دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1397 - 16:28
گزارش/

سرنوشت دانشگاه‌های دستگاه‌های اجرایی چه می‌شود؟/ سرگردانی متقاضیان؛ بی اعتنایی مسئولان

امسال در دفترچه انتخاب رشته‌ کارشناسی ارشد خبری از رشته‌های دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی مانند وزارت خارجه و صداوسیما نیست،‌ این در حالی است که بسیاری از داوطلبان با انگیزه درس خواندن در این دانشگاه‌ها، یکسال زحمت کشیده‌اند.
کد خبر : 284617

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد سال 97 درحالی منتشر شد که تعداد زیادی از رشته‌های دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی برخی دستگاه‌ها حذف شده بود. این اتفاق تعجب بسیاری از داوطلبان را برانگیخت و حتی موجب عصبانیت آنها شد. چرا بسیاری یک سال درس خواندند تا بتوانند در برخی از رشته‌های خاص در دانشگاه‌های وابسته به برخی دستگاه‌ها پذیرش شوند. مثلا برخی از رشته‌ها مانند رابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای در دانشگاه وزارت امورخارجه و رشته‌های ارتباطات در دانشگاه صدا و سیما طرفداران زیادی در این گرایش‌ها دارد و رقابت برای کسب کرسی‌ها این دانشگاه‌ها بسیار سخت است.


ریشه همهمه‌های امروز به دستور رئیس جمهوری در اسفندماه برمی‌گردد، براساس این مصوبه موسسات پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، از سال تحصیلی ۹۷/۹۸ به هیچ عنوان مجاز به پذیرش دانشجو در هیچ‌یک از مقاطع تحصیلی نیستند.



بر اساس این ابلاغیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تاریخ ابلاغ این مصوبه (۱۷ بهمن ۱۳۹۶) مجاز به صدور مجوز پذیرش دانشجو در هیچ‌یک از مقاطع تحصیلی برای این‌گونه موسسات نیستند.


البته دانشگاه شهید‌رجایی و دانشگاه فرهنگیان، وابسته به آموزش و پرورش، از مفاد قانون مستثنی هستند و کماکان در چارچوب ضوابط و مقررات جاری و اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مجاز به پذیرش دانشجو خواهند بود.


در توضیح این مصوبه آمده است: از آنجا که وظیفه قانونی اجرای آموزش‌های عالی منجر به اخذ مدرک تحصیلی دانشگاهی، صرفا برعهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و سایر دستگاه‌های اجرایی در این زمینه، وظیفه قانونی برعهده ندارند و همچنین به منظور ایجاد فرصت برابر برای بخش‌خصوصی به منظور ایفای نقش در اجرای آموزش‌های عالی علمی- کاربردی، مقرر شده است با توجه به تبصره ماده ۱۱۵ قانون مدیریت خدمات کشوری که به موجب آن «ایجاد هرگونه دستگاه اجرایی جدید موکول به تایید شورای عالی اداری و تصویب هیات‌وزیران و تصویب مجلس شورای اسلامی است»، لذا ایجاد هرگونه موسسه آموزش علمی- کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی کشور توسط دانشگاه جامع علمی- کاربردی بدون رعایت تبصره فوق ممنوع است و موسسات موجود منحل و دستگاه اجرایی ذی‌ربط مکلف است اقدامات اجرایی انحلال را، حداکثر طی مدت یکسال به انجام برساند.


از تاریخ ابلاغ این مصوبه، مراکز مجری آموزش‌های علمی- کاربردی دولتی دستگاه‌های اجرایی، مجاز به پذیرش دانشجوی جدید در هیچ‌یک از رشته‌های آموزش عالی مقطع‌دار منجر به مدرک تحصیلی از جمله دوره‌های پودمانی نیستند. از تاریخ ابلاغ این مصوبه، سازمان سنجش آموزش کشور و دانشگاه جامع علمی- کاربردی مجاز به اختصاص سهمیه و پذیرش دانشجو برای این مراکز نیستند.


مراکز مجری آموزش‌های علمی- کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی حداکثر تا پایان سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ تعطیل، یا با رعایت ضوابط به بخش‌خصوصی واجد شرایط واگذار خواهند شد. دانشجویان شاغل به تحصیل در مراکزی که واگذار نشده‌اند، حداکثر تا پایان سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ توسط دانشگاه جامع علمی‌- کاربردی تعیین تکلیف خواهند شد.



رئیس سازمان سنجش: ما مجری قانون هستیم


دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش در گفت‌وگویی درباره وضعیت این رشته‌ها گفت: سازمان سنجش تنها مجری مصوبات شورای گسترش دانشگاه ها است و هر آنچه از سوی شورای گسترش دانشگاه های وزارت علوم برای پذیرش در سال تحصیلی ۹۷ به سازمان سنجش اعلام شود به طور دقیق و بدون هیچ تغییری در دفترچه انتخاب رشته درج می شود.


وی افزود: سازمان سنجش تنها مجری مصوبات شورای گسترش دانشگاههای وزارت علوم است.



نگرانی‌ داوطلبان کنکور ارشد از عدم جایگزینی رشته‌ها


بیشترین اعتراض‌ها و نگرانی‌ها مربوط به دانشگاه‌های پرطرفدار قوه قضائیه، وزارت خارجه، وزارت اطلاعات و صدا و سیما است. منتقدان حذف ظرفیت و رشته‌های مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی می‌گویند با وجود حذف این رشته‌ها جایگزینی برای آنها در سایر دانشگاه‌ها پیش‌بینی نشده است.


سیدحمید اشرف در کامنتی در صفحه اینستاگرام وزیر علوم نوشته است: متاسفانه در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد که امروز منتشر شد تمامی رشته‌های تحصیلی دانشکده وزارت خارجه حذف شده است. آیا امسال پذیرش دانشجو در این دانشکده صورت نمیگیرد؟


میثم هم در کامنتی آورده است که حذف رشته‌های وزارت امور خارجه باعث سردرگمی ما شده است و ما نمی‌دانیم آیا برای آنچه برنامه‌ریزی کرده‌ایم می‌توانیم امیدوار باشیم یا نه؟


زهرا کاربر دیگر که قصد داشت در رشته مدیریت رسانه دانشگاه صدا و سیما درس بخواند، در کامنتی آورده است: حذف رشته‌های دانشگاه صدا و سیما باعث نگرانی‌ و دلواپسی‌ام شده است، امیدوارم که وزارت علوم در این باره تجدیدنظر کند.



واکنش دانشگاه داران


در این میان بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه به دواطلبان کنکور ارشد قول پیگیری حذف رشته‌ها را داد. دکتر شیخ الاسلام رئیس دانشکده وزارت امورخارجه در توضیحاتی گفته است: «چندین ماه است که درگیر پیشگیری از بروز این مشکل هستیم. موضوع به طور ساده این است که شورایعالی اداری طی مصوبه ای در بهمن ماه سال ۹۶ تصویب کرده که همه دانشگاه‌ها و موسسات وابسته به دستگاه‌های اداری مشمول قانون خدمات کشوری باید تا پایان سال ۹۸ به کار خود پایان دهند یا در دانشگاه‌های بزرگ ادغام شوند. تنها دانشگاه فرهنگیان استثنا است. البته عنایت دارید که دانشگاههای نظامی انتظامی و اطلاعاتی اصولا مشمول قانون خدمات کشوری نیستند. پیش از این تلاش کرده‌ایم و باز هم خواهیم کوشید تا مشکل حل شود.»


ساعی رئیس دانشگاه صدا و سیما هم که کد رشته‌های زیرمجموعه رشته علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاهش از دفترچه انتخاب رشته ارشد امسال حذف شده، دیروز گفته بود: با وزارت علوم وارد مذاکره شده‌ایم. آنها قرار است تا شنبه تصمیم نهایی خود را اعلام کنند. در صورتی که این مذاکرات موفقت آمیز نباشد این دانشکده سال آینده دانشجوی جدیدالورودی نخواهد داشت.



مجلس می‌تواند گره‌گشایی کند؟


برخی از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون آموزش که از اعتراض داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد باخبر شدند از وزارت علوم خواستند به این موضوع رسیدگی کند. در این زمینه علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس به آنا گفت: قرار بود وزارت علوم به سمت ساماندهی رشته‌ها در دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی برود، نمی‌توان پذیرفت که این رشته‌ها حذف شده‌اند باید وزارت علوم در این زمینه تدبیری بیاندیشد. همچنین سیدحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش هم در گفت‌گو با آنا قول پیگیری این موضوع را داد. با این حال مسئولان وزارت علوم هنوز درباره سرنوشت جذب دانشجو در این دانشگاه‌ها اظهارنظری نداشته‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
۰
این دانشگاه ها باید با هم تجمیع و یک دانشگاه جامع تشکیل شود
هلدینگ شایسته