناسان و نمایندگان میراث فرهنگی با اعزام به منطقه‌ای که بیشترین شدت زلزله در آنجا بوده، بناهای تاریخی را بررسی کرده‌اند. با اینکه میراث فرهنگی کرمان بارها مورد بررسی‌ کارشناسان قرار گرفته اما هیچگونه گزارشی مبنی بر ورود خسارت یا آسیب به بناهای تاریخی نداشته‌ایم.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان در سخنانش اظهار کرد: در منطقه‌ای که زلزله در آنجا روی داده بنای تاریخی که همچون ارگ در ارتفاع قرار گرفته باشد نداریم و شاید این امر یکی از دلایل برای عدم ورود آسیب باشد.


انتهای پیام/4031


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته