دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 تير 1394 - 17:07
رئیس سازمان بهزیستی کشور:

دولت برای پرداخت یارانه، سهم بیشتری به نیازمندان اختصاص دهد

رئیس سازمان بهزیستی کشور به وزارت رفاه و دولت پیشنهاد کرد: افراد مستحق دریافت کمک و نیازمند، سهم بیشتری از یارانه‌ها را دریافت کنند، همچنین با راه‌اندازی مرکز اجتماعی اقتصادی خانواده‌های تحت پوشش می‌توانیم آمارهای لازم به منظور افزایش حمایت‌های مالی را در اختیار دولت بگذاریم.
کد خبر : 27839

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، انوشیروان محسنی بندپی در نشست خبری امروز به مناسبت هفته بهزیستی با اشاره به شعار امسال این سازمان گفت: شعار امسال سازمان بهزیستی «تنها همه با هم می‌توانیم است» و یکی از همراهان ما در تحقق این شعار رسانه‌ها هستند که با انتقال به موقع نیازمندی‌های جامعه هدف می‌توانند ما را در ارتقا و کیفیت بخشی به خدمات یاری کنند.


وی ادامه داد: هیچ سازمانی به اندازه سازمان بهزیستی با حضور کارشناسان با ابعاد مختلف نتوانسته به ایفای نقش بپردازد و ما تلاش می‌کنیم بهترین خدمات را به جامعه هدف 5 میلیون نفری خود که یک میلیون و 100 هزار نفر از آنها معلول هستند، ارائه کنیم.


محسنی بندپی یادآور شد: اقدامات همه جانبه در مسائل پیشگیرانه و پیشگیری مبتنی بر مساله محوری، فراگیر و پایدار یکی از رویکردهای ما در این سازمان است که برای تحقق آن در سطح کلان آسیب‌های اجتماعی رصد شده و افراد آسیب دیده به لحاظ ویژگی‌هایی از جمله ویژگی‌های سنی و جنسی و نوع آسیب بررسی می‌شوند.


رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: ما در این حوزه نیاز به ارتقای آگاهی‌ها و انعکاس واقعیت‌های موجود داریم و یکی از اقدامات در این زمینه انجام طرح‌های غربالگری که از بسیاری از معلولیت‌ها پیشگیری می‌کند، در سطح دو مداخله به هنگام را داریم که با استقرار تیم‌های مراکز مداخله و تقویت سیستم‌های اورژانس جهت انجام مشاوره و مداخله به هنگام عملیاتی می‌شود. همچنین تلاش کردیم در محیط‌های کارگری با محوریت بهزیستی اقداماتی انجام دهیم تا شرایط اعتیاد را به حداقل برسانیم.


سکونت 400 هزار معلول در روستاها


رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه با همکاری ستاد مبارزه با موادمخدر و وزارت بهداشت در نظر داریم کاهش سوءمصرف و اعتیاد را در محیط‌های کارگری و صنعتی دنبال کنیم، افزود: قصد داریم تا شرایط و عواملی که باعث بروز اعتیاد در بنگاه‌های اقتصادی می‌شود را بررسی کرده و آنها را تحت کنترل در بیاوریم.


بندپی گفت: سطح سوم پیشگیری بازتوانی و توانمندسازی آسیب‌دیدگان و معتادان است و باید صیانت و حفاظت از این افراد مورد توجه جدی قرار بگیرد.


وی در ادامه رویکرد دیگر این سازمان را ارتقای کمی و کیفی خدمات بهزیستی دانست و گفت: نیازمند هستیم که رویکردهای علمی و نوین توانبخشی مبتنی بر جامعه را به درستی پیش ببریم تا آثار سوء دور شدن از خانواده‌ها از بین برود. در حال حاضر از یک میلیون و 100 معلول سطح کشور، 400 هزار نفر از معلولان در روستاها ساکن هستند که ما توان و امکانات لازم را برای دایر کردن مراکز نگهداری در آنجا نداریم و رویکرد ما باید این باشد که خدمات را با اعزام تیم‌های تخصصی به مناطق دوردست ارائه کنیم.


پرداخت سهم بیشتر یارانه به افراد نیازمند و مستحق


رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین با تاکید به افزایش حمایت مالی از مددجویان گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه تخصیص 40 درصد حداقل حقوق برای جامعه هدف مطرح شده که تاکنون عملیاتی نشده است.


وی ادامه داد: پیشنهاد ما به وزارت رفاه و سپس دولت آن است که افراد مستحق دریافت کمک، سهم بیشتری از یارانه‌ها را دریافت کنند، همچنین با راه‌اندازی مرکز اجتماعی اقتصادی خانواده‌های تحت پوشش می‌توانیم آمارهای لازم به منظور افزایش حمایت‌های مالی را در اختیار دولت بگذاریم.


بندپی همچنین با اشاره به قانون جدید حمایت از معلولان گفت: براین اساس دولت مکلف است برای معلولان شدید که قادر به کار نیستند، حداقل حقوق را بپردازد که امیدواریم در دولت یازدهم که شعار عدالت‌محوری را پیشه خود کرده، بتوانیم این مهم را عملیاتی کنیم.


وی به رویکرد سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: تشویق و ایجاد انگیزه و استفاده از خیر جمعی و روحیه مشارکتی در جامعه رویکرد سوم ماست و نگاه همه جانبه و علمی و عوامل اجتماعی تاثیرگذار در سلامت اجتماعی رویکرد دیگر ما در سازمان بهزیستی است زیرا ما به رشد و تکامل همه جانبه کودکان نگاه علمی و تخصصی داریم.


آخرین آمار پشت نوبتی‌های بهزیستی


رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره آخرین آمار پشت نوبتی‌های بهزیستی گفت: براساس آخرین برآوردها تا دی‌ماه سال گذشته، 53 هزار خانوار پشت نوبتی داشتیم که بعد هر خانوار 2.2 است. سعی می‌کنیم عدالت را برای پوشش خانوارهای پشت نوبتی مدنظر داشته باشیم و آنها که وضعیت‌شان بحرانی‌تر است را در اولویت قرار دهیم البته در کل بنای ما آن است که از آبان‌ماه امسال جامعه تحت پوشش را افزایش دهیم که این امر به اعتبارات سازمان بستگی دارد.


آمار آسیب های اجتماعی نگران کننده است
محسنی بندپی با ابراز نگرانی از افزایش آمار آسیب‌های اجتماعی در کشور گفت: از این جهت نگرانیم که آسیب‌های اجتماعی در حال عمیق شدن است و درصد زنان مبتلا به این آسیب‌ها رشد فزاینده ای به خود گرفته است، اثرگذاری یک مرد بر خانواده به اندازه تاثیر یک زن نیست و با خروج زن پایداری و قوام خانواده را نداریم و اعضای خانواده نیز بیشتر در معرض آسیب اجتماعی قرار می‌گیرند.
وی به آمار زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: در سال 75 این آمار یک میلیون و 200 زن سرپرست خانوار، سال 85 یک و میلیون و 600 هزار و در سال 90 به دو میلیون 500 هزار نفر رسید که رشد 53 درصدی دارد، البته، آمار جدید بیشتر از اینها است.
رئیس سازمان بهزیستی گفت: در گذشته از یک میلیون و 300 هزار معتاد فقط چهار درصد آنها زن بودند اما در سال 90 این آمار به 10 درصد رسید.
محسنی بندپی افزود: از آنجا که از هم پاشیدن خانواده‌ها یا طلاق به عنوان یک معضل جدی در جامعه است، در 9 استان کشور که آمار طلاق در آنها بیشتر است، طرحی را در دست بررسی داریم تا بتوانیم موضوع را به درستی بررسی کرده تا دیگر شاهد از هم گسستن خانوارها نباشیم.
افزایش سالانه بیش از 10 درصد به زنان سرپرست خانوار


رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه سالانه 10 درصد به زنان سرپرست خانوار اضافه می شود، گفت: از سال 94 تاکنون بیش از 180 هزار نفر به زنان سرپرست تحت حمایت این سازمان اضافه شده است.
وی افزود: همچنین آمار دیگر افراد تحت پوشش مانند معلولان سالانه رو به افزایش است، بطوریکه سالانه 40 هزار معلول شدید به معلولیت های تحت پوشش ما اضافه می شود.


نگرانی از آمار اعتیاد در محیط های کارگری
محسنی بندپی با اشاره به وجود دو هزار و 200 مرکز اعتیاد تحت پوشش این سازمان ادامه داد: در محیط های کارگری آمار و ارقام معتادان بسیار نگران کننده است.
وی با اشاره به وضعیت کارگران عسلویه گفت: به همین منظور در این شهر مرکز مداخله با بحران و کاهش سوء مواد اعتیادآور را با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر راه اندازی کرده‌ایم تا بتوانیم شرایط و عواملی را که باعث افزایش اعتیاد در این مراکز اقتصادی می‌شود، شناسایی کنیم.
محسنی بندپی با بیان اینکه 85 درصد معتادان دوباره به چرخه اعتیاد برمی‌گردند، افزود: گرچه 97.5 درصد جامعه ما از اعتیاد پاک است اما صیانت، حمایت و توانمند کردن افراد معتاد و خانواده‌های آنها بسیار ضروری است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته