دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1394 - 11:37
یک فعال حوزه زنان در گفت‌ و گو با آنا:

مشارکت اجتماعی زنان به یک مطالبه جمعی تبدیل نشده است

یک فعال حوزه زنان با اشاره به نرخ 12درصدی مشارکت زنان در کشور گفت: در برخی از کشورها با رفتارهای تشویقی و ترغیبی میزان مشارکت زنان در اجتماع را ارتقاء دادند اما متاسفانه مدیران و برنامه‌ریزان اجتماعی در کشور ما هنوز به این موضوع توجهی نکردند.
کد خبر : 29318

زهرا نژاد بهرام در گفت‌ و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا،‌ در خصوص میزان مشارکت اجتماعی زنان در کشور اظهار کرد: مشارکت اجتماعی زنان به معنای حضور این قشر در تمام عرصه‌های تصمیم گیری است اما امروزه آنچه که از مشارکت اجتماعی زنان در نظر داریم و راجع به آن بحث می‌کنیم در حوزه اجرایی است.


وی افزود: مفهوم مشارکت زنان، امروزه به میزان کار و اشتغال زنان در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی و سیاسی اطلاق می‌شود. همچنین مشارکت زنان کشور در عرصه‌ تصمیم‌گیری و اجرا، یک رابطه دو سویه است به طوری که وقتی میزان تقاضای زنان برای حضور و شرکت در عرصه اجتماعی بالا می‌رود به همان نسبت نیز از آنان در عرصه‌های تصمیم‌گیری و مدیریتی استفاده می‌شود بنابراین مشارکت اجتماعی در بین زنان باید به صورت یک مطالبه اجتماعی در آید.


این فعال حوزه زنان یادآور شد: متاسفانه مشارکت اجتماعی از سوی زنان هنوز به یک مطالبه جمعی تبدیل نشده است و حتی تعداد زنان نماینده در مجلس شورای اسلامی کمتر از 10 نفر است.


وی ادامه داد: برخی معتقدند کار اصلی زن، پرورش و تربیت فرزند و خانه داری و همسر داری است در حالی که کار اصلی زن انسان بودن است.


مولف کتاب «موانع مشارکت سیاسی زنان در ایران» تصریح کرد: نرخ جهانی و استانداردهای جهانی مشارکت زنان در کل دنیا پایین است بر همین اساس میزان نرخ مشارکت زنان در کشور نیز پایین است، البته در کشورهای اسکاندیناوی نرخ مشارکت اقتصادی زنان بالای 50 درصد، در آمریکا بالای 40 درصد و در کشور ما بین 12 تا 13 درصد است.


نژاد بهرام با بیان اینکه از نظر اجتماعی سیاسی فرهنگی اقتصادی نرخ مشارکت زنان پایین است، افزود: در حالی که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند اما به میزان مشارکت زنان در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی توجهی نشده است، به عنوان مثال در برخی از کشورها با رفتارهای تشویقی و ترغیبی میزان مشارکت زنان در اجتماع را ارتقاء دادند اما در برخی کشورها نیز مدیران و برنامه‌ریزان اجتماعی نتوانستند این کار را انجام دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته