دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 خرداد 1397 - 11:04
دانشجوی نخبه افغانستانی در گفت‌وگو با آنا:

دوست دارم مشغول به تدریس و پژوهش شوم/ مشکلات زیاد طولانی شدن اعطای اقامت برای دانشجویان افغانستانی

دانشجوی نخبه افغانستانی و رتبه برتر کنکور کارشناسی‌ارشد سال 97 گفت: قصد دارم بعد از اتمام درسم به افغانستان برگردم، دوست دارم مشغول به تدریس و تحقیق و پژوهش شوم. اگر هم افغانستان نشد به کشورهای دیگر فکر خواهم کرد.
کد خبر : 286006

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کنکور کارشناسی ارشد امسال حواشی زیادی داشت از تائید نشدن بسیاری از رشته‌های وابسته به دستگاه‌ها تا قبولی چشم‌گیر تبعه‌های افغانستانی در آن. خوشبختانه محدودیت‌ و دشواری‌های مهاجرت از انگیزه این دانشجویان و فارغ‌التحصیلان افغانستانی در کشور ما نکاسته و موفقیت این مهاجران به کشورمان روبه فزونی است تا جایی که افراد زیادی در جشنواره‌های مختلف پژوهشی و آزمون‌های سراسری خوش درخشیده‌اند.


شاهد این ادعا افرادی نظیر مجتبی نیکزاد هستند، نخبه مهاجری که در سال 90 رتبه یک کنکور ارشد شد، او دو سال بعد رتبه پنج مقطع دکترا را در رشته اقتصاد کسب کرد. در آزمون کارشناسی ارشد سال 95 نیز «مهدی احمدی» رتبه یک، «مهدی امیری» رتبه دو و «علی محقی» رتبه هفت کنکور کارشناسی ارشد ایران را کسب کردند. سال گذشته نیز «مهدی جعفری»، «مهدی غلامی»، «ستاره قربانی»، «حسین عطایی» و «صادق بربری» دانشجویان تک و دو رقمی افغانستانی در کنکور کارشناسی ارشد بودند.


در کنکور کارشناسی ارشد امسال هم حداقل شش نفر از داوطلبان افغانستانی حائز رتبه‌های برتر شدند. در این میان عزیزالله موحدی که ترم آخر دوره کارشناسی تاریخ در دانشگاه فردوسی مشهد است، رتبه یک گروه علوم انسانی گرایش تاریخ را به دست آورده است.


جوان افغانستانی که هر چه اهل درس و مطالعه بود، تمایلی به بیان حاشیه‌ها نداشت. همان ابتدای گفتگو خواست تا از سوالی از مسائل شخصی پرسیده نشود.


موحدی در رابطه با میزان مطالعه‌اش گفت: روزی سه تا چهار ساعت و گاهی هم تا شش ساعت در روز درس می‌خواندم. از آنجایی که قبلا مطالعه زیادی در زمینه تاریخ داشتم نیازی به مطالعه زیاد نداشتم.


این داوطلب برتر کنکور کارشناسی ارشد همچنین گفت: فعلا مشغول به کار نیستم. به دکتری فکر می‌کنم و قصد دارم بعد از کارشناسی ارشد در دوره دکتری درس بخوانم.


موحدی درباره الویت خود در انتخاب رشته گفت: فعلا در انتخاب دانشگاه‌ها تردید دارم. الویت اول من دانشگاه فردوسی مشهد است. قصد دارم رشته تاریخ اسلام بخوانم ولی دانشگاه فردوسی مشهد این رشته را دارد.



این نخبه افغانستانی در رابطه با آینده خود گفت: قصد دارم بعد از اتمام درسم به افغانستان برگردم. دوست دارم مشغول به تدریس و تحقیق و پژوهش شوم. اگر هم افغانستان نشد به کشورهای دیگر فکر خواهم کرد.


وی در توصیه به هموطنانش برای درس‌خواندن ادامه داد: هر چقدر هم که مشکل داشته باشند اهدافشان را گم نکنند، برخی فکر می‌کنند که رشته‌های انسانی دهن پرکن نیستند و بسیاری از خانواده‌ها دوست دارند که فرزندانشان دکتر و مهندس شوند، درصورتی که نباید اینگونه فکر کرد و انسانها باید به علایقشان توجه کنند و به القاب و عناوین اهمیت ندهند.


موحدی در توضیح مشکلات دانشجویان افغانستانی در ایران گفت: متاسفانه دانشجویان افغانستانی اگر در دوره‌های روزانه دانشگاه‌ها پذیرفته شوند باید 80 درصد شهریه را پرداخت کنند و این موضوع فشار مضاعفی به دانشجویان وارد می‌کند، مخصوصا دانشجویان رشته‌های فنی و پزشکی.


این داوطلب برتر کنکور کارشناسی ارشد تصریح کرد: از سال گذشته قانونی وضع شد که براساس آن داوطلبان افغانستانی که رتبه‌های زیر 100 در کنکور کارشناسی ارشد کسب کنند می‌توانند بورسیه شوند ولی این قانون شامل حال سایر داوطلبان افغانستانی نمی‌شود.


وی که از زمان شیرخوارگی به ایران آمده، از روند اعطای اقامت به تبعه افغانستانی گله کرد و گفت: متاسفانه روند طولانی اعطای اقامت، گاهی باعث ایجاد مشکلات در حین تحصیل می‌شود که انرژی زیادی می‌گیرد. امیدوارم که این روند اصلاح شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته