دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 تير 1397 - 11:29
وزیر کشور در نخستین همایش مواجهه با آسیب‌های اجتماعی:

روش مقابله با آسیب‌های اجتماعی باید تغییر کند/ افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان به 10 هزار تن

وزیر کشور با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی تنها مساله جامعه امروز ما نیست، بیان کرد: تغییر نسل و سبک زندگی دو مساله مهم جامعه امروزی است که مقام معظم رهبری حدود 10 سال گذشته در این خصوص توضیحات مفصلی ارائه کردند.
کد خبر : 295960

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در نخستین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام بیان کرد: امیدوارم همه مطالعات، بررسی‌ها، تحقیقات و کارهای علمی و مقالاتی که نوشته می‌شود واقعا ناظر بر حل مسئله باشد. ما به یک سندرمی گرفتار شدیم و با وجود موسسات، بنگاه‌ها، مجموعه تحقیقاتی و علمی فراوانی اعم از دانشگاه‌ها و غیر دانشگاه‌ها اما کارها نظری، تئوری، کلی‌گویی و سطحی نگری انجام می‌شود بنابراین علی‌رغم مطالعاتی که در هر موضوعی صورت می‌گیرد خیلی اثربخشی و رفع مشکل در جامعه دیده نمی‌شود.


وزیر کشور با تاکید بر اینکه بنده معتقدم هر مطالعه‌ای که منجر به حل یک مساله نشود قابل قبول نیست، افزود: امیدوارم این جمع بتواند بزرگترین مشکل یعنی آسیب‌های اجتماعی را حل کند زیرا راه مشخص است اما زحمت زیادی را می‌طلبد.


وی با توجه به روند رو به افزایش تولید مواد مخدر یادآور شد: طی 10 سال اخیر در حوزه تولید مواد مخدر از 20 نوع مواد مصرفی به 700 نوع رسیده‌ایم یعنی طی یک دهه تولید انواع و اقسام مواد مخدر افزایش چشمگیری داشته است. به گونه‌ای که برای انواع نیازهای انسان مانند زیبایی، ‌لاغری، قدرت‌نمایی و ... مواد مخدر تولید شده است. این در حالی است که استعمال این مواد به شدت راحت و قابل پنهان کردن، شده است.


رحمانی فضلی ادامه داد: برای مثال تولید تریاک در افغانستان از دو الی سه هزار تن امسال به 10 هزار تن رسیده است و وقتی ما در مجامع بین‌المللی مطرح می‌کنیم که سال قبل 800 تن موادمخدر کشف کرده‌ایم آنها متعجب می‌شوند اما این در حالی است که سال گذشته ما 20 هزار عملیات انجام دادیم.


وزیر کشور با بیان اینکه در دنیا با شیوع 235 درصدی مواد مخدر مواجه هستیم، خاطر نشان کرد: این اقتضایی است که ما انسان‌ها با حرص، طمع و ... ایجاد کرده‌ایم. تا کنون در حوزه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی راه‌های سنتی و مدرن را در پیش گرفته‌ایم اما هیچ یک به صورت صد درصد موفق نبوده است به گونه‌ای که می‌توان گفت تنها 20 درصد از افرادی که معتاد می‌شوند بعد از ترک مقاومت می‌کنند و پاک می‌مانند در واقع 80 درصد از معتادان در چرخه هستند که این نشان می‌دهد، جاهایی که در حوزه مقابله انجام شده کاملا موفق نبوده است.


وی با بیان اینکه مساله‌ای که ما با آن مواجه هستیم فقط حوزه آسیب‌های اجتماعی نیست، یادآور شد: بلکه از نظر بنده مساله‌ای که با آن مواجه هستیم تغییر نسل و سبک زندگی است. در واقع ما با دو مساله مهم تحت عنوان تغییر مواجه هستیم که مقام معظم رهبری 10 الی 12 سال پیش در سخنرانی که در دانشگاه سمنان و خراسان شمالی داشتند در این خصوص مفصل توضیح دادند.


وزیر کشور با تاکید بر اینکه طی سال‌های اخیر تغییرات چشمگیری در جامعه دیده نشده است، گفت: اگر ما به 50 الی 60 سال قبل بازگردیم متوجه می‌شویم که نسبت به 40 سال قبل‌تر از آن یعنی حدود 100 سال پیش تغییر زیادی دیده نشده است که این زمان نیز نسبت به سال‌های قبل تغییرات زیادی نداشته به گونه‌ای که همچنان کشاورزی طی این سال‌ها به یک روش انجام می‌شد البته تغییرات وجود داشت اما آنقدر محسوس بود که نمی‌توان نام آن را تغییر گذاشت. اما در شرایط کنونی با سرعت غیر قابل اندازه‌گیری با تغییر مواجه هستیم به گونه‌ای که سرعت عمق ابعاد مسائل در جامعه به شدت در حال تغییر است و متاسفانه محور این تغییر سازمان یافته و برنامه‌ریزی شده است چرا کسانی که تغییرات را انجام می‌دهند قدرتمندان هستند یعنی افرادی این تغییرات را ایجاد می‌کنند که صاحب قدرت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... هستند که البته این افراد ابزارهایی نیز در دست دارند و به دنبال منافع و مطاع خود هستند.


رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه تغییر اصلی‌ترین مساله جامعه ما است، تصریح کرد: متاسفانه برخی با دنبال کردن آسیب‌ها به دنبال منافع فراوانی از جمله منافع اقتصادی و شخصی و ... هستند به عنوان مثال وقتی تجارت مواد مخدر سالانه 60 میلیارد دلار منافع مالی در دنیا دارد نمی‌توان از آن به راحتی چشم‌پوشی کرد البته غربی‌‌ها معتقدند به دنبال شفاف‌سازی و ضد پولشویی هستند اما باید به آنها گفت که این 60 میلیارد دلار در بانک‌های آنها و در حساب‌های آنها در حال گردش است.


وی در ادامه گفت: ما از نظر تعالی و رشد علمی به خود می‌بالیم اما باید بررسی کنیم چند درصد از علوم ما در حوزه انسانی، ‌اجتماعی، فرهنگی، نظریه‌ها و تئوری‌ها برای خودمان است چه تسلطی بر رسانه و محتوای آن داریم و باید بررسی کنیم چه کسی مسئول هماهنگی، سازماندهی، مطالعه، مقابله و مواجه شدن با آسیب‌های اجتماعی در جامعه است که باید گفت از هزار نفر هم هیچ، در واقع هر کسی از ظن خود شد یار من. ما باید به تغییرات پاسخ دهیم 40 سال است که از انقلاب اسلامی گذشته اما هنوز تحلیل‌ها و تحقیقات همانند آن روزها انجام می‌شود. ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی باید باور داشته باشیم که با موضوع ویژگی‌های انسانی مواجه هستیم تنوع طلبی، لذت‌جویی، خشم، محبت، عشق، عقل، تفکر و ... همه در وجود انسان است به گونه‌ای که آن را خداوند در قرآن خلیفه‌الله منصوب کرده است بنابراین باید توجه داشته باشیم که از حوزه آسیب‌های اجتماعی با انسان مواجه هستیم که دارای ویژگی‌های و قدرت‌های بی‌نهایت است.


جانشین رئیس جمهور در شورای اجتماعی با توجه به اینکه مصون‌سازی جامعه باید از آموزش و پرورش و خانواده انجام شود، گفت: مصون‌سازی به عنوان جبهه شدن نیست بلکه به معنای منطبق سازی منِ درونی انسان با آموزه‌های دینی است به گونه‌ای که انسان بتواند با قدرت رشد کند و در برابر مشکلات ایستادگی داشته باشد.


رحمانی فضلی با بیان اینکه میانگین آسیب‌های اجتماعی در کشور ما از نرم جهانی پایین‌تر است، یادآور شد: دلیل این امر این است که آموزه‌های دینی،‌ اصالت و باور به خانواده در بین ایرانیان همچنان پابرجا است که متاسفانه دشمنان نیز همین را نشانه گرفته‌اند. من وقتی به رسانه‌ها نگاه می‌کنم متوجه می‌شوم که دشمن در حوزه آسیب‌های اجتماعی، فرهنگ و اعتقادات ما را هدف‌ گرفته است.


وزیر کشور با توجه به برگزاری همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام خاطر نشان کرد: من از این اجلاس توقع دارم که به گذشته برگردد البته برخی پیشرفت را حرکت به جلو می‌دانند اما من پیشرفت را در بازگشت می‌بینم که البته هر بازگشتی به معنای پیشرفت نیست. ما باید به عقب برگردیم و از داشته‌هایمان دفاع کنیم و نداشته‌ها و کاستی‌هایمان را جبران کنیم و با جبران آنها سعی در ایجاد امید و نشاط در جامعه داشته باشیم. در واقع ما باید باورهایمان را با زبان قابل درک بیان کنیم که زبان قابل درک در انسان زبان دل و عقل است، البته ما می‌توانیم در این راه از تجربه جهانی نیز استفاده کنیم اما باید دقت داشته باشیم که آنچه در تجربیات جهانی مفید بوده را استفاده کنیم.


وی با تاکید بر اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی مردم باید محور باشند، گفت: موضوع اجتماعی تنها با اجتماعی شدن قابل حل است ما باید بسترسازی کنیم و سهولت ایجاد کنیم زیرا هر جا مردم حضور داشتند موفق‌تر بوده‌ایم. برای مثال در جامعه ما تنها سه الی چهار درصد افراد به آفت اعتیاد گرفتار هستند و 96 درصد دیگر پاک هستند، آیا 96 درصد نمی‌تواند متولی باشد که البته این چنین است.


رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی باید جریان اجتماعی راه بیندازیم، تصریح کرد: بهترین راه پیشگیری است در واقع بهترین راه مبارزه با اعتیاد، معتاد نشدن است البته بعضی معتقدند بیکاری مهم‌ترین عامل اعتیاد است و برای پیشگیری باید شغل ایجاد کرد این در حالی است که 53 درصد معتادان و متجاهران دارای شغل و خانواده بودند. اعتیاد به یک مساله چند وجهی و پیچیده تبدیل شده است به گونه‌ای که تمام افراد شامل بیکار، شاغل، صاحب خانواده و ... گرفتار آن شده‌اند.


به گزارش خبرنگار آنا، در پایان این مراسم از نشریه علمی پژوهشی مطالعات اسلامی آسیب‌های اجتماعی رونمایی شد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته