توسعه مراکز رشد، واحدهای فناور، شرکتها و محصولات دانشبنیان؛ اولویتهای واحد شیراز
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، محمد مهدی جباری در نشست بررسی و تبیین ماموریتهای حوزه معاونت پژوهش و فناوری واحد شیراز با تاکید بر جایگاه ویژه پژوهش در دانشگاه، اظهار کرد: «از آنجایی که درصدی از درآمدهای دانشگاه باید از طریق انجام طرحهای پژوهشی برون دانشگاهی، ارائه خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی درآمدزا، تجاری سازی محصولات فناوری و کسب ثروت از علم صورت گیرد، نیازمند آن هستیم تا رصد نیازهای واقعی و اجرایی جامعه و صنعت را به طور مستمر و دقیق انجام دهیم.»
جباری افزود: «الزامات این رویکرد، راهاندازی و توسعه مجموعه آزمایشگاههای تحقیقاتی و مرجع، توسعه کمی و کیفی طرحهای برون دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی، کاربردی کردن پایاننامهها برای رفع مشکلات صنعت و جامعه و توسعه تجاریسازی محصولات فناوری و دانش بنیان خواهد شد.»
معاون پژوهش و فناوری واحد شیراز خاطرنشان کرد: «توسعه و توانمندسازی مراکز رشد و واحدهای فناور، شرکتها و محصولات دانش بنیان، گسترش شتاب دهندهها و مراکز نوآوری از اقداماتی است که باید از سوی مرکز رشد واحدهای فناور واحد شیراز پیگیری شده و بسترسازی لازم در این رابطه صورت گیرد.»
این مسئول تاکید کرد: «افزایش ارتباطات و تعاملات با سازمانها و دستگاههای دولتی و خصوصی در سطح استان و کشور برای استفاده از موقعیتهای تحقیقاتی، پیشبرد و عملیاتی کردن تفاهم نامههای موجود بین دانشگاه و سازمانهای مختلف، انعقاد تفاهم نامههای کاربردی جدید و توسعه سهم دانشگاه در اجرای اولویت های پژوهشی سازمان ها، ضروری می باشد.»
وی گفت: «اطلاع رسانی دقیق از توانمندیهای پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه به ویژه امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی که در سطح استان کم نظیر است، فعالیتهای پژوهشی ویژه و کاربردی که منتج به تولید علم و رفع معضلات جامعه شدهاند، معرفی دانشجویان نخبه و مخترع و اعضای هیات علمی باتجربه و خلاق باید در دستور کار قرار گیرد.»
جباری درباره دیگر فعالیتهای پژوهشی نیز اظهار کرد: «افزایش سرانه تولید علم، افزایش طرحهای تحقیقاتی برون دانشگاهی، گسترش همکاریهای علمی بین المللی، سفارش تألیف کتابهای موردنیاز دانشگاه با استادان برجسته با هدف ارتقای رتبه علمی واحد شیراز در سطوح ملی و بینالمللی و نظامهای رتبهبندی دانشگاهی، چشماندازی است که با توجه به توانمندیها و ظرفیتهای واحد کاملاً در دسترس است و برای دستیابی به این مهم باید دانش و مهارتهای نوین در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی به کار گرفته شود.»
انتهای پیام/