برگزاری آزمون فاینال رشته پرستاری در دانشگاه آزاد اسلامی بابل
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مدیر گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل گفت: «آزمون فاینال رشته پرستاری به صورت متوالی هر سال برگزار میشود و شرایط آن در اختیار دانشکدههای پرستاری سراسر کشور است که هر یک به فراخور شرایط، تصمیم به اجرا یا اجرانکردن این طرح میگیرند.»
دکتر فاطمه تقلیلی افزود: «آموزش دروس پرستاری از آموزش نظری و عملی تشکیل شده و طوری طراحی شده که علاوه بر رشد و توسعه ذهنی دانشجویان، زمینه کسب مهارت در تکنیک های عملی را فراهم میکند.»
مدیر گروه پرستاری واحد بابل تأکید کرد: «آموزش عملی بنیادیترین قسمت آموزش حرفه پرستاری است و ارزشیابی آن تاثیر بسیار زیادی بر ارتقای کیفیت آموزش عملی دارد. استفاده از روشهای متفاوت ارزشیابی برای سنجش ابعاد مختلف عملکرد پرستاری لازم است.»
وی به عملکرد و نحوه ارزشیابی بالینی اشاره کرد و گفت: «علیرغم اهمیت ارزشیابی بخصوص ارزشیابی بالینی، این مساله هنوز به عنوان مشکل ذهنی، وقتگیر و اغلب گیجکننده باقی مانده و اکثر مربیان و دانشجویان از نحوه ارزشیابی بالینی رضایت ندارند. عملکرد و شایستگی انجام فعل باید توسط آزمونهای شبیه محیط واقعی ارزیابی شود که نه تنها حیطه شناختی بلکه حیطه های عاطفی و روانی حرکتی را نیز ارزیابی کند.»
تقلیلی تصریح کرد: «آزمون آسکی یک آزمون ارزیابی صلاحیت بالینی است که به صورت عینی در ایستگاههای مختلف سازمان دهی میشود و از آزمون شوندگان خواسته میشود در هر ایستگاه وظایف بالینی خاصی را انجام دهند. از طریق برگزاری آزمون عملی با ساختار عینی میتوان پی برد که آیا اهداف آموزش بالینی تحقق یافته است یا نه؟»
عضو هیأت علمی واحد بابل افزود: «دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل همگام با همه دانشگاههای آزاد اسلامی سراسر کشور بر اساس سرفصل ذکر شده دانشجویان ورودی 93 اقدام به برگزاری امتحان عملی نهایی پرستاری کرد تا دانشجویان بعد از گذراندن این دوره با اطمینان خاطر به عرصه بالین وارد شده و به جامعه خدمت کنند.»
مدیر گروه پرستاری واحد بابل با بیان اینکه آزمون در دو روز و در 6 ایستگاه مهارتهای بالینی، ویژه، بزرگسالان و سالمندان، کودکان و بهداشت جامعه برگزار شد، گفت: «به دانشجویان در همه ایستگاهها زمان مساوی 7 دقیقهای اختصاص داده شد و فاصله جابهجایی بین ایستگاهها نیز یک دقیقه بود. عملکرد دانشجویان در ایستگاهها از طریق چک لیست توسط ارزیابان آموزش دیده مورد سنجش قرار گرفت.»
وی بیان کرد: «رعایت فرم دانشجویی (ظاهر فرد)، آماده کردن وسایل مورد نیاز برای انجام پروسیجر، انجام صحیح پروسیجر، داشتن سرعت عمل و اعتماد به نفس، جمع آوری وسایل، دانش فرد در مورد پروسیجر فوق و پاسخ به سوالات شفاهی که توسط مربی مطرح می شد از جمله موارد ارزیابی در هر ایستگاه بود.»
تقلیلی با بیان اینکه یکی از مهمترین شاخصههای این آزمون پی بردن دانشجویان به نقاط ضعف و نقاط قوتشان است، گفت: «در انجام پروسیجرهای مهم پرستاری، کاهش اعتراض دانشجویان از روش ارزشیابی به دلیل اینکه همه آنها در آزمون آسکی بصورت یکسان و عادلانه ارزیابی شدند از نقاط قوت این آزمون است.»
رئیس واحد بابل به اتفاق معاون آموزشی از این آزمون بازدید و از زحمات رئیس دانشکده علوم پزشکی، مدیرگروه پرستاری ومربیان بالینی قدردانی کرد ودر جریان عملکرد علمی وبالینی دانشجویان رشته پرستاری قرار گرفت.
انتهای پیام/