دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مرداد 1394 - 14:21
از سوی عضو هیات علمی واحد بجنورد انجام شد؛

انتشار کتاب «حاج شیخ هادی نجم‌آبادی و طرح گفتمان دیانت عقلایی»

کتاب «حاج شیخ هادی نجم‌آبادی و طرح گفتمان دیانت عقلایی» از سوی دکتر علی سلیمان‌پور عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد به چاپ رسید.
کد خبر : 29561

دکتر علی سلیمان‌پور استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: هر چند حرکت مشروطه‌خواهی مردم ایران چند سالی پس از درگذشت نجم‌آبادی آغاز شد، لیکن نقش وی در مهیا ساختن مقدمات جنبش چه از طریق شاگردانی که تربیت کرده و چه به لحاظ نفوذ معنوی و هدایت کلی آن به سمت آرمان‌های مشروطه‌خواهی غیرقابل انکار است. این کتاب مشتمل بر اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی آیت‌الله حاج شبخ هادی نجم‌آبادی از علمای نواندیش ایران در عصر قاجاریه (همزمان با ناصرالدین شاه قاجار) است که نقش مهمی در پیدایش و تکوین گفتمان مشروطه‌خواهی ایران داشته است.


مولف کتاب گفت: وجه مهم‌تر پیوند نجم‌آبادی با مشروطه‌خواهی مربوط به تاثیرات و پیامدهای افکار و اندیشه‌هایی است که بر اساس فهم عقلایی دیانت، الگویی مناسب و رویکردی کارآمد را پیش نهاده و اصول مشروطه‌خواهی را موجه کرده است.


سلیمان‌پور، عقل‌گرایی، آزاداندیشی و خرافه‌ستیزی را عوامل موثر زمینه‌های توسعه گفتمان مذکور در فضای سیاسی-اجتماعی و مذهبی ایران خواند و افزود: آنچه با عنوان گفتمان دیانت عقلایی از سوی نجم‌آبادی در سالیانی که کهنه‌پرستی، جزم‌گرایی و تقلید کورکورانه، خرافه، فقر و... فضای ایران را آکنده کرده بود، ارائه شد، چیزی جز تفسیر عقلانی دیانت با هدف رهایی کشور از شرایط انحطاط و عقب ماندگی گسترده نبوده است و عقل‌گرایی، آزاد‌اندیشی، روشنفکری و خرافه‌سنیزی در مواجهه با مقتضیات و الزامات زمانه اموری بوده است که زمینه‌های توسعه گفتمان مذکور در فضای سیاسی-اجتماعی و مذهبی ایران را هموار کرده است.


کتاب حاج شیخ هادی نجم‌آبادی و طرح گفتمان دیانت عقلایی در چهار فصل شامل زندگینامه نجم‌آبادی، مروری بر روش‌شناسی نجم‌آبادی در کتاب «تحریر العقلاء»، دیانت عقلایی و مسائل آن در کتاب «تحریر العقلاء» و تحلیل انتقادی گفتمان دیانت عقلایی در 128 صفحه در قطع وزیری تالیف شده است.


کتاب‌های «گفتارهایی پیرامون انقلاب و جمهوری اسلامی ایران»، «هیولای فاشیسم» و «حکایت عقل و دین بر اساس دو روایت غربی و اسلامی» از دیگر تالیفات سلیمان‌پور است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته