دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 تير 1397 - 12:19
استاد دانشگاه‌های آمریکا:

گسترش علم و تحصیلات سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است/ عاشق ایران و به نظام پایبندم

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتول با بیان نقش دانشگاه آزاد اسلامی در تحقق رؤیای تحصیل برای همگان، گفت: امروز گسترش علم و تحصیلات سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است.
کد خبر : 293373

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از علی‌آباد‌کتول، محمودرضا مستقیمی رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتول، دانش‌آموخته‌ رشته رهبری و علوم رفتاری با تخصص در گرایش مدیریت و توسعه اداری از آمریکا است. رساله دکتری وی با عنوان تأثیر سوءاستفاده از مواد مخدر بر پیشرفت تحصیلی و عزت نفس است که در آمریکا کتابی از این رساله به چاپ رسیده و در ایران نیز مقاله‌ای از آن نمایه شده است.


مستقیمی بعد از فارغ‌التحصیلی دوره دکتری خود در آمریکا در دانشگاه نیوپورت‌بیچ به عنوان عضو هیأت علمی و سپس در مؤسسات و مراکز آموزش عالی دیگری همانند بارکلی کلیر اسکول، ادل فایوز کالج، مدلوز کالج سمت‌های اجرایی از جمله مدیر آموزش و ریاست کالج را عهده‌دار بوده و در نهایت با کارنامه‌ای 20 ساله از تجربیات علمی و اجرایی و با حکم صادره از سوی دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران به وطن بازگشت و شروع به فعالیت در ایران کرده است.


خبرنگار آنا در گفت‌وگویی صمیمی لحظاتی همنشین محمودرضا مستقیمی شده تا زمینه آشنایی بیشتر با این استاد فرهیخته را فراهم کند.


*لطفاً مختصری از سوابق خانوادگی و تحصیلات قبل از دانشگاه خود را ارائه فرمایید.


-اینجانب متولد ۹ مهر ۱۳۳۰ در تهران و یک خانواده سنتی و مذهبی هستم. پدرم در نیروی زمینی ارتش بیش از ۳۶ سال سابقه خدمت داشت و مادرم نیز خانه‌دار بود. دیپلم را در دبیرستان فردوسی تهران و کارشناسی مدیریت را در سال ۱۳۵۴ از دانشگاه گیلان گرفتم، سپس برای ادامه تحصیل به آمریکا مهاجرت کردم.



*چرا مدیریت را انتخاب کردید؟


-علاقه و تجربه؛ از یک طرف به ادامه تحصیل علاقه بسیاری داشتم و رشته مدیریت را یکی از رشته‌های مورد نیاز کشور ایران می‌دانستم و از طرفی دیگر همزمان با تحصیل، مسئولیت حسابداری کارخانه برنجی که توسط ژاپنی‌ها احداث شده بود را نیز عهده‌دار بودم.


*دوران زندگی در آمریکا چطور گذشت؟


-در شهر سن‌دیگو واقع در ایالت کالیفرنیا در دانشگاه United States International University که به اختصار به آن USIU گفته می‌شود، رشته مورد علاقه‌ خود را با عنوان رهبری و علوم رفتاری با تخصص در مدیریت و توسعه اداری آموختم. حدود ۲۰ سال در آمریکا زندگی کردم که در این مدت ۷ سال نخست را به تحصیلات عالی مشغول و در ادامه ۱۳ سال در مراکز آموزش عالی مشغول به تدریس و یا عهده‌دار سمت‌های اجرایی بودم.


*چرا دوباره به ایران برگشتید؟


-من نرفته بودم آمریکا که در آنجا ماندگار شوم. من برای خود هدفی ترسیم کرده بودم که در آمریکا تحصیل را فراگرفته و سپس به میهن خود برگشتم تا هموطنانم را از علم خود بهره‌مند سازم و به نظام جمهوری اسلامی ایران خدمت کنم، زیرا من عاشق ایرانم و به این کشور و نظام پایبندم.


*از برگشت به ایران و فعالیت در وزارت علوم بفرمایید.


-با توجه به عشقی که به میهن و کشور خود داشتم و با حکم صادره از دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۴ به ایران عزیزم برگشتم و از آن تاریخ تاکنون در بسیاری از مراکز آموزش عالی از جمله دانشگاه تهران پردیس البرز، پردیس کیش، پردیس ارس و دانشگاه گیلان پردیس انزلی مشغول به تدریس بودم. در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳ در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در حوزه آموزش عالی کشور، 3000 هزار مرکز آموزش عالی که در ایران وجود دارند و مدرک تحصیلی ارائه می‌کنند را مورد ارزیابی قرار دادم.


در مدت ۸ سالی که در وزارتخانه بودم با تیمی که در اختیار داشتم بیش از ۷۰ درصد از این مراکز آموزش عالی در سطح کشور را بازدید کرده و نتایج ارزیابی‌ها را به کمیسیون مجلس ارائه دادم که موجب رضایت زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وقت شد و لوح سپاسی را هم از وی به این مناسب دریافت کردم.


*تفاوت دانشگاه‌های داخل و خارج ایران چیست؟


-در گذشته تفاوت‌های بسیاری از لحاظ کمی و کیفی میان دانشگاه‌های ایران و خارج مشاهده می‌شد ولی اکنون هر چقدر زمان می‌گذرد من می‌بینم تفاوت‌ها کمتر و کمتر شده و امکانات به هم نزدیک‌تر می‌شوند. برای مثال در گذشته زمانی که ما در مقطع کارشناسی درس می‌خواندیم، امکانات و تجهیزات ورزشی در مقایسه با خارج از کشور وجود نداشت که خوشبختانه اکنون در ایران نیز این امکانات و تجهیزات پیشرفته ورزشی در بسیاری از واحدهای دانشگاهی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتول وجود دارد که بنده بسیار از این بابت خوشحال هستم که دانشجویان ما امکانات ورزشی مناسبی را در اختیار دارند.


*خاطره خوبی از دوران تحصیل یا تدریس دارید؟


-در آمریکا هم‌دوره دکتر محسن تسلیمی مشاور عالی وزیر و دکتر رضاییان بودم و در همان دانشگاهی که ایشان تحصیل می‌کردند، بودم، البته این عزیزان سال ۱۳۶۲ به ایران بازگشتند ولی من برای اینکه خودم را به چالش بکشم و در آمریکا بتوانم تدریس کنم، ماندگار شدم تا به عنوان یک استاد سر کلاس رفته و سمت‌های اجرایی داشته باشد. با یاری خداوند بعد از مدتی تدریس، ارتقا پیدا کرده و از بین ۳۱ عضو هیأت علمی در بارکلر من به عنوان مدیر آموزش کالجی که در آن بودم، انتخاب شدم. این اتفاق واقعا باعث خرسندی و افتخار من بود که در بین سایران با توجه به سوابق کاری بیشتری که داشتند و با اینکه مقیم و آمریکایی بودند، سیستم من را به عنوان مدیر آموزش جدید مؤسسه انتخاب کرد.



*وضعیت فعلی رشته‌های مدیریتی کشور و پیشرفت‌های صورت گرفته در این رشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


-اعتقاد دارم رشته‌های مدیریت در دانشگاه‌ها بسیار مورد نیاز است. مطابق با سند چشم‌انداز 1404 ایران باید به خصوصی‌سازی و تقویت بخش خصوصی کشور بپردازد، زیرا رشته‌های مدیریتی، بازاریابی، بازرگانی و مالی همگی رشته‌هایی هستند که در بخش خصوصی به شدت به آنها نیاز است و باید توجه ویژه‌ای به این امر داشت.


*در نظرسنجی صورت‌گرفته شما به عنوان بهترین و بااخلاق‌ترین استاد از سوی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی علی‌آباد کتول انتخاب شدید. فکر می‌کنید چرا؟


-ابتدا اینکه تشکر می‌کنم از حسن‌نظر انتخاب‌کنندگان. ارتباط من با دانشجویان همان ارتباطی است که من از استادان خود انتظار داشتم و همیشه سعی کردم تا بتوانم تجارب خود را به این عزیزان انتقال بدهم.


*در مقایسه با سایران متواضع هستید. چرا اینقدر تواضع؟


-علت تواضع من بیشتر به خاطر تربیتی است که از والدینم آموختم و به دلیل عزت و احترامی که برای همکاران و دانشجویان قائل هستم. ما همگی انسان بوده و هیچ برتری نسبت به یکدیگر نداریم، مگر در عقل و شعورمان.


*سطح علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتول را در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر چگونه ارزیابی می‌کنید؟


-با وجود استادانی که در این واحد دانشگاهی با تمام وجود مشغول فعالیت هستند، بدون شک سطح علمی این دانشگاه بالاست و برای ارتقای آن کوشش می‌شود. همانطور که اطلاع دارید جامعه دانشگاهی علی‌آباد کتول در منطقه و در سطح ملی و استانی شناخته شده است و در شرایط خوبی قرار دارد و می‌تواند با دیگر دانشگاه‌های برند کشور رقابت کند.


رشته‌های مدیریتی، بازاریابی، بازرگانی و مالی همگی رشته‌هایی هستند که در بخش خصوصی به شدت به آنها نیاز است و باید توجه ویژه‌ای به این امر داشت

*نظر و انتقادی در مورد دانشگاه دارید؟


-من از شرایط موجود بسیار شکرگزارم و انتقادی در مورد دانشگاه ندارم و آرزومندم که همگی کارکنان و استادان با سعی و کوشش بیشتری درصدد ارتقای کیفیت و خدمات‌رسانی به دانشجویان اهتمام ورزند.


*دانشجویان و دانشگاه‌های امروز و دیروز چه تغییراتی کرده‌اند؟


-امروزه با توجه به تسهیلات فراهم‌شده در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل برای همگان ممکن شده، دانشجویان نیز با گذشته متفاوت شده‌اند پس ما نیز باید در برخورد و نوع انتظارات از آنان به گونه‌ای متفاوت عمل کنیم. با توجه به رقابت بین دانشجویان، استادان و کارکنان به عنوان پیشگامان و نیروی محرکه دانشگاه باید با توجه به نیاز روز گام بردارند تا بتوانند دانشجویان را در راه رسیدن به اهداف‌شان و برای پیشبرد اهداف نظام راهنمایی و حمایت کنند.


*به دور از تعارف، امیدی به دانشجویان ورودی جدید دارید؟


-بله! من به ورودی‌های جدید امیدوار هستم چراکه امکانات دانشگاه ما به لحاظ ظرفیت‌های علمی و پژوهشی و جاذبه‌های توریستی و گردشگری شهرستان از موارد نادر شمال کشور است که به نظرم همه این امکانات می‌تواند برای پرورش نیروهای متخصص مفید باشد.


*توصیه شما به دانشجویان و بویژه دانشجویان علاقه‌مند به رشته‌های مدیریتی چیست؟


-توصیه من به دانشجویان این است که با علاقه ادامه تحصیل دهند و سعی کنند با رشته‌های بین رشته‌ای که در دانشگاه‌های خارج از کشور تدریس می‌شود، آشنایی پیدا کنند. هیچگاه از ادامه تحصیل خسته نشوند و این را بدانند تحصیلات امروزه هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری برای آینده است. حضور در دانشگاه‌ها نه تنها علم آنها را افزایش می‌دهد بلکه در محیطی قرار می‌گیرند که نظم و مقررات را هم می‌آموزند.


به دانشجویان توصیه می‌کنم که بر ادامه تحصیلات دانشگاهی خود تأکید و تمرکز داشته باشند. در این میان رشته‌های مدیریتی هم رشته‌هایی هستند که اکنون و آینده مورد استفاده قرار گرفته و خواهند گرفت.


*برای آینده چه برنامه­‌هایی دارید؟


-ارتقای وضعیت خودم از استادیاری به دانشیاری و استادتمامی است. لذا خیلی علاقه دارم که این اتفاق بیافتد و به فعالیت‌های خودم در تدریس و تحقیق ادامه خواهم داد.


*و صحبت پایانی...


-گاهی وقت‌ها از من می‌پرسند چه آرزویی داری؟ من نیز می‌گویم تمام آرزوهای من را خداوند برآورده کرده و شکرگزارم از این بابت و چیزی از خداوند جز سلامتی و توفیق دیگران نمی‌خواهم. عزیزان دانشجو همیشه شکر خداوند متعال را بجا آورند و در دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی و مقدسات خود کوشا باشند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته