دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 تير 1394 - 11:20
مشاور امور زنان و خانواده استاندار تهران:

روز به روز به فقر زنان سرپرست خانواده افزوده می‌شود

مشاور امور زنان و خانواده استاندار تهران، گفت: فقر در همه جوانب زندگی زنان سرپرست خانوار آشکار است و روز به روز بر فقر زندگی آنها افزوده می‌شود.
کد خبر : 28831

به گزارش گروه اجتماعی آنا به نقل از استانداری تهران، زهرا ساعی مشاور استاندار تهران با اشاره به افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار و اهمیت کارگروه مربوط به آن گفت:‌ به دنبال برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های متولی حمایت از زنان سرپرست خانوار، قرار شد طرح جامع ساماندهی این قشر از افراد جامعه را با همکاری دستگاه‌هایی همچون بهزیستی، آموزش و پرورش، کمیته امداد امام خمینی(ره)، فنی و حرفه‌ای، قوه قضاییه، میراث فرهنگی و شهرداری در دستور کار قرار دهیم.


مشاور استاندار در امور زنان و خانواده استاندار تهران با اشاره به جمعیت زیاد زنان سرپرست خانوار و آسیب پذیری آنها در جامعه افزود: بررسی‌ها نشان داده است این گروه از زنان جامعه با مسایل مختلف فرهنگی، اجتماعی، معیشتی، عاطفی، وسواس فکری و حاشیه‌هایی از رفتار اطرافیان مواجه هستند و از آنجا که آگاهی و آموزش کافی ندارند نمی‌توانند به خوبی با این مشکلات مواجه شوند.


سرپرستی 12.5 درصد خانوارها برعهده زنان است


زهرا ساعی با تاکید بر اینکه فقر با همه جوانب خود زنان سرپرست خانوار را در بر گرفته است، افزود:‌ از 21 میلیون خانوار موجود در کشور، سرپرستی 2 میلیون و 500 هزار خانوار با زنان است. به طوری که در سرشماری سال 85 مشخص شد که این افراد 9.5 درصد جامعه را تشکیل می‌دادند اما در سرشماری سال 90 این تعداد به 12.5 درصد رسیده است که رشد جمعیت آن در حال حاضر قابل تامل است.


وی افزود:‌ بیشتر این زنان در جامعه شغل مناسب و درآمد کافی ندارند و این مسئله تاثیرات سویی بر کیفیت زندگی آنها دارد تا جایی که تبعات جبران‌ناپذیری بر خانواده آنها وارد کرده است.


وضعیت زنان سرپرست خانوار در جامعه


ساعی با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار در سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند، گفت:‌ در برخی از این خانواده‌ها مردها به شکل دایمی در خانواده نیستند و زنان به دلیل فوت همسر، طلاق و یا تجرد قطعی سرپرست خانوار هستند. در گروه دوم مردها به شکل موقتی و به دلایلی از جمله مهاجرت، مفقودالاثر شدن، زندانی و یا متواری شدن در خانواده حضور دایمی ندارند.


مشاور استاندار تهران در توضیح گروه سوم از زنان سرپرست خانوار گفت:‌ در این خانواده‌ها مرد حضور دارد اما به دلیل از کارافتادگی نقشی در تامین اقتصاد و معاش خانواده ندارند.


ساعی در تقسیم‌بندی جمعیت شناسی از زنان سرپرست خانوار گفت:‌ 71.4 درصد از این زنان به دلیل فوت همسر، 17.6 درصد به دلیل بدسرپرستی، 10 درصد به دلیل طلاق و 5 درصد به دلیل تجرد قطعی سرپرست خانوار هستند و 43.3 درصد در دو دهک پایین درآمدی جامعه و 13 درصد در دو دهک بالای درآمدی جامعه قرار دارند.


وی با بیان اینکه تعداد زیادی از زنان سرپرست خانوار تحت حمایت هیچ ارگان متولی نیستند، افزود: تا امروز برنامه منسجمی برای زنان سرپرست خانوار انجام نشده است و کارها به شکل پراکنده و موازی‌کاری بین دستگاه‌ها با حمایت‌های مقطعی دیده شده است که به عنوان مثال ستاد توانمندسازی شهرداری تهران 16 هزار زن سرپرست خانوار را در قالب طرح کوثر تحت پوشش قرار داده و یا کمیته امداد و بهزیستی هم اقداماتی انجام داده‌اند اما به شکل طرح کامل ارایه نشده است.


مشاور استاندار تهران در امور بانوان با بیان اینکه رویکرد ما در حمایت از زنان سرپرست خانوار، خانواده‌محور است گفت: در این طرح علاوه بر توجه به زنان سرپرست خانوار، خانواده آنها نیز مورد حمایت قرار می‌گیرند و در صورت نیازمندی فرزندان آنها و یا مواجه شدن آنها با آسیب‌های مختلف برنامه‌های حمایتی از خانواده محقق می‌شود.


ضرورت یکپارچه‌سازی در حمایت از زنان سرپرست خانوار


وی به ضرورت یکپارچه‌سازی در حمایت از این گروه از زنان جامعه اشاره کرد و افزود: در خیلی از موارد مهارت‌های خوبی به زنان سرپرست خانوار از سوی ادارات فنی و حرفه‌ای ارایه شده است اما این زنان بعد از حرفه آموزی، برای اشتغال و تولید با مشکل رو‌به‌رو می‌شوند حتی در مواردی در سطح بین‌المللی تولیداتی از سوی این گروه از زنان جامعه به دست آمده اما برای عرضه با مشکل مواجه‌اند.


مشاور استاندار تهران در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در طرح حمایت از زنان سرپرست خانوار این افراد در لایه‌های مختلف تقسیم‌بندی شده‌اند، گفت: خدماتی که باید به زن 20 ساله این گروه ارایه شود با زن سرپرستی که در سن 60 سالگی قرار دارد متفاوت است. بنابراین با توجه به سن و سایر ویژگی‌های خانوادگی ارایه خدمات متفاوت است.


ساعی با بیان اینکه متاسفانه بانک اطلاعات آماری کاملی از وضعیت این زنان در دسترس نیست و اطلاعات موجود به شکل پراکنده و مختص هر دستگاه متولی جمع آوری شده است، گفت: بر این اساس از طریق دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مردم‌نهاد در قالب یک نرم افزار جامع در حال جمع‌آوری بانک اطلاعاتی از سایر دستگاه‌ها هستیم و برای نخستین بار است که اطلاعات یک دست و جامعی از این زنان در جامعه جمع‌آوری می‌شود که طبقه‌بندی مناسبی در آن رعایت می‌شود.


به گفته مشاور استاندار هدف از این طرح حمایتی، حرکت از کمک اورژانسی به کمک حمایتی است.


وی در پایان افزود: در مرحله نخست به فراخور وضعیت زنان سرپرست خانوار حمایت‌های اولیه از آنها انجام شده و پس از آن با توانمندسازی وی را به پایه‌ای از خودکفایی در تولید می‌رسانیم و پس از آن امکان عرضه محصولات در بازار داخلی و حتی خارجی را برای آنها فراهم می‌کنیم و در نهایت موضوع بیمه و پایداری شغلی در دستور کار حمایت از آنها قرار می‌گیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته