دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدرس AFC در گفت‌وگو با آنا:

هنر استفاده از اشتباهات، فرانسه را قهرمان جهان کرد

مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: در بازی‌های بزرگ هنر استفاده از اشتباهات حریف است که تکلیف تیم برنده را مشخص می‌کند و فرانسه از این حربه به خوبی بهره برد.
کد خبر : 295609

مسعود اقبالی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، در خصوص قهرمانی فرانسه در جام جهانی 2018 روسیه گفت: قبل از آنکه مسابقات شروع شود، پیش‌بینی‌‌ها بر این بود که برزیل، آلمان، اسپانیا و آرژانتین در مرحله فینال حاضر شوند. شاید کمتر کسی انتظار داشت فرانسه، کرواسی، بلژیک و انگلستان 4 تیم پایانی مسابقات باشند اما دیدیم که تیم‌های نیمه نهایی بر خلاف انتظار همگان مشخص شدند.


وی ادامه داد: در خوش‌بینانه‌ترین حالت، شاید فقط می‌شد انتظار این را داشت که فرانسه و بلژیک در نیمه نهایی حضور داشته باشند اما انگلیس و کرواسی هم به این مرحله رسیدند و در شرایطی که اغلب حدس‌ها بر حضور بلژیک و انگلیس در فینال بود اما این دو تیم در رده‌بندی رودرروی یکدیگر قرار گرفتند.


مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا خاطرنشان کرد: تیم بلژیک به واسطه ستاره‌های بزرگی که هر کدام از آنها در تیم‌های باشگاهی‌شان وزنه‌های قابل اعتمادی هستند از همان ابتدا نشان داد که تیم شایسته‌ای است. فرانسه در تمامی پست‌ها بازیکنان قابلی داشت و دیدیم که با اقتدار به نیمه‌ نهایی رسید و نهایتا قهرمان شد اما انگلستان به دلیل انسجام تیمی و وحدتی که بین بازیکنان این تیم توسط سرمربی‌شان ایجاد شده بود توفیق آن را پیدا کرد تا در نیمه نهایی حاضر شود. کرواسی هم در خط میانی بهترین بازیکنان را داشت که دیدیم در پایان لوکا مودریچ به عنوان بهترین بازیکن این دوره از رقابت‌ها انتخاب شد اما مهم‌ترین عامل یکپارچگی این تیم در آن بود که تمامی بازیکنان خود را در قالب یک تیم و یک هدف می‌دیدند.


مدرس AFC در ادامه بیان کرد:‌ در ابتدای جام همه انتظار داشتند آلمان،‌ برزیل و آرژانتین به مراحل پایانی یا دیدار فینال برسند اما آنها در همان مراحلی که کسی انتظارش را نداشت حذف شدند. علت این موضوع هم آن بود که جام جهانی زمان استفاده از فرصت‌ها است و آن تیمی که از موقعیت‌هایش درست استفاده کند همیشه برنده می‌شود. تیم کرواسی بسیار خوب از فرصت‌های خود استفاده کرد و ثابت کرد تیمی شایسته است، ‌بلژیک هم به این دلیل خود را در نیمه نهایی دید که سرمربی آن در تمامی نقاط از بازیکنان خود به خوبی بازی گرفت و تنها به دلیل کم‌تجربه‌تر بودن به فرانسه باخت و فینالیست نشد.


وی ادامه داد:‌ تیم‌های بزرگی مثل برزیل که همه انتظار داشتند حداقل تا فینال راه پیدا کنند و خود من نیز به شخصه شانس قهرمانی را به این تیم می‌دادم روی خلاقیت فردی بازیکنانی مثل کوتینیو و نیمار حساب کرده بود اما ستاره‌ها به تنهایی نمی‌توانند تیم را موفق کنند. بازیکنی مثل ادن هازارد در بلژیک ستاره تیمش بود اما در خدمت تیم بود و برای همین هم موفق‌تر بود. لوکا مودریچ هم در کرواسی همین وضعیت را داشت و به تیمش خیلی کمک کرد. در تیم فرانسه هم ستاره‌های متعددی حضور داشتند که هیچ‌گاه از قالب تیمی خارج نشدند.


اقبالی خاطرنشان کرد: در بازی فینال که جنگ تفکرها بود شاهد این بودیم که فرانسه به دلیل آنکه بهتر از فرصت‌های خود استفاده کرد توانست برتری خود به تیم کرواسی تحمیل کند. زدن 4 گل در بازی فینال اتفاقی است که در چندین دوره گذشته نظیر آن رخ نداده بود. فرانسه با نتیجه غیرقابل انتظاری موفق شد قهرمان جهان شود و بدون شک اگر کرواسی دقت بیشتری می‌کرد با این نتیجه مقهور قدرت قهرمان جهان نمی‌شد. فاصله فرانسه و کرواسی این تعداد گل نبود اما هنر استفاده از اشتباهات حریف است که در بازی‌های بزرگ تکلیف تیم‌های برنده و بازنده را مشخص می‌کند.


مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا در خصوص اینکه در این دوره از رقابت‌های جام جهانی گل‌های زیادی از روی ضربات ایستگاهی و شروع مجدد به ثمر رسید، گفت: دو دهه پیش بازیکنان بزرگی مانند مارادونا بودند که روی ضربات کاشته و ایستگاهی تخصص زیادی داشتند. با گذشت زمان حالا فاصله تیم‌های فوتبال دنیا کمتر شده است و تیم‌ها روی ضربات شروع مجدد سعی می‌کنند تمرینات بیشتری داشته باشند تا در این زمینه دارای تخصص شوند و بتوانند با این روش به پیروزی دست پیدا کنند. آلمان اگر در دقیقه 95 توسط تونی کروس دروازه سوئد را باز کرد به خاطر مهارت این بازیکن در ضربات ایستگاهی بود وگرنه تنها پیروزی ژرمن‌ها در این جام هم رقم نمی‌خورد.


وی در پایان تاکید کرد: ‌استفاده مفید از ضربات ایستگاهی در این دوره از مسابقات جام جهانی اثبات کرد که وقتی تیم‌های حریف به خوبی به بازیکنان تیم‌تان در جریان بازی فضا و زمان برای خلق موقعیت نمی‌دهند بهترین راه فتح دروازه رقبا بهره بردن از تاکتیک شروع مجدد است که می‌توان با آن به گل رسید. امروزه در فوتبال دنیا نیروهای متخصص در استفاده از ضربات ایستگاهی را به کار می‌گیرند تا بتوانند با استفاده از چنین توپ‌هایی برنده از زمین خارج شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته