دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 خرداد 1397 - 03:15
جام جهانی 2018 روسیه؛

نمایش دور از انتظار بزرگان در دور نخست/ پرنده خوشبختی بر شانه‌های ایران

دور نخست مرحله مقدماتی جام جهانی با نمایش نه چندان دلچسب تیم های بزرگ به پایان رسیده است و باید منتظر ماند تا در دور دوم شاهد چهره متفاوتی از بزرگان فوتبال جهان باشیم.
کد خبر : 287950

گروه ورزشی خبرگزاری آنا - مجید سعیدی؛ جام جهانی! یک پدیده نوظهور همراه با شور و هیجان، نمادی از مرگ و زندگی؛ متاثر از برد و باخت، گریه و شادی و البته درام همراه با سانسور رسانه ملی، هم رونق اقتصادی دارد برای میزبان و هم رکود در بازارهای پولی مثل وال‌استریت.


همه چیز دارد از عباس گجت گرفته تا ولایت میرپوتین. آنقدر دیدنی‌های جذاب دارد که حالا هنرمندان در بازگو کردن تاریخچه تیم‌های حاضر در جهان گوی سبقت را از اهالی فوتبال ربوده‌اند و هیچ بعید نیست در دوره بعدی جای حمیدرضا صدر، امیر حاج‌رضایی و حتی دیگر کارشناسان را به عنوان کارشناس و مفسر برنامه‌های فوتبالی در رسانه ملی بگیرند. جام جهانی حتی دیدنی جذاب است که مسعود فراستی منتقد اول سینما هم را وارد کارزار کرده تا دست به قلم ببرد و از شور و احساس آن بگوید. احساسی که عربستانی‌ها را مجاب کرد بعد از پیروزی دلچسب ایران مقابل مراکش رنگ و لعاب سیاسی را به نتایج ترجیح بدهند و با تبریک به ملی‌پوشان ایران باخت پر گل خود به روسیه میزبان را به فراموشی بسپارند.


آری! عربستان در روز اول بازی‌ها افتضاح کرد در روز 24 خرداد ماه که زنگ بیست و یکمین دوره جام جهانی نواخته شد از تیم میزبان یعنی روسیه 5 گل خورد تا بار دیگر یک نتیجه پر گل را در کارنامه خود به ثبت برساند. در گروه اول برد اروگوئه مقابل مصر سیمای تیم‌های صعود کننده از این گروه را به روی کاغذ مشخص کرده است. مصر و عربستان بعید است اتفاقاتی را در این گروه رقم بزنند هر چند که جذابیت فوتبال با اتفاقات غیر منتظره معنادار می‌شود. به خصوص حالا که مصر به روسیه هم باخته است و عربستان قدرتی ندارد که برابر اروگوئه عرضه اندام کند و میزبان اولین تیم صعود کننده است.



اسپانیا با شخصیت قهرمانی


در گروه دوم که تیم پر افتخار و البته بسیار خوش شانس ما که به میمنت حضور 8 ساله کارلوس کی‌روش پرنده خوشبختی بر شانه‌هایش نشسته و قصد بلند شدن ندارد همان اتفاقاتی به وقوع پیوست که قابل پیش‌بینی بود و انتظار می‌رفت. اسپانیا تیمی بود با شخصیت قهرمانی و پرتغال نیز که مثل همیشه چشم امید به رونالدو بسته تا او یک تنه بازی‌ها را در بیاورد که مقابل اسپانیا چنین کرد و با هت‌تریک خود مانع از شکست تیمش شد.



بدون شک فرانسه و دانمارک


در گروه سوم فرانسه با یک دو جین بازیکن ممتاز اگر چه استرالیا را با دو گل شکست داد اما تیمی نشان داد که پیش ازحضور در 2018 از آن انتظار می‌رفت. دانمارک در قواره خودش ظاهر شد تا با نتایج رخ داده در این گروه فرانسه و دانمارک را از حالا تیم‌های صعود کننده از این مرحله برشماریم.



خط و نشان تیم با سوادها


در گروه D تیم ایسلند به عنوان با سوادترین تیم حاضر در جام جهانی با متوقف کردن آرژانتین نه تنها زنگ خطر را برای تیم‌های حاضر در این گروه به صدا در آورد که قواعد کاغذی را نیز برهم زد. اگر چه برد مقتدرانه کرواسی برابر نیجریه تا حدودی آرامش را به اردوگاه کروات‌ها وارد کرده اما به نظر می‌رشد در این گروه باید چشم به روز پایانی این مرحله داشت.



نیمار و فریاد برزیل


شکست 4 سال پیش سلسائو برابر آلمان که موجب حذف تیم میزبان از جام جهانی 2014 گردید، خیلی از برزیلی‌ها علت این باخت را نبود نیمار در زمین مسابقه قلمداد می‌کردند اما در اولین روز بازی‌های گروه E جام جهانی 2018 وقتی برزیل در برابر سوئیس قرار گرفت، داد برزیلی‌ها از تکروی‌های کاپیتان تیم‌شان درآمد. اگر چه سوئیسی‌ها پا به پای برزیلی‌ها دویدند و گلزنی هم کردند اما سلسائو چنانچه بخواهد همین‌طور که نیمار دیش می خواهد به ادامه بازی‌ها بپردازد، بعید است رنگ فینال را به خود ببیند. در دیگر دیدار این گروه اسپانیا با پیروزی مقابل کاستاریکا عملا برای برزیل و سوئیس خط و نشان کشید.



ناکامی قهرمان 2014


در گروه ششم شاید کمتر کسی تصور می‌کرد آلمان با این همه آوازه و پیشینه قهرمانی که در سال 2014 نیز این عنوان را تکرار کرد، در اولین بازی رقابت‌های 2018 تن به شکست بدهد اما این اتفاق به‌وقوع پیوست تا ثابت شود اسم‌ها، نام‌ها، ستاره‌ها و افتخارات در زمین مسابقه تعیین کننده نتیجه نیستند. آمادگی جسمانی، اراده و عزم ملی در کنار دوندگی و جنگندگی و استفاده از فرصت‌ها همراه با شناخت از مجموعه جمعه و فردی تیم مقابل حربه‌هایی موثر برای نتیجه‌گیری است که مکزیکی‌ها با همه وجود آن را از قوه به فعل درآوردند تا شکست دهنده تیم آلمان باشند. نتیجه یک بر صفر سوئد مقابل کره‌جنوبی کاملا قابل پیش‌بینی بود. تیمی که هلند و ایتالیا را حذف کرده بود نباید هم برابر تیمی که با خوش‌شانسی مسافر روسیه شد به مشکل برمی خورد.



تونس، نتونست


شاید در کنار مراکش تنها تیمی که می‌تواند بازنده بزرگ لقب بگیرد، تیم تونس در گروه هفتم باشد که اگر مدافع بلندقامت و البته مغرور این تیم در آغاز وقت اضافه و در کنار پرچم کرنر زیر توپ می‌زد و به واقع اصلی‌ترین وظیفه سازمانی خود را انجام می‌داد، انگلیس تیم پیروز میدان نبود. این درست که شاگردان گرت ساوت‌گیت از همان دقیقه اول بسیار کوبنده، با نشاط و مصمم برای بردن پا به میدان گذاشتند لیکن عدم اعتماد به نفس نزد مهاجمان این تیم باعث شد تا فرصت‌های زیادی از آنها گرفته شود و چشم به تنها حربه تاکتیکی همه سال‌های اخیر انگلیس داشته باشند. انگلیس کرنر را همیشه و در طول تاریخ به‌واسطه قدرت سرزنی بازیکنان از جمله تیم‌های پیشرو در این زمینه بودند که در وقت‌های تلف شده با تونس وقتی مدافه این تیم آفریقایی کرنر داد، قند تو دل سه‌شیرها آب شد تا در پایان مسابقه برتری 2 بر یک خود را جشن بگیرند. انگلیس با این برد اگرچه راه خود را برای صعود هموار کرد اما بعید است در مراحل بعدی با این شیوه بازی راهی برای رسیدن به فینال داشته باشند.


درباره بلژیک گفتنی زیاد است و مهم نیست که فکر کنیم پاناما با 3 گل خورده حریف ساده‌ای بوده است. تیمی که در بین 32 تیم حاضر در جام جهانی قرار می‌گیرد، نمی‌تواند یک تیم معمولی و ساده باشد که پاناما هم نبود، اما بلژیک آن‌قدر خوب و آماده و قبراق بود که هر تیمی را به تحسین خود وادار می‌کند.



ناکامی نامدارها برابر نمایندگان آسیا و آفریقا


در گروه H اتفاقات برخلاف انتظارات رقم خورد. ژاپن با آکیرا نیشینو توانست اتفاقی غیرقابل انتظار را رقم بزند و از سد کلمبیا بگذرد. سامورایی ها خوش شانس بودند که در دقیقه 4 مدافع کلمبیا اخراج شد و روی ضربه پنالتی جلو افتادن. اگرچه کلمبیا توانست بازی را به تساوی بکشاند اما در ادامه یک یار کمتر به ضرر نماینده آمریکای جنوبی تمام شد و ژاپن توانست برنده شود. حالا نماینده آبی پ.ش آسیا ماننده ایران 3 امتیازی است و امیدش به سعود فراتر از آن چیزی است که قبل از شروع مسابقات داشت.


سنگال مقابل لهستان اولین امتیازات آقریقایی ها را در جام جهانی بدست آورد. شیرهای ترانگا همچون جام جهانی 2002 مسابقات را با پیروزی آغاز کردند و با هدایت آلیو سیسه قصد دارند کارهای بزرگی در این جام انجام دهند. لهستان نیز به غم شکست هنوز نا امید نیست. آنها با آدام ناوالکا پیشرفت چشم گیری داشته اند و در ادامه می توانند امتیازاتی که در دور اول مرحله گروهی از دست داده اند را جبران کنند.



نتیجه گیری


با پایان یافتن دور اول این مرحله از مسابقات باید اذعان داشت همچون دوره های قبلی رقابت های جام جهانی بازی بزرگان چنگی به دل نزد و از جهانی مایوس کننده ظاهر شدند البته باید بپذیریم به جز بازی اسپانیا - پرتغال که حقیقتا بازی بزرگان بود در سایر بازی ها تیم های بزرگ در حد نام خود ظاهر نشدند و دلیلش هم این است که چنین تیم هایی معمولا انرژی خود را تقسیم می کنند و حساب شده و با برنامه عمل می کنند.


صرفه نظر از باخت آلمان که قابل توجیه نیست درباره عملکرد سایر تیم های بزرگ نظیر فرانسه ،آرژانتین و برزیل باید گفت آنها گاماس گاماس موتورشان روشن می شود و وقتی گرم شود بازی ها گرم تر و زیباتر می شود. البته ناگفته نماند تفاوت عمده این مسابقات با مسابقات قبلی وجود دستگاه های الکترونیکی یا به عبارتی ویدوئو چک است که به آن تکنولوژی VAR هم گفته می شود. و عملا این تکنولوژی بر جذابیت بازی ها افزوده تا عملا حق تیمی تضییع نگردد. یعنی وجود یک مارادونا که با دست انگلستان را حذف کرد در این دوره از بازی ها نا ممکن است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته