دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 تير 1397 - 03:01
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور در گفت‌وگو با آنا:

فرایند مهاجرت قانونی به کشور تسهیل می‌شود/ همکاری‌های مستحکم مرزی میان ایران و ترکیه

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور گفت: ایران در حال حاضر میزبان حدود 400 هزار مهاجر غیرقانونی است که با حمایت‌هایی که انجام شده فرزندانشان می‌توانند از امکانات تحصیلی استفاده کنند.
کد خبر : 288918

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ مقام‌های افغانستان همواره با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران میزبان خوبی از مهاجران افغان بوده است، بر لزوم رسیدگی به امور آن‌ها، ازجمله تحصیل و معیشت با هماهنگی دولت ایران تاکید کرده‌اند.


چندی پیش بود که سید حسین عالمی بلخی، وزیر مهاجران افغانستان در مصاحبه‌ای به صراحت بر نقش ایران در حمایت از مهاجران افغان و میزبانی خوب کشورمان تاکید کرد و باوجود این گفت: «من مشکلات مهاجران افغان در کشورهای اروپایی و پاکستان را در نشستی با روسای امور مهاجران استان‌های افغانستان بررسی کردم و گفته‌ام مهاجران افغان در کشورهای اروپایی با مشکلات زیادی از جمله اخراج اجباری و دسترسی نداشتن به خدمات اولیه مواجه‌اند.»


باوجود این، حضور غیرقانونی مهاجران افغان مشکلاتی را برای ایران ایجاد کرده است و ایران و پاکستان اعلام کرده‌اند نیمی از مهاجران افغان در این کشورها بدون مجوز قانونی اقامت دارند و از دولت افغانستان خواسته‌اند مانع ورود غیرقانونی مهاجران به خاک کشورهای متبوع خود شوند.


احمد محمدی‌فر، مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا درباره میزبانی ایران از مهاجران غیرقانونی گفت: «ما در حال حاضر میزبان حدود 400 هزار مهاجر غیرقانونی هستیم که با حمایت‌هایی که انجام شده فرزندانشان می‌توانند از امکانات تحصیلی استفاده کنند و از مصونیت برخوردارند و برخی دیگر نیز، در حدود 800 هزار مهاجر غیرقانونی شناسایی و سرشماری شده‌اند.»


وی در پاسخ به این سوال که «برای میزبانی از مهاجران افغان در ایران چه اقداماتی انجام شده است؟» تصریح کرد: «ما با دولت افغانستان مذاکراتی داشتیم و اعلام آمادگی کردیم میزبانی از مهاجران افغان را برعهده بگیریم. در وهله نخست، مرزهای ایران هیچ‌گاه به روی کسانی که به صورت قانونی وارد ایران می‌شوند بسته نیست و وزارت امور خارجه ظرفیت صدور ویزا برای مهاجران قانونی را تا 50 هزار نفر در سال افزایش داده است و در تلاشیم تا روند ورود قانونی به کشور را با حذف وثیفه و تسریع در صدور ویزا بهبود بخشیم تا بتوانیم به جای ورود غیرقانونی شاهد ورود قانونی باشیم.»


محمدی‌فر افزود: «در گام بعدی، دولت افغانستان پذیرفته است از فرایند قانونمند کردن مهاجران وارد شود و برای آن‌ها گذرنامه صادر کنند و مهاجران افغان بتوانند اولا، به افغانستان بازگردند و بعد، هر زمان خواستند به‌طور قانونی به ایران مهاجرت کنند. ما منتظر این هستیم که دولت افغانستان در این روند وارد و کار انجام شود.»


مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور درباره انتشار گزارش‌هایی از وضعیت نابه‌سامان مرزهای شمال‌غرب کشور به‌ویژه مرزهای مشترک با ترکیه گفت: «ما با دولت ترکیه توافقات مرزی محکمی داریم و توافقات میان ما و ترکیه در حوزه امنیتی مستحکم است و مرزهای شمال‌غرب ما محافظت می‌شوند . چه اینکه ما در سه ماه اخیر بیش از 9 هزار نفر را پیش از رسیدن به ناحیه مرزی ترکیه دستگیر کردیم و بازگرداندیم و این آمار در سال گذشته رقمی در حدود 20 هزار نفر بود.»


محمد‌ی‌فر تصریح کرد: «علاوه بر این، حرکت‌های مهاجرت های غیرقانونی به سمت کشورهای مختلف ازجمله ایران وجود دارد که ما اگر تمهیدات مرزی قوی نداشتیم کشور ترکیه با مشکلات بیشتری مواجه بود، آن هم برای مهاجرانی که قصد داشتند خود را از این مرزها به اروپا برسانند.»


به گزارش آنا؛ طبق گزارشی که به‌تازگی رسانه‌های ترکیه منتشر کرده‌اند، مهاجران افغانی که در ترکیه دستگیر می‌شدند مدعی شده‌اند وقتی از مرزهای ایران عبور می‌کردند، سربازهای مرزبانی در ایران هیچ واکنشی به عبور آن‌ها از مرز نشان نمی‌دادند. همچنین ماه گذشته بود که وزارت کشور ترکیه به این موضوع واکنش نشان داد و خواستار برخورد جدی جمهوری اسلامی ایران با این روند شده بود.


مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور در واکنش به این موضوع گفت: «اینگونه بحث‌ها تنها مربوط به ما نیست و در طرف ترکیه نیز مشاهده می‌شود. به ما گزارش رسیده بسیاری از مهاجران در ترکیه پذیرش می‌شوند، سخت‌گیری نمی‌شود و به‌ آن‌ها امکاناتی همچون تابعیت، اشتغال و ... داده می‌شود و حتی می‌توانند از ترکیه به همراه باندهای قاچاق این کشور به سمت اروپا بروند، بنابراین اینگونه موارد به‌شدت بیشتری در سمت ترکیه وجود دارد. در هر صورت ما بر این باوریم که دولت ترکیه هم در زمینه مبارزه با مهاجرت‌های غیرقانونی جدیت دارد، همانگونه که ما نیز بیش از 40 سال است درگیر مهاجرت‌های غیرقانونی هستیم.»


وی تاکید کرد: «ما با مسئولان اداره مهاجرت ترکیه تبادل اطلاعات داشتیم و با مسئولان مهاجرت ترکیه صحبت کردیم و قرار شد همکاری‌ها بیشتر شود و انتظار می‌رود حرف‌های جسته و گریخته و اینگونه نقل‌قول‌ها مبنا و ملاک ارزیابی و همکاری‌ها نباشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب