دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 تير 1394 - 09:52

بریتانیا افراد بیشتری را به فضا می‌فرستد

بریتانیا طی اعلامیه‌ای علاقه خود به ادامه همکاری با آژانس فضایی اروپا را اعلام کرد.
کد خبر : 27892

به گزارش گروه علم وفناوری آنا به نقل از ScienceMag، چند ماه قبل از اولین سفر فضانورد انگلیسی به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، آژانس فضایی بریتانیا برای اولین بار استراتژی خود از فضاپیمایی انسان را منتشر کرد و وعده همکاری بیشتر در ماموریت‌ها و حتی شرکت در ماموریت‌های خارج از منظومه شمسی را داد.


بریتانیا برای سال‌ها آینده فرستادن انسان به فضا را رد می‌کرد و ترجیح می‌داد از طریق صنعت ساخت ماهواره و عضویت در آژانس فضایی اروپا (ESA) بر جنبه‌های تجاری و علمی فضاپیمایی تمرکز کند.


آژانس فضایی بریتانیا در سال 2010 تاسیس شد. در سال 2012، بریتانیا برای اولین بار در پروژه ایستگاه فضایی بین‌المللی شریک شد و برای تحقیقات در زمینه علوم طبیعی و حیات مبلغی را به آژانس فضایی اروپا اهدا کرد.


در حال حاضر سهم بریتانیا 4/2 میلیون یورو است. اشتیاق دولت انگلستان با انتخاب تیم پیکه، خلبان هلیکوپتر ارتش بریتانیا، به عنوان فضانورد آژانش هوایی اروپا حتی بیش از پیش افزایش یافت. در نوامبر سال جاری پیکه در طی سفر شش ماهه‌ای به ایستگاه فضایی بین المللی خواهد رفت.


پس از رایزنی همگانی و بحث‌های طولانی میان دولتمردان بالاخره استراتژی جدید دولت منتشر شد. در این بیانیه اعلام شد که ادامه همکاری با ایستگاه فضایی بین‌المللی و دیگر برنامه‌های آژانس فضایی اروپا بهترین راه برای توسعه اطلاعات دانشمندان انگلیسی در زمینه فرستادن انسان به فضا است. دولت در نظر دارد با دیگر آژانس‌های فضایی همکاری دو جانبه داشته باشد اما به دلیل اینکه بریتانیا هیچ ایستگاه فضایی ندارد به عنوان شریک دوم محسوب می‌شود.


این آژانس همچنین در حال بررسی نقش خود در ماموریت‌های اکتشافات انسانی فراتر از مدار زمین به ویژه در اکتشافات رباتیک در زمینه علم و فناوری است.


دیوید پارکر، مدیر آژانس فضایی بریتانیا، در این بیانیه گفت: «استراتژی جدید ما، بهره‌مندی از فرصت‌های منحصر به فردی است که در نتیجه به فضاپیمایی انسان و همکاری در برنامه‌های تحقیقاتی کمک کند. بسیار به دانشمندان انگلیسی افتخار می‌کنم. آنها بهترین دانشمندان دنیا هستند و این واقعیت را اخیرا در رقابت بین‌المللی علوم حیات فضایی به همگان نشان دادند».


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته