دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1394 - 11:49
پژوهشگران دانشگاه نورث‌وسترن اعلام کردند

پدر شدن مردان را چاق می‌کند

تحقیق تازه‌ای که در دانشگاه نورث‌وسترن نشان داده است که مردانی که تازه پدر می‌شوند، حتی اگر با فرزندان خود زندگی نکنند، چاق می شوند.
کد خبر : 29336

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، چاق شدن مردان پس از پدر شدن اگرچه با تغییرات سبک زندگی و عاداتی مثل خوردن ته مانده غذای کودک و پاک کردن بشقاب او مرتبط است اما فرآیندی است که تازه پدر شده‌ها را حتی در صورت دور از فرزند زندگی کردن چاق می‌کند.


سایت اینترنتی futurity.orjg که پژوهش‌های برتر دانشگاهی را بازتاب می‌دهد، در گزارشی به نقل از دانشگاهیان دانشگاه نورث‌وسترن در شیکاگو، ایلینویز، ایالات متحده آمریکا نوشته است که این پژوهشگران متوسط میزان چاق شدن مردان پس از پدر شدن را اندازه‌گیری کرده‌اند.


بر اساس این تحقیق که در مورد 10 هزار مرد و با بررسی سوابق وزنی آنها از زمان نوجوانی تا جوانی و پس از ازدواج و پدر شدن آنها انجام شده است، مردانی با قد 6 فوت (1.82 متر) که تازه پدر می‌شوند و با فرزند خود زندگی می‌کنند، پس از پدر شدن به‌طور متوسط 4.4 پوند (2 کیلوگرم) وزن زیاد می‌کنند و مردان 6 فوتی که با فرزند خود زندگی نمی‌کنند، به‌طور متوسط 3.3 پوند (تقریباً 1.5 کیلوگرم) چاق می شوند. این به معنی بالا رفتن شاخص توده بدن (BMI) 2.6 برای مردانی است که با فرزند خود زندگی می‌کنند و 2 درصد برای مردانی که در کنار فرزند خود نیستند.


برعکس، مردانی با قد 6 فوت که پدر نمی‌شوند در دوره زمانی سنی مشابه 1.4 پوند (حدود 630 گرم) وزن کم می‌کنند.


این یکی از اولین پژوهش‌هایی است که به نسبت میان پدر شدن و شاخص توده بدن مردان می‌پردازد و نتیجه آن در ژورنال سلامت مردان آمریکا (American Journal of Men’s Health) منتشر شده است. در این مطالعه عواملی مانند سن، نژاد، تحصیلات، درآمد، فعالیت روزمره، زمان تماشای تلویزیون و وضعیت تأهل کنترل شده است.


کریگ گارفیلد استادیار طب اطفال و علوم اجتماعی پزشکی دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث‌وسترن و مسول بخش کودکان بیمارستان رابرت لوری در شیکاگو که نگارش این مقاله پژوهشی را بر عهده داشته است، می‌گوید: « همه ما می‌دانیم که پدرها ظرف غذای بچه‌های خود را بعد از هر وعده تمیز می‌کنند (ته مانده‌اش را می‌خورند). پدر شدن می‌تواند سلامت پدران را تحت تأثیر قرار دهد و این فراتر از مسئله‌ای است که قبل از این هم در مورد تأثیر ازدواج (بر سلامت) می‌دانستیم. هرچه پدران بیشتر وزن اضافه کنند و شاخص توده بدن آنها بالاتر برود، ریسک بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان نیز در آنها بالاتر می‌رود.»


این پژوهشگر با اشاره به اینکه افزایش وزن پدران تا حد زیادی به واسطه تغییرات سبک زندگی و عادات غذایی وگرایش به خوردن شیرینی و بستنی است، این مسأله را که پدران کمتر وقت می‌کنند به خود برسند و «خانواده برای آنها به ارجحیت بدل می‌شود» نیز عامل دیگری می‌داند.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته