موسیخانی: مسئولان دست دانشگاه آزاد اسلامی را در اجرای برنامههای خلاقانه و نوآورانه باز بگذارند
مرتضی موسیخانی به مناسبت سی و ششمین سالگرد راه اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: «بر اساس آمارهای رسمی یونسکو در سال 1986 و در سالهای ابتدایی فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی، ایران از بعد توسعه آموزشی فقط از سه کشور مسلمان جلوتر بود؛ به عبارت دیگر کشور پاکستان به ازای هر صد هزار نفر 470 نفر دانشجو، ترکیه 1200 نفر، عربستان سعودی 1100 و عراق 970 نفر بودند، در حالی که این عدد برای ایران 407 نفر به ازای صد هزار نفر بود.»
موسیخانی افزود: «مقایسه این آمارها نشان میدهد که ایران در منطقه از لحاظ توسعه آموزشی جایگاه مناسبی نداشت. اما امروز با فعالیت بیش از سه دهه دانشگاه آزاد اسلامی نه تنها توسعه آموزشی به همه نقاط کشور بویژه مناطق محروم محقق شده، بلکه عدالت آموزشی نیز برقرار شده و دانشگاه آزاد با بیش از 400 شعبه و مرکز در این پیشرفت نقش محسوسی داشته است.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین بیان کرد: «البته در سالهای بعد دانشگاههایی با مدلهای دیگر در فضای آموزشی کشور راهاندازی شدند که نتوانستند چه به لحاظ کمیت و چه به لحاظ کیفیت، مانند دانشگاه آزاد نقشآفرینی کنند و این به دلیل امکانات، ظرفیتها و تأثیرگذاری دانشگاه آزاد اسلامی است. این روند باعث شد تا افرادی که تمایل به ادامه تحصیل داشتند، بتوانند در داخل کشور به تحصیل بپردازند و این دقیقاً تحقق فرمایش امام راحل بود که خواهان توسعه آموزش عالی کشور بودند.»
وی با آسیبشناسی مسیری که دانشگاه آزاد در بیش از سه دهه پیموده است، خاطرنشان کرد: «دانشگاه بخشی از جامعه است و همانطور که جامعه بعضاً دچار تغییرات و چالشهایی میشود، دانشگاه نیز ممکن است در برخی زمانها با دشواریهایی روبهرو شده و تحت تأثیر پدیدههای مختلف قرار بگیرد؛ به نظر اینجانب دانشگاه آزاد اسلامی باید به سمت تربیت نیروهایی برود که تأثیرگذاری بیشتری در جامعه داشته باشند؛ نیروهایی که بتوانند در حوزه کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری علمی سهم بیشتری داشته باشند.»
رئیس واحد قزوین دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «البته تلاشهای مناسبی در راستای بهبود عملکرد دانشگاه در سالهای گذشته شده است. اکنون 110 مرکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که آمار بینظیری محسوب میشود و باید این مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری گسترش یابد.»
مدلهای آموزشی آموزش عالی کشور با دانشگاههای دنیا فاصله دارد
دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین تصریح کرد: «آموزش عالی ایران یک سیستم یکپارچه است و بعضاً نسبت به پیشرفتهایی که در دنیا اتفاق افتاده، کمبودهایی دارد و دانشگاه آزاد نیز به عنوان یک بخش خصوصی مردمی باید در همین مسیر یکپارچه گام بردارد؛ مدلهای آموزشی که اکنون دانشگاههای دنیا استفاده میکنند با آن چیزی که همکاران محترم در وزارت علوم تدوین و ارائه میکنند، فاصله دارد. به هرحال یا باید سیستم آموزش عالی یکپارچه تغییر کند و یا مسئولان امر دست دانشگاه آزاد را برای اجرای طرحها و برنامههای خلاقانه و نوآورانه در نظام آموزشی باز بگذارند.»
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: «امروز پدیدههای اجتماعی روی رفتار فرزندان و جوانان تأثیر میگذارند، بنابراین فضای فرهنگی دانشگاه نیز باید متناسب با این تغییر و تحولات تغییر کند؛ باید محتواهای فرهنگی، ارزشی و هنجاری به جوانان منتقل شود و این مستلزم عملکرد یکپارچه نظام آموزشی کشور در کنار صدا و سیما و خانوادهها است. بنابراین باید با برگزاری نشستهای مختلف این هماهنگی ایجاد شود تا انسانهای متعهد و پایبند به ارزشهای دینی و ملی تربیت شود.»
بنیانگذار و رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران ادامه داد: «درسهایی که اکنون به دانشجویان داده میشود و پس از چهار سال بدون هیچگونه ارتباطی با صنعت به جامعه فرستاده میشوند، چندان ثمربخش نخواهد بود؛ در حالی که میتوان با اعمال تغییراتی در نظام آموزشی، دانشجویان را در دورههای حین آموزش با صنعت آشنا کرد تا با تعامل با صنعت و حوزه کسب و کار پس از فارغالتحصیلی بتوانند صاحب شغل شوند.»
وی در پاسخ به پرسش آنــا درباره مهمترین دستاورد دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین گفت: «وجود 51 شرکت دانشبنیان و واحدها و مراکز فناور، توسعه مراکز و آزمایشگاههای تحقیقاتی که در حال فعالیت علمی در حوزه خودرو با انرژیها و سوختهای جدید و حوزه رباتیک هستند، تربیت بیش از 90 هزار متخصص که نقش مناسبی را در اقتصاد استان و کشور ایفا کردند، ایجاد 1000 نفر اشتغال مستقیم و 1000 نفر اشتغال غیرمستقیم، بعد بینالمللی واحد قزوین و برگزاری مسابقات ربوکاپ که در توسعه دانش هوش مصنوعی موجی در کشور به وجود آورده است از دستاوردهای مجموعه دانشگاه آزاد استان محسوب میشود.»
گفتوگو از فرهاد وفایی فرد
انتهای پیام/