دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1397 - 08:13
آنا شکایت مردم زلزله‌زده و ادعاهای نرگس کلباسی را بررسی کرد؛

کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان کجا هزینه شد؟/ تناقض گویی‌هایی کلباسی از هزینه‌کرد 7 میلیارد تومان کمک مردمی

نرگس کلباسی یکی از کسانی بود که بعد از زلزله کرمانشاه، دست یاری به سمت مردم دراز کرد؛ مردم هم دستش را گرفتند و حدود 7 میلیارد تومان برای کمک به زلزله‌زدگان به حسابش واریز کردند؛ کلباسی خودش می‌گوید که با آن پول‌ها برای مردم خانه می‌سازد اما مردم و آنهایی که مطلع هستند، نظر دیگری دارند!
کد خبر : 285040

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا؛ زلزله که آمد خیلی‌ها برای کمک به زلزله‌زدگان قدم پیش گذاشتند؛ برخی‌ها که آبروی بیشتری پیش مردم داشتند، بانی شدند تا «واسطه خیر» میان مردم و زلزله‌زدگان شوند اما همین واسطه‌های خیر شده‌اند «عامل شر»! هم آبروی خودشان را بردند و هم کمکی به مردم نکردند.


علی دایی، صادق زیبا کلام و نرگس کلباسی به عنوان سه چهره شاخص در جمع کمک‌های مردمی روی هم چیزی حدود ٢٠ میلیارد تومان در حساب‌هایشان جمع آوری کردند؛ البته فقط همین سه نفر نبودند و آنگونه که مسئولان هلال احمر و دادستانی اعلام کرده‌اند، ٨٣ حساب از سوی افراد مشهور جهت جمع‌آوری کمک‌های مردمی اعلام شد که در مجموع هم چیزی حدود ٣٥ میلیارد تومان پول به آنها واریز شده است. این عدد در کنار حدود ٦٥ میلیارد تومانی که به حساب‌های رسمی هلال احمر واریز شد یعنی چیزی ١٠٠ میلیارد تومان کمک مردمی! آنهم در این شرایط اقتصادی کشور. با این پول می‌شد به هر خانوار زلزله زده، در آن شرایط بحرانی که حتی کانکس هم به سختی به دستشان می‌رسید، ٣.٥ میلیون تومان کمک نقدی داد، البته هلال احمر جدا از کمک‌هایش، کل پول کمک مردمی را به صورت نقدی و به هر خانوار ٢ میلیون تومان کمک کرد اما سلبریتی‌ها ترجیح دادند پول‌ها را در حساب‌هایشان نگه دارند و از آن سود بگیرند و برخی‌هاشان هم روی آن وام بگیرند.
حالا کار به جایی رسیده که مردم نه تنها اعتمادشان را به چهره‌ها که از دست داده‌اند، که تکلیف پول هایشان را می‌خواهند بدانند. ٣٥ میلیارد تومان پول کمی نیست!


نرگس کلباسی یکی از چهره‌هایی است که حدود ٧ میلیارد تومان در حسابش پول جمع کرده؛ اما با این پول تا هیچ خانه‌ای ساخته نشده و تنها بخشی از عملیات اجرایی 78 خانه آغاز شده است، آنهم با ٣٥ میلیون وامی که بنیاد مسکن به صاحبان خانه‌ها داده!


کلباسی در گزارش‌های اینستاگرامی که منتشر کرده می‌گوید ٢.٥ میلیارد تومان تاکنون خرج کرده اما بررسی‌های کارشناسی یک دستگاه نظارتی نشان می‌دهد بیشتر از ٧٠٠ میلیون تومان خرج نشده است.


حالا برخی‌ها می‌گویند کلباسی پول کمک‌های مردمی را به بانک رسالت منتقل کرده تا بعد از چند ماه بتواند به همان مقدار وام قرض الحسنه با کارمزد ٢ درصد بگیرد. یک مقام آگاه هم گفته است که کلباسی مراوداتی با برخی تاجران فرش و فولاد داشته و مبالغی از همان کمک‌های مردمی را به حساب‌های این افراد منتقل کرده است.


ابهامات زیاد است اما پاسخگویی وجود ندارد؛ خودش می‌گوید برای اینکه ریا نشود با خبرنگاران مصاحبه نمی‌کند اما مردم محلی می‌گویند این روزها کلباسی با بادیگارد در مناطق زلزله تردد می‌کند و نه تنها جواب خبرنگاران و مسئولین را نمی‌دهد که جواب مردم درمانده را هم نمی‌دهد.


٧ میلیارد تومان در حسابش جمع شده تا به زلزله زدگان کمک کند؛ اما ماحصلش شده پی‌کنی برای کمتر از 80 واحد مسکونی! حالا مردم از وی به دستگاه قضایی شکایت کرده‌اند تا مشخص شود، پول‌ها کجا رفته است؟


شکایت زلزله‌زدگان به دستگاه قضایی و امام جمعه


بسیاری از مردم زلزله زده سر پل ذهاب و روستاهای کرمانشاه از اقدامات سلبریتی‌ها در جمع آوری کمک‌های مردمی و بلوکه کردن آن در حساب شخصی به ویژه نرگس کلباسی انتقاد و اعتراض دارند به طوری که یکی از آنها می‌گوید: من نمی‌دانم چه کسی دستش در کار خیر بوده یا نبوده حتی اسمی از شخصی نمی‌برم ولی هرکس به عنوان خیر و برای کمک به مردم زلزله زده کرمانشاه پولی جمع آوری کرده و به ما نمی‌دهد حرامش باد. چون برخی از یک طرف از اعتماد مردم سوء استفاده می کنند و از سوی دیگر این پول‌ها را برای خودش بلوک می‌کند که این کار حرام است.


همچنین یکی دیگر از زلزله‌زدگان کرمانشاهی در نامه‌ای به نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه نسبت به بی توجهی مسئولان و حکومت در نظارت بر عملکرد و سلبریتی‌ها در جمع آوری کمک‌های مردمی نوشت: این جانب و همه امضاکنندگان این نامه که خسارت دیدگان جانی و مالی زلزله استان کرمانشاه هستیم هم اکنون از شرایط بسیار نامناسب زندگی در این منطقه رنج می‌بریم و در این مدت کوتاه وقوع زلزله بسیاری از افراد مشهور از نیکی کریمی، علی دایی، جواد خیابانی، آیدا پورنسب، آزاد مظفری،‌مهشید خسروی و نرگس کلباسی اقدام به جمع آوری کمک‌های مردمی و نقدی در راستای حل و فصل مشکلات زلزله زدگان کردند در حالی که این پول‌ها را به صورت سلیقه‌ای و بدون توجه به زمان و مکان افراد حادثه دیده صرف کردند. از آنجاییکه مردم شریف ایران در جهت یاری رساندن به وضعیت نامناسب مردم زلزله زده این پول‌ها را به حساب افراد واریز کردند و این امانتی در دست افراد مشهور است از شما نماینده محترم ولی فقیه در استان کرمانشاه تقاضا می کنیم قاطعانه نسبت به پیگیری این موضوع اقدام و پول‌های جمع آوری شده در حساب این افراد را با نظارت و مدیریت لازم در محل مناسب هزینه کنید.


این مرد جوان که از زندگی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه رنج می برد ادامه می دهد: ما در شرایط بسیار سختی در این مناطق زندگی می‌کنیم به طوری که همزمان با فرارسیدن فصل گرما اصلا نمی توانیم یک روز در کانکس را ببندیم و راحت زندگی کنیم به همین دلیل هم ما راضی نیستیم کسانی که به نام ما از مردم کمک جمع آوری کرده‌اند در این شرایط سوء استفاده کنند، مردم باید بدانند که این چهره‌های مشهور حتی یک هزار تومانی هم به ما کمک نکردند و فقط کمک‌های مردمی که شخصا به روستا مراجعه کردند به دست ما رسید.


یکی دیگر از ساکنان زلزله زده روستای دماغ سفید نیز گفت: این روستا در انتهای راه و به صورت بن بست است به همین خاطر همه مسئولان و چهره های مشهور از آن سو به سمت دشت ذهاب حرکت می کنند و تاکنون هیچ یک از سلبریتی ها از جمله علی دایی، علی کریمی، نیکی کریمی حتی از این منطقه رد هم نشده‌اند اما چند روز پیش خانم کلباسی به این روستا سر زد و به چند خانوار نیز کانکس داد.


این مرد میانسال ادامه می‌دهد: البته به چند خانوار نیز مبلغ یک میلیون تومان پول داد اما فقط برای 7 خانوار این روستا می‌خواهد خانه بسازد که از آنها هم 5 میلیون بلا عوض را دریافت می‌کند و هم با وام 30 میلیونی بنیاد مسکن اقدام به ساخت مسکن می‌کند به طوری که تسهیلات اهدایی به خانواده‌ها را در قبال این ساخت و ساز از آنها می‌گیرد.


امام جماعت روستا هم از این اوضاع ناراضی است و می‌گوید: در زلزله استان کرمانشاه بسیاری از خانه‌های این روستا تخریب شد و دام های ما از بین رفت، خانم کلباسی هم به عنوان خیر به روستا آمد اما به جای اینکه خانه‌های ما را بسازد پول های خیرین و وام بنیاد مسکن را هم از ما گرفت تازه می‌خواهد برای 7 یا 8 خانوار خانه بسازد و هرجوری که بخواهد کمک‌های مردمی را هزینه می‌کند یعنی به کسانی که بخواهد کمک می‌کند و به کسانی که نخواهد چیزی نمی‌دهد.


ابراهیم پسر جوانی که با خانواده زندگی می‌کند هم از این نحوه هزینه‌کرد کمک‌های مردمی از سوی نرگس کلباسی انتقاد دارد و می‌گوید: از این همه کمک‌های مردمی هیچ خیری به ما نرسید چون هیچ کمکی از سوی افراد مشهور و نرگس کلباسی به ما نشد به طوری که من خودم با پول قرضی از مردم یک حمام در خانه درست کردم و حالا هم به سختی در حال پرداخت قسط‌های جهیزیه خواهرم هستم.


او از مردم خواست: اگر خیر هستید و می‌خواهید به مردم کرمانشاه کمک کنید خودتان شخصا به کمک ما بیایید چون کسی به ما کمک نمی‌کند حتی مسئولان می‌توانند بیایند و از نزدیک تماشا کنند که ما در چه وضعیتی زندگی می‌کنیم، این روزها با یک باران چادرهای ما پر از آب می شود و به خاطر حشرات نمی‌توانیم یک روز راحت زندگی کنیم.







پیرمرد دیگری هم از مردم و مسولان خواست خودشان وارد شوند و به صورت عادلانه کمک‌های مردمی را در بین مردم تقسیم کنند زیرا هیچ کدام از چهره‌های مشهور تا به حال به داد مردم این روستا نرسیده‌اند.


مادر دیگری که امور مسجد را انجام می‌داد فریاد می‌زد نرگس کلباسی هیچ کمکی به ما نکرد مگر من از بقیه مردم این آبادی چه کم داشتم او حتی یک کانکس بی در و پیکر به ما داد که جای زندگی نبود.


مرد دیگری نیز در ادامه صحبت‌های این مادر گفت: کانکس‌هایی که نرگس کلباسی به مردم روستا می‌دهد از همان کانکس‌های اهدایی مردم است و شخصا هزینه‌ای نمی‌کند و برای ساخت خانه برای مردم زلزله زده علاوه بر کمک بلا عوض دولت حتی وام 30 میلیونی بنیاد مسکن را هم از مردم می‌گیرد و تنها برای 8 خانوار خانه‌ای 90 متری با بلوک می‌سازد.


البته به گزارش یکی از رسانه‌ها، جمعی از زلزله زدگان شهرستان سرپل ذهاب از نرگس کلباسی شکایت کردند و این افراد با حضور در دادسرای جرایم رایانه‌ای با تقدیم دادخواست از نرگس کلباسی به اتهام تبانی برای بردن مال مردم و کلاهبرداری شکایت کردند زیرا این افراد معتقدند در جریان زلزله سال گذشته در استان کرمانشاه برخی سلبریتی‌ها به نام زلزله زدگان مبالغ کلانی را از مردم جمع آوری کردند که این پول‌ها به دست زلزله زدگان نرسید و برای آنان هزینه نشد. بنا براین گزارش بازپرس دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای دستور بررسی و پیگیری این شکایت را صادر کرده است.


ضد و نقیض‌های کلباسی از پول‌های جمع‌آوری شده


نرگس کلباسی که قرار بود ساعت ۲۱ روز 14 خرداد به صورت زنده در اینستاگرام پاسخگوی مردم باشد، نه تنها از ارتباط زنده طفره رفت که در نهایت، عبدالصمد رحمانی، مدیر اجرایی پویش یاران عشق، به ارائه گزارشی از عملکرد هفت‌ماهه خانم کلباسی در این منطقه پرداخت.


این گزارش مقدمه‌ای طولانی از تمامی کارهای ریز و درشت کلباسی دارد، در نهایت یک گزارش مالی ارائه می‌کند که نکته مهم هم در همین گزارش مالی نهفته است. به گفته این گزارش، جمع مبالغ واریز شده تا تاریخ 13خرداد 1397 معادل 66/436/697/132 ریال(شش میلیارد و 643 میلیون و 669 هزار و 713 تومان) بوده است. در این گزارش ادعا شده که در هفت ماه گذشته، سه ملیارد و 700 میلیون تومان از این پول هزینه شده و 2 میلیارد و 900 میلیون تومان دیگر باقی مانده است.


در این گزارش مدعی شده‌اند که در هفت ماه گذشته هیچ سودی به این پول‌ها تعلق نگرفته است و پول‌ها نیز در یک حساب قرض‌الحسنه قرار داشته و قرار است اما از محل امتیاز این حساب، به روستاییان وام داده شود. بعد در جای دیگری از گزارش مدعی شده‌اند که هیچ وامی به روستاییان پرداخته نشده است. بالاخره قرار است وام داده شود یا قرار نیست وامی داده شود؟


البته این سوال هم وجود دارد که با نرخ 15 درصد بانکی سود 6 میلیارد و 600 میلیون تومان در هر ماه حدود 82 میلیون تومان می‌شود؛ چه عیبی داشت اگر این پول در یک حساب بهره‌دار مشخص قرار داده می‌شد و بهره آن هم خرج زلزله‌زدگان می‌شد. آیا انتقال پول‌ها به حساب قرض‌الحسنه‌ای که بعد از 7 ماه هیچ وامی به روستاییان نداده، قابل توجیه است؟


از این موارد که بگذریم، در خصوص نحوه خرج‌کرد پول‌ها نیز ابهام زیاد است. بر اساس آنچه که گفته شده از 3.7 میلیارد تومانی که تاکنون خرج شده، 720 میلیون تومان آن برای خرید 180 دستگاه کانکس و کرایه حمل آن بوده است. یعنی به حساب خانم کلباسی هر کانکس حدود 4 میلیون تومان هزینه داشته است، این عدد در شرایطی است که کلیه کانکس‌های مردمی و کانکس‌هایی که توسط سپاه و ارتش در منطقه نصب شده، حداکثر مبلغی بین 2.5 تا 3 میلیون تومان داشته است و مشخص نیست که هزینه 4 میلیون تومانی برای هر کانکس بر چه حسابی بوده است.


32 میلیون تومان تنها برای پی‌کنی و فنداسیون یک واحد روستایی!


اما جدا از هزینه کانکس، در گزارش ارائه شده آمده است که مبلغ دو میلیارد و 490 میلیون تومان بابت هزینه‌های انجام ساخت و ساز پرداخت شده است. در همین گزارش ادعا شده که ساخت 83 واحد در چهار روستا قطعی شده که کار ساخت 78 واحد آغاز شده است. از این 78 واحد نیز، 4 واحد در مرحله پی‌کنی است؛ برای 74 واحد بتن‌ریزی فندانسیون انجام شده است و آرماتور بندی و قالب بندی ستون قائم برای آنها در حال اجرا است؛ برای 64 واحد بتن ریزی ستون قائم انجام شده و مرحله سقف در حال اجرا است و 31 واحد نیز سقف آنها بتن ریزی شده است و به مرحله اجرای وال‌پست رسیده است. عملیات 5 واحد نیز شروع نشده است.


بر اساس گزارشی که خانم کلباسی داده است، 2.5 میلیارد تومان برای شروع ساخت و ساز 78 واحد هزینه شده است. یعنی بر اساس یک حساب سرانگشتی، برای هر واحد حدود 32 میلیون تومان پرداخت شده است. عمده واحدهایی گفته شده در مرحله فندانسیون و بتن‌ریزی ستون هستند. از آنجایی‌که ساخت این واحدها هزینه زمین و مجوزهای قانونی را ندارد و تسهیلات خاکبرداری نیز توسط بنیاد مسکن انجام می‌شود، سوال اینجاست، آیا هر واحد تا این مرحله به 32 میلیون هزینه نیاز داشته است. آنهم در شرایطی که 35 میلیون تومان وام نیز از سوی بنیاد مسکن به این خانواده‌ها پرداخت شده است.


خانم کلباسی در گزارش منتشر شده ادعا کرده است که انجام کارهای اداری نیاز به عقد قرارداد، و اخذ وکالت از مالکان واحدها داشته تا کارهای اداری و اجرایی با روال بهتری انجام شود. در جایی از این گزارش ادعا شده که هیچ وامی به این روستاییان پرداخته نشده است اما باز در بخش دیگری از گزارش گفته است که 35 میلیون پرداختی تنها جوابگوی ساخت یک واحد 60 متری تا مرحله سفت کاری بوده اما خانم کلباسی و تیمش قرار است واحدهای 90 متری و کلید تحویل را به روستاییان تحویل دهند.


گزارش‌های کارشناسی در این بخش حاکی از این است که کل هزینه انجام شده برای این 78 واحد حداکثر به ازای هر واحد حدود 10 میلیون تومان بوده است که رقم هزینه شده بیشتر از 700 تا 800 میلیون تومان نخواهد شد، اما سوال این است که چرا 2.5 میلیارد تومان برای این هزینه‌ها فاکتور شده است؟



مزاحمت خبرنگاران برای اهالی روستاها!


جالب‌ترین بخش گزارش ارائه شده، اما در خصوص علت رفت‌و آمد خانم کلباسی با بادیگارد به روستاها و عدم گزارش‌دهی صحیح به خبرنگاران است. در این گزارش گفته شده که بادیگاردی در کار نیست و خانم کلباسی همیشه به همراه یک تیم از مهندسان و مشاوران فنی و اجرایی به منطقه می‌روند، برای همین هم به نظر می‌رسد که بادیگارد به همراه دارند!
البته روستاییان این نظر را تائید نمی‌کنند و می‌گویند آنقدر دور خانم کلباسی را گرفته‌اند که کسی به راحتی نمی‌تواند به وی نزدیک شود؛ همچنین این خانم با لباس‌های آنچنانی و تفاخر نامعقولی در روستاها تردد می‌کند که همین مساله موجب آزار روحی برای مردم منطقه هم شده است.


در گزارش پویش عشق، در خصوص اینکه چرا نام روستاها به خبرنگاران گفته نشده تا نسبت به راستی آزمایی ادعاها اقدام کنند هم حرفی زده شده که از یک نظر توهین آمیز و از یک نظر فرار از پاسخگویی است. در گزارش مزبور آمده است که آوردن نام روستاها، موجب رفت و آمد مدام خبرنگاران به روستاها برای تهیه گزارش می‌شده است و این مساله مزاحمت برای مردم بوده و خانم کلباسی نمی‌خواهند مزاحمتی از این جهت ایجاد شود. اما سوال اینجاست، آیا خبرنگاران مزاحمند؟


گزارش خانم کلباسی در سایت تلگراف که فیلتر هم شده، منتشر شده است(اصل گزارش از اینجا قابل مشاهده است)، اما هنوز سوالات زیادی بی‌جواب مانده است. سوالاتی که بخشی از آنها در همین گزارش مطرح شد و البته سوالات بیشتری که همچنان وجود دارد. ولی آیا سلبریتی‌ها آبرویی از خود گذاشته‌اند که در بحران‌های بعدی هم مردم به دعوت آنها لبیک بگویند؟



انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
کاوه صباغی
United States of America
شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
۲
یه گزارش نوشتید پر از تناقض و بی سند و مدرک
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
۳
آخرش نرگس کلباسی سرش رو بخاطر کارهای خیر از دست میده باید از مردم هند درس عبرت میگرفت و میرفت دنبال زندگی خودش
مینا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۰
۲
چون این داشت تبدیل میشد به قهرمان ملی ترتیب اینوهم دادین وبراش پاپوش درست کردین...آفرین...
هلدینگ شایسته