دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 تير 1397 - 09:24
یک جراح و متخصص چشم:

افزایش سن از علل اصلی کدر شدن عدسی و ابتلا به آب مروارید است

یک جراح و متخصص چشم افزایش سن را از علل اصلی کدر شدن عدسی و ابتلا به آب مروارید دانست و یادآور شد: آب مروارید ممکن است در هر سنی دیده شود.
کد خبر : 289647

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، رامین دانشور با بیان اینکه به کدورت عدسی چشم، آب مروارید یا کاتاراکت گفته می‌شود، در خصوص علائم این بیماری اظهار کرد: علامت اصلی آب مروارید کاهش دید است با این حال احتمال دارد کاهش دید به صورت‌های گوناگونی تجربه شود به عنوان مثال ممکن است تاری دید بیشتر در زمان مطالعه، رانندگی یا سایر فعالیت‌های روزمره قابل توجه باشد همچنین بسته به نوع آب مروارید ممکن است کاهش دید در شب یا روز شدیدتر باشد.


ویبا اشاره به علل آب مروارید اظهار کرد: اکثر موارد آب مروارید، ناشی از تغییرات سن است و با افزایش سن به مرور عدسی چشم کدرتر می‌شود با این حال آب مروارید ممکن است در هر سنی دیده شود.


جراح و متخصص چشم با بیان اینکه بعضی از موارد آب مروارید مادرزادی است، خاطرنشان کرد: همچنین بیماری‌های عمومی مانند بعضی بیماری‌های روماتیسمی، دیابت، مصرف برخی داروها (به‌خصوص کورتون)، ضربه به چشم، بیماری‌های دیگر چشمی، اشعه‌های نوری مرئی و نامرئی مانند اشعه ایکس و نور شدید یا پرحرارت و... می‌تواند زمینه ساز ابتلا به آب مروارید یا تسریع پیشرفت آن شود.


وی با اشاره به راه‌های پیشگیری از این بیماری، گفت: آب مروارید سنی به مرور زمان و با افزایش سن ایجاد می‌شود و پیشگیری قطعی ندارد با این حال رژیم غذایی سالم، پرهیز از ضربه به چشم و درمان مناسب سایر بیماری‌های چشمی و عمومی می‌تواند از ابتلا به آب مروارید ثانویه یا پیشرفت سریع‌تر آب مروارید سنی جلوگیری کند.


دانشور با بیان اینکه آب مروارید به راحتی با معاینه معمول چشم‌ پزشکی امکان پذیر است، تصریح کرد: برای تعیین شدت آب مروارید و برنامه ریزی برای جراحی، تعیین دقیق دید بیمار و تصویربرداری‌های خاص چشم‌پزشکی ضرورت دارد.


این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با درمان آب مروارید اظها کرد: درمان اصلی آب مروارید جراحی است و در حال حاضر درمان طبی موثر و ثابت شده‌ای که سبب برطرف شدن آب مروارید شود وجود ندارد.


وی در ادامه افزود: در اکثریت موارد جراحی آب مروارید از یک برش بسیار کوچک و بعد از حل و خرد کردن عدسی کدر و سخت شده انجام که به این روش فیکوامولسیفیکاسیون گفته می‌شود لنزهای مورد استفاده در این روش هم لنزهای تاشو هستند که با یک برش خیلی کوچک در چشم کار گذاشته می‌شوند.


دانشور تصریح کرد: در برخی موارد ممکن است نیاز به جراحی آب مروارید به روش سنتی و با برش بزرگ و چندین بخیه باشد همچنین روش‌های جدیدتر جراحی آب مروارید مثل روش‌های لیزری وجود دارند.


وی همچنین بیان کرد: در اغلب موارد نتایج جراحی وابسته به روش جراحی نبوده و به تجربه جراح و برنامه ریزی صحیح جراحی بستگی دارد همچنین سلامت سایر قسمت‌های چشم و سیستم بینایی در تعیین نتیجه جراحی نقش بسیار مهمی دارند.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در خصوص عوارض درمان نشدن آب مروارید تصریح کرد: در صورت عدم درمان موثر و به موقع آب مروارید، بیماری پیشرفت کرده و ممکن است سبب کاهش دید بسیار شدید و حتی نابینایی شود همچنین امکان ایجاد عوارض جدی، مانند تبدیل شدن به آب سیاه یا تشدید آب سیاه وجود دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته