دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 خرداد 1397 - 10:15

واکنش رئیس دانشکده ارتباطات صداوسیما به حذف رشته هااز دفترچه کارشناسی ارشد

رئیس دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما به صحبت های معاون آموزشی وزارت علوم درباره تعیین وضعیت حذف برخی رشته ها از دفترچه کنکور ارشد ۹۷ واکنش نشان داد.
کد خبر : 285116

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دانشگاه صدا و سیما، محمدحسین ساعی، رئیس دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صدا و سیما به مصاحبه اخیر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واکنش نشان داد.


ساعی در این مطلب یادآور شده است: مصاحبه دکتر شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری؛ برای من که حدود ده روز است درگیری سطح بالایی با تصمیم «عجیب» وی در حذف بعضی رشته های برخی دانشگاه های خاص از جمله رشته های دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما داشته ام، به مثابه فرصتی بود که بعد از مدتی مواجهه با این تصمیم، درک کنم مبنای این تصمیم عجیب چه بوده است.


از این رو از وی به خاطر این مصاحبه سپاسگذارم که این امکان را برای جامعه دانشگاهی فراهم کرده است تا تصمیم ایشان را نقد کرده تا اگر اشکالی در آن تصمیم وجود دارد، اصلاحات لازم در وقت باقی مانده (ولو در روزهای تعطیل پیش رو) صورت پذیرد تا از حاصل آن جامعه دانشگاهی و داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد، بهره وافر را ببرند؛ امری که مطمئنم خود دکتر شریعتی نیاسر از آن استقبال و با آن همراهی خواهند کرد.


هدف این نوشتار به هیچ وجه مقابله شخصی و یا مخاصمه ای بی فایده با دکتر شریعتی نیاسر – که از شخصیتهای قدیمی دانشگاهی کشور نیز است- نبوده و نیست و امیدوارم برداشت نامناسبی از آن صورت نگیرد و باز دعا می کنم که خدا در این نوشتار برکتی قرار دهد تا در این ایام عزیز و پربرکت، تصمیم غلطی که اجرایی شده است، اصلاح شود تا همه جامعه از نتایج آن استفاده کنند و به قول دیپلمات های امروزی، نتیجه بازی ای، برد- برد حاصل شود و نه باخت- باخت.


و اما بعد از بیان اشهد مسلمانی و اثبات برادری! اصل مطلب:


دغدغه وی در این مصاحبه اینگونه منعکس شده است؛ «رشد بی‌رویه‌ای در آموزش عالی داشتیم، همه دستگاه‌های اجرایی تقریباً به حوزه آموزش عالی ورود پیدا کرده بودند و ما شاهد رشد بی‌رویه‌ای بودیم که اکثر آنها متناسب با نیاز بازار و حتی متناسب با نیاز دستگاه اجرایی نبود. این مصوبه به تحقق شعار ما در راستای کنترل کمی و ارتقای کیفی کمک بسیاری می‌کند و می‌تواند تا اندازه زیادی مشکلات بخش آموزش عالی را حل کند». دغدغه بیان شده، دغدغه ای اصیل، پیشرو، تحول آفرین و قابل تقدیر است اما بشرطها و شروطها.


اگر دغدغه، گسترش بی رویه مراکز آموزش عالی بی ضابطه است (که در جای خود بسیار نیکوست) چرا با بدترین روش و با بدترین برخورد ممکن (که در جای خود توضیحش خواهد آمد) با برخی از قدیمی ترین و پرسابقه ترین دانشگاه های کشور مواجهه می شود؟ مواجهه ای که به هیچ روی، در شأن وزارتخانه معظمی مانند وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری نبوده و نیست؛ وزارتخانه ای که در تصمیمات و برخوردهای اداری، خود باید پیشرو و الگوی بقیه دستگاه ها باشد نه اینکه نحوه برخورد آنقدر غیراداری، غیرمنطقی و حتی غیراخلاقی باشد که هرگاه جزییات آن برای بخشی از جامعه دانشگاهی بیان شود، جز حیرت از این برخورد ایجاد نکند؛ فتأملوا


اگر دغدغه، «گسترش بی رویه مراکز آموزش عالی بی ضابطه» است (که در جای خود بسیار نیکوست) دوستان صاحب منصب در وزارت علوم - که همه آمارهای دانشگاهی در ید آنهاست- پاسخ دهند، مگر همه دانشگاههای دستگاههای اجرایی چند نفر پذیرش سالانه دانشجو دارند؟ آیا به یک درصد دانشجویان پذیرفته شده در هر سال، در سایر دانشگاههای کشور هم میرسد؟


مثلا حداکثر صدوچندنفری که در دانشگاه صداوسیما در ۹ رشته خاص و مرتبط به وظایف سازمان صداوسیما در مقطع کارشناسی ارشد، در ۴ دانشکده، در هر سال، از حدود نیم قرن گذشته، پذیرش شده اند، مصداق «گسترش بی رویه مراکز آموزش عالی بی ضابطه» است که چنین بی رحمانه و بدون اغماض زیر ضربات شلاق تصمیم های دفعی مقام محترم معاون وزیر قرار گرفته اند؟


دانشگاه صداوسیما، سال آینده قرار بود سالگرد پنجاهمین روز تأسیس خود را جشن بگیرد؛ دانشگاهی که برخی از برجسته ترین استادان و چهره های ارتباطات، رسانه، فرهنگ، هنر و سینمای کشور (که سیاهه آن، لیست بلندبالایی خواهد شد) از آن برخاستند و مدتهاست که مشغول خدمت هستند؛ ایجاد شوک در فرآیند آموزشی چنین مراکزی که از قضا در حال حاضر مأموریت های استراتژیکی را در تربیت نیرو در حساس ترین بخشهای نظام بر عهده دارند، در خوشبینانه ترین حالت غفلتی است که ضررهای حاصل از آن تا سالها جامعه حرفه ای و دانشگاهی کشور را متأثر خواهد کرد.


این نتیجه ای خواهد بود که مسئولیت آن بر دوش «شخص» جناب معاون است؛ چرا که صریحاً، مخالف نظر مکتوب شخص وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و نیز تفسیر معاون رئیس جمهور در امور اداری و استخدامی در همین مورد است؛ لذا مناسب است جامعه دانشگاهی درباره آن عنایت بیشتری داشته باشند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته