دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 تير 1397 - 14:59

حمایت از 300 بهبود یافته و کارتن‌خواب در مراکز طلوع بی‌نشان‌ها

مدیرعامل جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها گفت: هم اکنون حدود 280 تا 300 نفر تحت پوشش و حمایت جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها هستند و در 5 مرکز سرای نور، سرای مهر، سرای امید، سرای ایمان و سرای به سوی امید نگهداری می‌شوند.
کد خبر : 289477

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، اکبر رجبی مدیرعامل جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها در نشست خبری به مناسبت روز جهانی مبارزه با موادمخدر با محوریت اعتیاد نوجوانان، چالش‌ها و راهکارهای پیش رو به تشریح برنامه‌های این جمعیت پرداخت و گفت: هم اکنون حدود 280 تا 300 نفر تحت پوشش و حمایت جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها هستند و در 5 مرکز سرای نور، سرای مهر، سرای امید، سرای ایمان و سرای به سوی امید نگهداری می‌شوند که افراد در گروه‌های سنی مختلف از جمله پسران و دختران 12 تا 18 سال، مادران و کودکان، مردان کارتن‌خواب بهبود یافته تحت حمایت این جمعیت هستند.


وی افزود: هزینه‌های این مرکز به صورت کاملا مردمی تامین می‌شود و هیچ حمایتی از دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی دریافت نمی‌کنند به طوری که با هزینه مردم و خیرین بچه‌های تحت پوشش ما به شهربازی و مسافرت می‌روند و به طوری کلی هزینه ماهانه نگهداری‌ آنها بالغ بر 126 میلیون تومان است.


وی ادامه داد: هم اکنون 300 تخت در مراکز ما وجود دارد و میزان ورودی و خروجی ما به این مرکز در ماه‌ها و فصول مختلف سال متغیر است. رقمی که برای نگهداری ماهانه افراد اعلام شد فقط هزینه‌های مادی این بچه‌ها است به طوری که ماهانه 5 عمل جراحی نیز برای بچه‌های این مرکز صورت می‌گیرد که به عنوان مثال برای ماهان که هم اکنون در بیمارستان شهید بهرامی بستری است هر شب مبلغ 700 تا 800 هزار تومان برای بستری در سی سی یو هزینه می‌شود و البته هزینه بستری این کودک از سوی مردم نیکوکار و خیرین تامین شده است.


مدیرعامل جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها در مورد نحوه پذیرش کودکان کارتن‌خواب و معتاد گفت:‌‌ سه شنبه‌ شب‌ها برنامه‌ای برای ارائه غذا و خدمات به افراد کارتن‌خواب در محله‌های آسیب‌پذیر اجرا می‌شود که در این برنامه، کودکان کارتن‌خواب، زنان معتاد و افراد نیازمند شناسایی و جذب می‌شوند.


رجبی در مورد آموزش و سواد آموزی نوجوانان تحت پوشش این جمعیت نیز گفت: نوجوانان پراکنده در پارک‌ها،‌ ترمینال‌ها و خیابان‌ها از سوی کارشناسان جمعیت شناسایی و یا از سوی مردم و سازمان‌های مردم نهاد به ما معرفی می‌شوند و به صورت کاملا اختیاری و با میل شخصی خود تحت پوشش جمعیت قرار می‌گیرند.


مدیرعامل جمعیت طلوع بی نشان‌ها با اشاره به پدیده کودکان و نوجوانان زباله گرد تهران گفت: در 5 سال آینده حدود 20 هزار کودک و نوجوان زباله گرد در تهران خواهیم داشت به که پیمانکارها و سودجویان به خاطر پول از این بچه‌ها سوء استفاده خواخند کرد.


وی ادامه داد: اگر هر نهاد و دستگاهی به اندازه جمعیت طلوع بی نشان‌ها افراد بهبود یافته داشته باشد حاضریم عملکرد خود را با آنها مقایسه کنیم البته این در حالیست که ما هیچ بودجه‌ای از دولت دریافت نمی‌کنیم و به صورت کاملا مردمی مشغول به کار هستیم.


در ادامه این نشست فتاح نیازی، روانشناس جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها نیز با اشاره به دلایل گرایش نوجوانان به اعتیاد گفت: بزرگترین مساله در گرایش نوجوانان و جوانان به اعتیاد وجود اختلافات و تنازعات خانوادگی است به طوری که اگر خانواده و دولت به این نوجوانان توجه کنند زمینه گرایش به اعتیاد در آنها مهیا نمی‌شود.


وی ادامه داد: باید مهارت یابی و آموزش خانواده‌ها را در پیش بگیریم و با این روند به سمن پیشگیری از اعتیاد گام برداریم زیرا اگر فرزندان از مهارت‌های زندگی و نحوه برخوردهای اجتماعی آگاه و مطلع شوند از میزان بروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه کاسته می‌شود.


این روانشناس یادآور شد: هم اکنون شرایط خوبی درباره وضعیت اعتیاد و مخصوصا در حوزه کودکان و نوجوانان نداریم و از سال‌های پیش فقط شاهدیم که در مراسم‌ها و همایش‌های مختلف مسئولان در مورد آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد سخنرانی می‌کنند و نتایج عملی و اجرایی در کشور نمی‌بینیم برهمین اساس باید به ریشه یابی این موضوع بپردازیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته