دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 ارديبهشت 1397 - 12:57
کارشناس امور لبنان در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

احتمال برتری جریان نزدیک به مقاومت در انتخابات پارلمانی لبنان/ سعد حریری رقبای جدی برای نخست‌وزیری دارد

یک کارشناس امور لبنان گفت: خیلی‌ها این انتخابات را انتخاباتی سرنوشت‌ساز می‌دانند و تا جایی که اطلاع داریم، آمادگی برای انتخابات بسیار خوب بوده است و طبق گزارش‌های اولیه، حضور مردم در پای صندوق‌های رای بسیار بالاست.
کد خبر : 277963

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ مردم لبنان از صبح امروز (یکشنبه) پس از حدود 10 سال چنددستگی و خلا سیاسی که عواقب ناشی از آن منطقه را نیز در برگرفته بود، اکنون پس از یک توافق سیاسی همه‌جانبه میان جریان‌های لبنانی پای صندوق‌های رای رفتند تا نمایندگان خود را راهی پارلمان این کشور کنند.


گرچه انتخابات کنونی طبق قانون جدید و بر اساس سیستم تناسبی برگزار می‌شود، ولی همچنان انتظار می‌رود نیروهای سیاسی سنتی در پارلمان باقی بمانند و احتمالا توازن قدرت میان حزب‌الله و متحدانش برای نخستین‌بار از سال 2005، یعنی تاریخ خروج ارتش سوریه از لبنان تغییر کند.


همچنین از نظر تقابل جریان‌ها، هر کدام از جناح‌های 8 و 14 مارس مناطق مشخصی به خود اختصاص داده‌اند، به‌عنوان نمونه در بعلبک که نفوذ حزب‌الله به صورت سنتی در آنجا زیاد است، جریان المستقبل و طیف منتسب به رفیق حریری با حمایت مالی عربستان توانسته‌اند پول بیشتری برای به میدان آوردن طرفداران خود و متمایل شدن شهروندان آن ناحیه به سوی جریان المستقبل خرج کنند.


مصیب نعیمی، کارشناس امور لبنان در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا درباره صف‌بندی میان 8 مارس و 14 مارس و احتمال موفقیت جریان حزب‌الله لبنان در این دوره از رقابت‌های انتخاباتی گفت: «اوضاع جریان 8 مارس در انتخابات کنونی از 14 مارس بهتر است، هرچند ائتلاف‌ها کامل نشده است، اما همه جریان‌ها همراهند و قطعا اگر نیاز باشد، بعد از انتخابات ائتلاف خواهند کرد. در طرف مقابل، 14 مارس در وضعیت خوبی قرار ندارد و وارد تقابل با 8 مارس شده است و حتی در داخل بخش‌هایی از طایفه سنی و مسیحی اوضاع آن‌ها با اوضاع قبل قابل مقایسه نیست و بسیار ضعیف‌تر است، از این رو در اینکه جریان 8 مارس رای اکثریت بیاورد تردیدی وجود ندارد و 14 مارس در این تقابل وضعیت خوبی خواهد داشت.»


وی افزود:‌ «باوجود این، اینکه 8 مارس بتواند پارلمان را در اختیار بگیرد منوط به این است که نتیجه انتخابات مشخص شود و ائتلاف میان حزب‌الله و جنبش امل با جناح میشل عون شکل بگیرد. در این صورت معادله آینده پارلمان لبنان از معادله فعلی به سود 8 مارس سوق پیدا خواهد کرد.»


نعیمی در پاسخ به این سوال که «آیا فشار و تهدیدات داخلی و خارجی بر حزب‌الله لبنان می‌تواند بر کسب رای این جریان شیعی تاثیر بگذارد؟» تصریح کرد:‌ «در گذشته یک سری فرافکنی علیه مقاومت بود، اما زمانی که حزب‌الله موضوع رودررویی با گروه‌های تروریستی در لبنان به‌ویژه داعش و اشغال بخش مرزی لبنان را دنبال می‌کرد، این گروه و محور مقاومت تنها مجموعه‌ای بودند که با ایستادگی توانستند تروریست‌ها را بیرون برانند و آن منطقه را به ارتش تحویل دادند و لبنان را از خطر نجات دادند. در همان زمان و قبل از آن گروه‌های مقابل که وابسته به عربستان بودند، حامی و پشتیبان و همراه داعش و گروه‌های تروریستی شدند، لذا امروز به‌گفته خیلی از سیاستمداران و ناظران علاوه بر رقابت‌های داخلی و طایفه‌ای و گروهی یک رقابت جدی میان هواداران مقاومت و آن‌هایی که در آزادی لبنان نقش داشتند و آن‌هایی که امتحان خود را به خوبی پس ندادند به وجود آمده است.»


وی افزود: «بنابراین می‌بینیم که حزب‌الله اکنون خار چشم دشمنان خود شده است و اینگونه فضاسازی‌های داخلی و خارجی که آخرین آن اتهام‌زنی مراکش به حزب‌الله درباره کمک تسلیحاتی به جبهه پولیساریو بود تاثیری به آرای مردم لبنان نخواهد داشت. حزب‌الله جای خود را در میان توده مردم لبنان باز کرده است.»


به گزارش آنا، بعد از حدود یک دهه خلا سیاسی در لبنان انتخابات برگزار می‌شود. انتخاباتی که مورد توجه افکار عمومی منطقه و جهان قرار دارد و از چندی قبل تاکنون سعودی‌ها در تلاش برای اخلال در روند آن بوده‌اند.


مصیب نعیمی در پاسخ به این سوال که «چه تهدیدات منطقه‌ای می‌تواند بر جریان انتخابات لبنان تاثیرگذار باشد؟» گفت: «پیش از انتخابات تهدیدات انجام شده بود، چه از نفوذ عربستان در روند انتخابات و تاثیرگذاری بر آن برای رساندن نیروهای وابسته به خود به پارلمان و چه افشاگری و فعالیت تبلیغاتی و رسانه‌ای و سیاسی که از سوی طرف‌های مقابل انجام شده و دیگر امروز روز نتیجه‌گیری است.»


این کارشناس امور لبنان تصریح کرد: «به هرصورت تاثیرگذاری را باید اینگونه تلقی کرد که دنیا باید بپذیرد که لبنان فاز سیاسی مستقل خود را یافته و در حال برگزاری انتخاباتی آزاد است. قبلا هم همین وضعیت وجود داشت، یعنی همان زمانی که در محافل آمریکایی و صهیونیستی شائبه ایجاد کردند تا حزب‌الله را گروهی تروریستی عنوان کنند ولی وقتی مردم انتخاب خود را انجام دادند و حزب‌الله بخشی از ارکان و ساختار دولت لبنان شد، چه در اجرایی و چه در تشریعی، محافل دنیا مجبور شدند حضور حزب‌الله را بپذیرند. درواقع شما وقتی واقعیتی را در فضای عینی ترسیم می‌کنید، طرف‌های مقابل مجبورند آن را بذیرند.»


نعیمی افزود: «خیلی‌ها این انتخابات را انتخاباتی سرنوشت‌ساز می‌دانند و تا جایی که اطلاع داریم، آمادگی برای انتخابات بسیار خوب بوده است و طبق گزارش‌های اولیه، حضور مردم در پای صندوق‌های رای بسیار بالاست به گونه‌ای که می‌گویند نسبت به انتخابات گذشته با استقبال بیشتری مواجه شده است.»


وی تاکید کرد: «اوضاعی که اکنون بر روند انتخابات لبنان جاری است، مناسب ارزیابی می‌شود و نکته مهمی که همه آن را پذیرفته‌اند این است که لبنان باید به رفراندوم روی بیاورد و باوجود اختلافات شدید سیاسی میان جریان‌های مختلف، گروه‌های سیاسی آرامش انتخابات را در کنار هم رقم بزنند. تجربه این چند سال و خلایی که وجود داشت، نشان داد که این جریان‌ها هرچقدر فرصت را از دست بدهند به زیانشان خواهد بود.»


نعیمی در پاسخ به این سوال که «آیا حزب‌الله لبنان می‌تواند اکثریت پارلمان را به دست بیاورد؟» گفت: «نه، طبعا حزب‌الله نمی‌تواند به تنهایی حائز اکتریت پارلمان لبنان شود و باید به ائتلاف روی بیاورند. ائتلافی که می‌تواند با 30 درصد اهل سنت یا حدود 50 تا 60 درصد مسیحیان یا دیگر گروه‌های شیعی باشد. مجموعه اینها و روندی که وجود دارد نشان می‌دهد که این بار دست‌کم سه نماینده بیشتر در هر ائتلاف وجود داشته باشد، آن ائتلاف می‌تواند اکثریت را در اختیار داشته باشد.»


به گزارش آنا، انتخابات پارلمانی در حالی برگزار می‌شود که حزب‌الله همای سعادت ریاست پارلمان لبنان را همچنان بر دوش نبیه بری می‌بیند، اما آن‌ها نسبت به اینکه نخست‌وزیر آینده سعد حریری باشد، سکوت اختیار کرده‌اند.


نعیمی درباره دلیل سکوت حزب‌الله نسبت به انتخاب حریری می‌گوید: «سکوت حزب‌الله از آن روست که تلاش می‌کند تا اکثریت پارلمان را به دست آورد و اگر نتیجه انتخابات به سمت و سویی باشد که نتوانند اکثریت را به دست آورند و نیاز به ائتلاف باشد، امکان چانه‌زنی وجود داشته باشد. علاوه بر این، اگر حزب‌الله اکثریت را به دست آورد، گزینه‌های زیادی دارد که به جای حریری انتخاب کند.»


وی درباره رقبای احتمالی حریری برای سمت نخست‌وزیری تصریح کرد:‌ «از آن رو که نخست‌وزیر باید سنی باشد، حریری رقبای زیادی دارد که محمد رشید قبانی، مفتی اعظم لبنان که در شمال این کشور ائتلاف تشکیل داده است و خانواده رشید کرامی، نخست‌وزیر سابق لبنان از آن جمله‌اند. همچنین در بیروت رقبای جدیدی برای حریری قد علم کرده‌اند و همه اینها به این برمی‌گردد که نتیجه انتخابات چگونه رقم بخورد و فراکسیونی که اکثریت را در میان اهل سنت به دست آورد می‌تواند شانس بیشتری برای انتخاب نخست‌وزیر داشته باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته