دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1397 - 14:54
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نشست خبری:

موافق تجمیع دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای و علمی‌کاربردی هستم/ لزوم تشکیل شورای ملی آموزش‌های مهارتی

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: اخیرا بحث‌های زیادی با عنوان ادغام دانشگاه‌های مهارتی مجموعه وزارت علوم مطرح می‌شود، من به عنوان یک کارشناس با تجمیع و نه ادغام این دو دانشگاه موافقم و به نظرم به نفع کشور خواهد بود.
کد خبر : 278376

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر ابراهیم صالحی عمران در نشست خبری که بعد از ظهر امروز در دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به مسائل حوزه اشتغال و ابرچالش بیکاری این دانشگاه می‌تواند در راستای رفع این معضل کشور به خوبی حرکت کند. دانشگاه فنی و حرفه‌ای با جمعیت دانشجویی 220 هزار نفر و 173 دانشکده و آموزشکده در سراسر کشور که از بزرگترین دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران است که توانمندی بالایی در تربیت تکنسین دارد.


وی با اشاره به بحث‌های اخیر با عنوان ادغام دو دانشگاه مهارتی زیر مجموعه وزارت علوم توضیح داد: آموزش‌های مهارتی در کشور مجزا از هم ارائه می‌شود و متولیان مختلفی هم دارد یک بخش به صورت غیر رسمی توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، یک بخش در آموزش و پرورش و در هنرستان‌ها، وزارت علوم هم دو دانشگاه مهارتی جهت ارائه آموزش‌های مهارتی فعالیت می‌کند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز از طریق مدارس سما چنین آموزش‌هایی دارد و هیچ کدام از این مجموعه‌ها نه ارتباط افقی و نه عمودی باهم دارند هیچ هماهنگی بین آنها درباره سرفصل‌های درسی، ارتباط با بازار کار و ... وجود ندارد و هر کسی ساز خود را می‌زند. آموزش‌های مهارتی به صورت جزیره‌ای توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف اداره می‌شود و بنابراین همه می‌دانند که چنین اتفاقی به صلاح نیست.


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه لازم است براساس مصوبه مجلس شورای ملی آموزش مهارتی تشکیل شود، بیان کرد: ما با حدود 3 هزار دانشگاه در کشور در دنیا بی‌نظیر هستیم در وضعیت موجود یکی از اصلاحات اساسی برگشتن به آموزش‌های مهارتی است چون فارغ‌التحصیلان ما بیکار هستند. هر چند که همه این اشکالات متوجه دانشگاه نیست و دلایل دیگری هم دارد اما اگر سیستم‌های مختلف آموزش مهارتی با هم هماهنگ نشوند همان مشکلی که برای آموزش عالی پیش آمده است در این آموزش‌ها نیز ظاهر خواهد شد. ما باید با رصد دقیق بازار کار نیروی کار مورد نیاز را در مراکزمان پرورش دهیم.


صالحی عمران ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای آموزش عام و دانشگاه علمی کاربردی آموزش خاص ارائه می‌دهند. دانشگاه علمی کاربردی سیستم یکبار پذیرش دارد بنابراین این دو دانشگاه با هماهنگی هم و ساماندهی می‌توانند تبدیل به یک دانشگاه بسیار خوب برای کشور شوند و به نظرم جمع شدن آنها در کنار هم ضرری ندارد. اما اینکه این امر کی اتفاق می‌افتد نیازمند ارتباط مجلس، وزارتخانه و هیات موسسان دانشگاه‌ها است.


وی تاکید کرد: ادغام به معنای حذف یک دانشگاه است و من این را قبول ندارم، اما تجمیع را قبول دارم که باعث می‌شود دو دانشگاه در کنار هم رسالت خود را تا یک هم‌افزایی بیشتر انجام دهند.


اشتغال 70 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره درصد اشتغال فارغ‌التحصیلان این دانشگاه نیز خاطر نشان کرد: اخیرا انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه را راه‌اندازی کردیم تا وضعیت فارغ‌التحصیلان را رصد کند چون آموزش‌های ما باید منتهی به اشتغال شود می‌توانم بگویم که حدود 70 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند و از این لحاظ نسبت به سایر دانشگاه‌ها وضعیت خوبی داریم.


وی با اشاره به شعار سال تاکید کرد: برای تولید احتیاج به یک مهارت است و این دانشگاه جایی است که مهارت را منتقل می‌کند ما حتی در خوابگاه‌هایمان نیز کارگاه‌های آموزشی داریم.


برنامه‌های درسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای متحول می‌شود


صالحی عمران با اشاره به برنامه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال جاری گفت: یکی از برنامه‌های امسال دانشگاه فنی و حرفه‌ای تحول و تغییر برنامه‌های درسی است خوشبختانه وزارت علوم مجوز دبیرخانه برنامه‌ریزی آموزش مهارتی را به این دانشگاه واگذار کرده است که امر بسیار مهمی است برای یک دانشگاه تا در حوزه آموزش‌های مهارتی قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد، بنابراین کمیته‌های برنامه‌ریزی هم تشکیل شده تا دروس خود را تغییر دهیم. متاسفانه سال‌های زیادی است سرمایه‌گذاری برای تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها انجام نشده است بنابراین برنامه وسیعی داریم تا همه آنها را به خوبی تجهیز کنیم.


دانشگاه فنی و حرفه‌ای به یک دانشگاه سبز تبدیل می‌شود


وی تبدیل شدن به دانشگاه سبز را یکی دیگر از برنامه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال جاری اعلام کرد و افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید بر اساس ویژگی‌های خاص خود به یک دانشگاه سبز تبدیل شود. همچنین برنامه داریم تا بسیاری از پروژه‌های 70 درصد پیشرفت را نیز تا پایان سال به اتمام برسانیم.


صالحی عمران از راه‌اندازی 40 رشته ناپیوسته در این دانشگاه خبر داد و گفت: در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم رشته‌های ناپیوسته را راه‌اندازی و از این طریق جمعیت دانشجویی خود را افزایش دهیم.


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای همچنین از امضای تفاهم‌نامه این دانشگاه با وزارت اموزش و پرورش در هفته آینده خبر داد و گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای توانمندی زیادی برای تربیت مربیان دارد و همانطور که می‌دانیم آموزش و پرورش نیز تا 4-5 سال آینده با کمبود معلم و مربی روبرو خواهد شد بنابراین ما به آنها پیشنهاد دادیم تا دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور مربیان، استادکاران و دبیران فنی خود را برای آنها تربیت کند و در همین زمینه تفاهم‌نامه این دو نهاد هفته آینده امضا خواهد شد.


وی در ادامه با اشاره به ارتباط صنعت و دانشگاه نیز اظهار کرد: در حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه بنا داریم تا ذی‌نفع صنعتی را پیدا کنیم با آنها وارد مذاکره شده و تفاهم‌نامه امضا کنیم. آنها نیازشان را به ما می‌دهند و ما هم نیروی مورد نیاز را پرورش می‌دهیم. اگر آموزش‌های مهارتی زیرساخت توسعه است بنابراین باید سرمایه‌گذاری مناسب هم توسط نهادهای مختلف صورت گیرد و اصلا یکی از شاخص‌های توسعه در هر جامعه‌ای توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است و این مهم به یک شاخص تبدیل شده است. ما حاضریم تا کارگاه‌های خود را در اختیار صنعت قرار دهیم آنها کارگاه‌ها را تجهیز کنند و به این ترتیب دانشجویان خوبی تربیت شوند و نیروی انسانی مورد نیاز صنعت تامین گردد و اتفاقا از این طریق رشد ناخالص ملی کشور هم توسعه پیدا می‌کند.


افزایش بودجه حمایت از ایده‌های برتر دانشجویی


صالحی عمران از افزایش بودجه این دانشگاه برای حمایت از ایده‌های برتر دانشجویی در سال جاری خبر داد و گفت: اگر دانشجویان پروژه یا ایده‌ای داشته باشند ما حمایت خواهیم کرد و قصد ما کمک به تجاری‌سازی آموزش است در این رابطه سال قبل حدود 500 میلیارد و امسال هم 10 میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته است.


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره دلیل راه‌اندازی رشته‌های جدید نیز توضیح داد: طبیعی است که بسیاری از فارغ‌التحصیلان کاردانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای ترجیح می‌دهند وارد بازار کار شوند اما همانطور که مهارت‌ها مدام در حال پیشرفت هستند و باید شرایط ادامه فراگیری مهارت مهیا باشد بنابراین دانشگاه نباید غافل باشد و باید با راه‌اندازی رشته‌های جدید به این مهم کمک کند.


به گفته رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای این دانشگاه دارای 173 مرکز آموزشی(115 دانشگاه مربوط به پسران و 52 دانشگاه مربوط به دختران)، 150 رشته تحصیلی (96 رشته کاردانی، 47 رشته کارشناسی ناپیوسته و 7 رشته کارشناسی پیوسته) است که 18 درصد دانشجویان آن در رشته‌های علوم انسانی، 29 درصد در رشته‌های هنر و معماری و 2 درصد در رشته‌های کشاورزی و نیز 51 درصد دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در رشته‌های فنی و مهندسی تحصیل می‌کنند. همچنین به لحاظ مقطع 78 درصد دانشجویان در دوره کاردانی و ما بقی در دوره کارشناسی در حال تحصیل هستند که از این جمعیت دانشجویی 31 درصد را دانشجویان دختر و 69 درصد را دانشجویان پسر تشکیل می‌دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته