دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1397 - 08:34
رئیس شبکه هپاتیت کشور هشدار داد؛

بی‌‌توجهی مسئولان وزارت بهداشت به کمبود «ایمونوگلوبولین»/ جان بیماران در خطر است

رئیس شبکه هپاتیت کشور با بیان اینکه کمبود واکسن ایمونوگلوبولین جان مبتلایان به بیماری ویروسی هپاتیت B و نوزادان متولد شده از مادران ناقل را به خطر می‌اندازد، بیان کرد: این کمبود از بهمن ماه سال گذشته احساس می‌شد و ما این امر را به مسئولان وزارت بهداشت اطلاع دادیم اما متاسفانه توجهی به آن نشده است.
کد خبر : 278714

دکتر سید موید علویان، رئیس شبکه هپاتیت کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از کمبود داروی ایمونوگلوبولین وریدی خبر داد و گفت: هپاتیت B یک نوع بیماری ویروسی اما قابل پیشگیری است که پیشگیری از آن به صورت اولیه و ثانویه انجام می‌شود. پیشگیری اولیه از طریق تزریق واکسن به افراد در معرض خطر از جمله نوزادان، پزشکان، کادر درمان و ... انجام می‌شود که در حال حاضر حدود 35 سال است که نوزادان ما به محض تولد این واکسن را دریافت و در برابر این ویروس ایمن می‌شوند.‌هم چنین افراد پرخطر و گروه‌های پزشکی نیز این واکسن را دریافت کرده‌اند.


وی افزود: اما پیشگیری ثانویه مختص افراد مبتلا و نوزادان متولد شده از مادران هپاتیت B+ است. برای مثال ممکن است پزشکی واکسن دریافت نکرده باشد اما حین جراحی یا معاینه با خون آلوده تماس پیدا کند و درگیر بیماری شود که در این مواقع به این دسته از افراد آمپول ایمونوگلوبولین تزریق می‌شود.


علویان خاطرنشان کرد: هم‌چنین زمانیکه نوزادی از مادران هپاتیت B+ متولد می‌شود علاوه بر واکسن باید ایمونوگلوبولین دریافت کند. زیرا واکسن به تنهایی تا 90 درصد از احتمال ابتلای فرد جلوگیری می‌کند. بنابراین اگر بخواهیم این دسته از نوزادان از ابتلا به صورت صد درصدی ایمن شوند باید علاوه بر واکسن به آنها ایمونوگلوبولین تزریق تزریق کنیم.


وی با بیان اینکه تزریق ایمونوگلوبولین موجب ارتقاء سیستم ایمنی بدن افراد می‌شود، گفت: اگر افراد واجد شرایط این آمپول را دریافت نکنند به احتمال 10 درصد درگیر این بیماری می‌شوند.


رئیس شبکه هپاتیت کشور با بیان اینکه سالانه 15 هزار نوزاد از مادران هپاتیت B+ متولد می‌شوند، اتاکید کرد: تزریق ایمونوگلوبولین برای دسته از نوزادان مانند نوشیدن آب امری حیاتی است.


علویان در ادامه با بیان اینکه کمبود ایمونوگلوبولین ارتباطی به مشکلات بازار ارزی ندارد، یادآور شد: این کمبود از بهمن ماه سال گذشته احساس می‌شد و ما این امر را به مسئولان وزارت بهداشت اطلاع دادیم اما متاسفانه توجهی به آن نشده است.


وی خاطرنشان کرد: بی‌توجهی مسئولان جان و مال نوزادان متولد شده از مادران هپاتیت B+ و مبتلایان به این ویروی را با خطر مواجه می‌سازد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته