دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 خرداد 1397 - 11:16
رئیس سازمان نظام پرستاری:

جایگاه پرستاران در طرح پزشک خانواده دیده نشده است

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان ‌اینکه خدمات پرستاری باید تحت پوشش بیمه باشد، تصریح کرد: عدم پوشش بیمه‌ای این خدمات، موجب محرومیت جامعه از خدمات پرستاری می‌شود.
کد خبر : 283679

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اصغر دالوندی رئیس سازمان نظام پرستاری در نشستی که صبح امروز با حضور اصحاب رسانه، گفت: انسان از بدو تولد تا پایان عمر با سلامتی سر و کار دارد. سلامتی با ارزش‌ترین کالای جامعه بشری است. سلامتی بک طیف وسیعی است از سلامت مثبت شروع می‌شود و به تعادل نسبی می‌رسیم که اگر جامعه به آن برسد به سلامت نسبی دست پیدا می‌کنیم که اگر این تعادل دچار اختلال شود با بیماری و یا مرگ مواجه می‌شویم.


وی افزود: ما در طیف مثبت سلامت حوزه‌هایی مثل بهزیستی، رفاه اجتماعی، اصلاح سبک زندگی، پیشگیری و ... را داریم که متاسفانه این خدمات زمین مانده و متولی ندارد که متاسفانه این امر موجب ظهور بیماری‌ها می‌شود و پای بیمه‌ها به میدان باز می‌شود. کشور ما بر اساس خدمات ملی سلامت، تعاونی سلامت و ... وقتی به این حوزه نپردازیم و جمعیت ۱۲ میلیون دانش‌آموز را جدی نگیریم خیلی از آنها با مشکلات سلامتی مواجه می‌شوند.


دالوندی تصریح کرد: امروزه دنیا در بحث سلامت و توسعه پایدار سرمایه‌گذاری می‌کند در واقع جامعه پایدار است که سلامتی کودکان در آن توسعه یابد و توجه شود.


رئیس سازمان نظام پرستاری خاطر نشان کرد: ما با تغییرات جمعیتی مواجه هستیم و در بازه زمانی جمعیت به سالمندی پیش می‌رود بنابراین اگر ما کودکان را آموزش ندهیم جامعه متضرر می‌شود.


وی با بیان اینکه ما بحث سبک زندگی را جدی نگرفتیم، یادآور شد: متاسفانه سبک زندگی غلط موجب افرایش بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی و مغزی شده است.


دالوندی با تاکید براینکه اگر در حوزه پیشگیری فعالیت نداشته باشیم بار بیماری‌ها افزایش می‌یابد که این امر هزینه‌های سلامت و اقتصاد جامعه را نیز افزایش می‌دهد.


رئیس سازمان نظام پرستاری با توجه به اجرای طرح تحول، بیان کرد: اجرای این برنامه در سال اول رضایت نسبی در جامعه ایجاد شد و پرداختی‌ها از جیب مردم کاهش پیدا کرد اما سوال اینجاست آیا مسئولان اجرای این طرح به منابع اجرا و عدم توسعه مراجعات القایی اندیشیده بودند. متاسفانه در جریان اجرای این طرح در آمد اختصاصی پزشکان به ۶۴ درصد رسید این در حالی است که سهم پرستاران با وجود ارائه ۱۸۰ خدمت به حدود ۲۵ درصد رسیده است.


وی افزود: اجرای طرح تحول سلامت و اجرای طرح قاصدک علاوه براینکه موجب افزایش بار کاری پرستاران شد متاسفانه سهم آنها از اعمال جراحی افزایش نیافت.


وی با بیان اینکه جامعه پرستاری گرفتار پیچیدگی طرح قاصدک است، گفت: متاسفانه این پیچیدگی‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده است.


دالوندی با توجه به اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده، تصریح کرد: ما در دیدارهای خود با وزیر بهداشت نیز مطرح کرده‌ایم که باید نام پزشک خانواده به سلامت خانواده تغییر کند زیرا این نام، انجام کار گروهی و حضور پرستاران را مورد توجه قرار نمی‌دهد.


وی با بیان اینکه زمانی‌که بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کند اولین برخورد را با پرستار خواهد داشت، گفت: بنابراین توجه به پرستاران افزایش یابد. در حال حاضر با کمبود مواجه هستیم زیرا برخی مهاجرت کرده‌اند، عده‌ای خانه نشینی را انتخاب کرده‌اند و جای برخی به سایر شغل‌ها گرایش پیدا کرده‌اند.


وی افزود: در ۳۰ استان نیروی طرحی داریم اما متاسفانه به دلیل مشکلات بودجه‌ای جذب کار نمی‌شوند و با کمبود مواجه می‌شویم. برای رفع این کمبود وزارتخانه طرحی را تحت عنوان همکارهای بیمارستانی با دانشگاه‌های پزشکی اجرا شد که متاسفانه در اجرا با مسائل مختلفی از جمله آماده نبودن زیرساخت‌ها در بیمارستان‌ها مواجه شدیم. در این طرح پیش‌بینی شده بود که پرستاران بورسیه شوند که نه تنها اجرا نشد بلکه هزینه‌هایی نیز از آنها اخذ شد.


رئیس سازمامن نظام پرستاری خاطر نشان کرد: ما تمایل داریم در صورت تحقق، تمام مفاد طرح اجرایی شود وگرنه هیچ موهبتی برای پرستاران ندارد. اگر بیمارستان‌ها می‌خواهند دانشجویان را بورسیه کنند می‌توانند از بهترین دانشجویان و هم چنین ظرفیت ۹ هزار نفری طرحی استفاده کنند. بسیاری از دانشکده‌های پرستاری خارج از استاندارد هستند و به ازای هر ۱۰ دانشجو یک استاد دارند.


وی افزود: ما برای اینکه مشکلات را حل کنیم آماده همکاری با وزارت بهداشت است و در حوزه پیشگیری و ارتقاء سلامت گام برداریم و در سطح جامعه این خدمات را گسترش دهیم. پرستاران آماده ارائه خدمات خارج از بیمارستانی به بیماران هستند. برای مثال بیمار پس از ترخیص نیاز به تفسیر دارو، رعایت رژیم غذایی و سایر آگاهی‌ها دارد که در این زمینه پرستاران آماده خدمت‌رسانی هستند.


دالوندی با تاکید براینکه نظام سلامت باید باز تعریف شود، گفت: توصیه ما این است که مردم سالم داشته باشیم و دسترسی مردم به خدمات سلامت افزایش یابد خدمات را ارزانتر ارائه کنیم. جامعه پرستاری نیاز به پروانه کار است و مسئولان باید به صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران بپردازند.


وی با بیان اینکه پروانه کار به پرستار هویت می‌بخشد، خاطر نشان کرد: باید به این مساله توجه و پروانه توسط نظام پرستاری ارائه شود. پروانه صلاحیت فرد حرفه‌ای از غیر حرفه‌ای را متمایز می‌کند.


وی با توجه به خدمات پرستاری در منزل، یادآور شد: این امر باید اصلاح شود و ما اصلاحات قانون را به مجلس شورای اسلامی ارائه کردیم. باید تعرفه و خدمات پرستاران در منزل باز تعریف شود بنابراین پرستار باید از این موهبت برخوردار و خدمات وی تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. عدم پوشش بیمه باعث شده که برخی افراد از این خدمات محروم شوند.


دالوندی تصریح کرد: جامعه پرستاری منتظر اجرای طرح تعرفه‌گذاری خدمات است. باید حقوق برای همه باشد و حقوق در قبال خدمت پرداخت شود که امید است منابع مورد نیاز آن در بودجه وزارتخانه دیده شود.


رئیس سازمان نظام پرستاری با توجه به مدیریت مستقل بیمارستان‌ها، گفت: ما معتقد هستیم پرستاری باید زیر نظر مدیر عامل باشد و به فعالیت بپردازد.


وی با بیان اینکه پرستاران باید در محل کار احساس امنیت داشته باشند، گفت: متاسفانه گاه این امنیت محقق نمی‌شود اما بیماران و همراهان آن باید توجه داشته باشند که ابتدا بیمار را به موقع به بیمارستان مراجعه و اجازه دهند خدمات پرستاری به آنها ارائه شود.


دالوندی با توجه به پرستاری توانبخشی، بیان کرد: بیماران دچار تروما، ام اس، سکته مغزی و ... پس از گذراندن دوره حاد بیماری نیاز به خدمات توانبخشی دارد که امید است ما شاهد تربیت بیشتر و حضور پرستاران توانبخشی در بیمارستان‌ها باشیم.


رئیس سازمان نظام پرستاری در ادامه، افزود: خدمات End of care یا End of life از خدمات مناسب و ارزنده‌ای که پرستاران می‌توانند ارائه کنند. متاسفانه گاه دیده می‌شود که همراهان در بالین بیمار صحبت‌هایی در خصوص مرگ، ارثیه، نحوه تدفین و ... می‌کنند که این مسائل بیمار را دچار رنج می‌کند که در این میان نقش پرستاران بسیار مهم است.


وی از راه‌اندازی مرکز تحقیقات پرستاری در نظام پرستاری خبر داد و گفت: امید است با این راه‌اندازی بتوانیم مشکلات پرستاری را به موقع شناسایی کنیم، هم چنین ما آماده افزایش همکاری‌های خود با سازمان‌های مختلف هستیم.


دالوندی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته به سوی بیمارستان‌زدایی پیش می‌روند، تصریح کرد: بنابراین باید ما نیز به سمت خدمات جامعه‌محور گام برداریم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته