دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1397 - 10:22

تخصیص اعتبار 4/5 میلیارد تومانی برای حفظ بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان

رئیس گروه حفاظت، مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی سیستان و بلوچستان گفت: امسال ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای حفظ بناهای تاریخی اعتبار داریم که ۹۷۰ میلیون تومان آن صرف مرمت شهرسوخته خواهد شد.
کد خبر : 285287

عدنان حسینی رئیس گروه حفاظت، مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا گفت: امسال با تلاش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از منابع ملی و استانی برای مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی استان اعتبار تخصیص یافته است.


وی با اشاره به اینکه بخشی از این بودجه برای حفاظت و مرمت پایگاه‌های جهانی و ملی اختصاص یافته اظهار کرد: از شاخص‌ترین آثاری که امسال نیز مورد مرمت قرار می‌گیرد، قلعه بمپور است که برای آن حدود ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.


حسینی تصریح کرد: با توجه به حجم گسترده و قابل توجه آثار تاریخی استان، میزان اعتبارات برای احیا و مرمت بناها بسیار ناچیز است اگر چه سعی شده برای این میزان بودجه بهترین برنامه‌ریزی انجام شود.


وی ادامه داد: اگر چه میزان اعتبار تخصیص داده شده به کوه خواجه سیستان، این بنای تاریخی را به مرحله بهره‌برداری نمی‌رساند اما باهمین اعتبار محدود به میزان ۲۰۰ میلیون تومان برای حفاظت، رفع خطر و استحکام بخشی اضطراری و جلوگیری از گسترش آسیب‌های وارده به این اثر تاریخی موثر است. ما زمینه‌ای فراهم کرده‌ایم قبل از اجرای عملیات حفاظتی و مرمتی اقدامات باستان‌شناسی برای رسیدن به خطوط اصلی بنا توسط متخصصان امر با رعایت اصول فنی انجام شود.


رئیس مرمت و بازسازی بناهای تاریخی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به تعدد بناهای تاریخی استان گفت: بناهای تاریخی به منظور مرمت و آماده‌سازی، با هدف واگذاری به بخش خصوصی نیاز به توجه بیشتری دارند. اگر بخواهیم به شعار اقتصاد مقاومتی و اقتصاد بدون نفت برسیم باید هزینه‌هایی بیشتری برای مرمت و احیای بناها اختصاص پیدا کند تا طی مراحل قانونی بنای تاریخی به بخش خصوصی واگذار و زمینه اشتغال پایدار از این طریق فراهم شود.


وی تصریح کرد: امسال نسبت به سال گذشته شاهد اتفاقات خوبی در استان روی خواهیم بود که با تلاش مدیر پایگاه قلعه بمپور یکی از کوشک‌های باغ خالصه بمپور به بهره‌برداری خواهد رسید.


وی در خصوص دیگر برنامه‌ها برای بازسازی بناهای این استان تشریح کرد: امسال مرمت قلعه پرتغالی‌های چابهار، قلعه سب، قلعه سرباز، ارگ جلال آباد، مقبره جالق و قلعه دزک سراوان، قلعه ناصری ایرانشهر و گاراژ ملک زاهدان، کاروانسرای نصرت آباد، مقبره سید غلامرسول چابهار و مرمت بافت روستاهای قلعه نو و تمین و... را در دستور کار داریم. همچنین برای حفاظت و مرمت اضطراری شهر سوخته ۹۷۰ میلیون تومان اعتبار توسط اداره کل میراث فرهنگی استان در نظر گرفته‌ شده است.


حسینی با یادآوری اینکه استان سیستان و بلوچستان یک اثر طبیعی دارد که به ثبت جهانی هم رسیده تاکید کرد: برای اثر طبیعی و جهانی بیابان لوت و مرمت و مطالعه کاروانسرای نصرت آباد واقع در محوطه این اثر جهانی ۳۹۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.


رئیس گروه حفاظت و مرمت بافت‌های تاریخی استان سیستان و بلوچستان در خصوص آثاری که قابلیت ثبت جهانی دارند، تصریح کرد: کارهای مقدماتی دره نگاران در سراوان، سنگ‌نگاره‌های سرباز و قصرقند به عنوان نخستین آثار هنری شناخته شده بشر درطول تاریخ، انجام شده تا این آثار در گام نخست در ردیف آثار ملی ایران به ثبت برساند و برنامه‌ریزی لازم توسط اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع‌دستی و گردشگری استان این اتفاق در باغ شهر جالق سراوان نیز در حال انجام است تابه عنوان پایگاه ملی مصوب شود.


لازم به یادآوری است، بر اساس سخنان روح الله شیرازی مدیر پایگاه جهانی شهر سوخته نیز، به دلیل اینکه لایه‌های حفاظتی آثار کشف شده در شهر سوخته بر اثر باران و شرایط بد آب و هوایی دچار فرسایش می‌شوند این لایه‌ها هر از چندگاهی تجدید مرمت می‌شوند و در حال حاضر کارهای مرمتی بر روی این آثار در حال انجام است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته