دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 ارديبهشت 1397 - 08:37
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

توجه به نوآوری تنها راه ایفای نقش دانشگاه در اقتصاد ملی/ باید آئین‌نامه‌های ارتقای اساتید تغییر کند

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه تنها راه ایفای نقش دانشگاه‌ها در اقتصاد ملی توجه به موضوع نوآوری و فناوری است، تاکید کرد: آئین‌نامه‌های آموزشی، پژوهشی و ارتقای اعضای هیات علمی باید در مسیر توجه به نوآوری تغییر پیدا کند.
کد خبر : 277735

دکتر سیدمحمود مدرس هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره نقش دانشگاه‌ها در اقتصاد ملی تاکید کرد: چند سالی است رویکردی را دانشگاه‌های بزرگ و به صورت کلی آموزش عالی دنبال می‌کنند که در راستای نقش دانشگاه‌ها در اقتصاد ملی و حمایت از کالای ملی است. این رویکرد نوآوری و توجه به فناوری است. چند سالی است که ایران و دانشگاه‌های ایرانی به سمت نوآوری رفته‌اند یعنی اینکه دانشجویان ما اگر بتوانند یک ایده را ولو کوچک به مرحله کاربردی و مورد استفاده جامعه برسانند و بعد با استفاده از ایده درآمد داشته باشند، این ویژگی‌های زیادی خواهد داشت.


وی ادامه داد: این نوآوری مزیت‌های زیادی دارد برای مثال این دانشجو دیگر به فکر خارج شدن از کشور نیست و وقتی فارغ‌التحصیل می‌شود به دنبال استخدام دولتی هم نیست. نکته مهمتر اینکه این نوآوری بازار دارد و حتی بازار خارجی؛ بنابراین مسائل و مشکلات ما از این طریق حل می‌شود و به نظر من تنها راه ایفای نقش دانشگاه‌ها در اقتصاد ملی توجه به موضوع نوآوری و فناوری است.


مدرس هاشمی اضافه کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان از 15 سال پیش ایده راه‌اندازی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را ارائه داد که در این شرکت ایده دانشجویان تا رسیدن به مرحله تجاری‌سازی و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌شوند. این ایده اکنون گسترده شده است و تحت عنوان پارک‌های علم و فناوری در کشور در حال توسعه است. اخیرا کار دیگری در این دانشگاه صورت گرفته است و مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی اصفهان را تاسیس کرده‌ایم تا ایده دانشجویان و اساتید را حمایت کنیم و وقتی ایده‌ها به نتیجه رسید با عنوان شرکت دانش‌بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعالیت کنند.


رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: هم در ایجاد اشتغال، درآمدزایی دانشگاه‌ها و هم ایفای نقش دانشگاه‌ها در اقتصاد ملی باید توجه به نوآوری و فناوری به صورت جدی صورت گیرد.


وی خاطرنشان کرد: طبیعتا نقش وزارت علوم در اینجا با حمایت و نظارت بسیار مهم است. ما نیاز به حمایت و اختیارات بیشتری داریم و وزارت علوم هم باید نظارت کند تا کارها به صورت کیفی پیش برود. اگر استادی در زمینه نوآوری پیشرفتی به دست می‌آورد این پیشرفت باید در پروسه ارتقای اعضای هیات علمی در نظر گرفته شود. بنابراین برخی از آئین‌نامه‌ها باید در مسیر توجه به نوآوری و فناوری تغییر پیدا کنند. آئین‌نامه‌های آموزشی و پژوهشی دوره‌های تحصیلات تکمیلی، آئین‌نامه‌های ارتقای اعضای هیات علمی و ... نمونه‌هایی است که باید تغییر پیدا کند. این آئین‌نامه‌ها باید به صورت کلان و به خوبی تغییر پیدا کند یا اینکه اختیار آنها به دانشگاه‌ها واگذار شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب