دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 ارديبهشت 1397 - 12:31
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای مطرح کرد:

لزوم حرفه‌ای‌گرایی در آموزش عالی برای جلوگیری از بی‌فایدگی دانش‌آموختگان

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ضمن تاکید بر توسعه اقتصادی برای حل مشکل اشتغال دانش‌آموختگان بر حرفه‌ای گرایی در آموزش عالی برای جلوگیری از بی‌فایدگی تاکید کرد.
کد خبر : 276708

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در اجلاس روسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای که صبح امروز در دانشکده دختران دکتر شریعتی برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌ها جدی وزیر علوم توجه به آموزش‌های مهارتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است، اظهار داشت: آموزش عالی در کشور زمانی توسعه پیدا کرد و اساس آن نگرش مثبتی به دانشگاه و آموزش عالی بوده است و این نگرش در دو بخش عرضه و تقاضا خود را نشان داد. شکل‌گیری دانشگاه‌ها با شکل‌گیری دولت در ایران عجین شده است و این شکل‌گیری برای تربیت کادر اداری دولت بود.


وی ادامه داد: شکل‌گیری آموزش عالی با دولت‌سازی ارتباط دارد و هنوز هم همین طور است و هنوز هم همین وجود دارد و همین، تقاضا برای ورود به آموزش عالی را زیاد کرد. آموزش عالی بعد از جنگ دچار یک رشد کمی شد و حال سوال این است که یک سرمایه‌گذاری چقدر نتیجه داده است.


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای اضافه کرد: در حال حاضر با فراگیری آموزش عالی در کشور مواجه هستیم و این که چقدر آموزش عالی بازده فردی و اجتماعی داشته دو سوال اساسی است که در سال‌های اخیر تردیدها و تهدیدهایی را از جمله اشتغال و بیکاری ایجاد کرده است. متاسفانه در ایران در یک رتبه‌بندی جهانی کشورمان در رتبه‌بندی بین اشتغال و تحصیل به معنای سرمایه‌گذاری وضعیت بسیار بدی دارد و در بین 130 کشور جهان رتبه آخر را داراست.


صالحی عمران به ارائه راهکارهایی برای حل این معضلات اشاره کرد و گفت: درست است که توسعه اقتصادی بخشی از این اصلاحات است که باید انجام شود اما اصلاح اساسی حرفه‌ای گرایی در آموزش عالی برای جلوگیری از بی‌فایدگی است. جز این سرمایه‌گذاری دیگری نمی‌توانیم بکنیم و این اصلاح همه را راضی می‌کند.


وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از متولیان آموزش مهارتی کشور است، خاطر نشان کرد: این دانشگاه قدمتی نزدیک به 50 سال در آموزش دارد دانشکده دختران شریعتی به تنهایی 6 هزار دانشجو دارد، دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور دارای 74 دانشکده است، جمعیتی حدود 220 هزار دانشجو، 7 هزار پرسنل و 74 دانشکده در سراسر کشور دانشگاه فنی و حرفه‌ای را یک دانشگاه بزرگ تبدیل کرده که جا دارد در برنامه‌ریزی‌ها توجه ویژه‌ای به آن شود.


چه تعداد مرکز فنی و حرفه‌ای در کشور وجود دارد؟


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ادامه به ارائه آمار دیگری از این دانشگاه پرداخت و اضافه کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در حال حاضر 52 مرکز دختران و 115 مرکز پسران، 96 رشته کاردانی، 47 رشته کارشناسی پیوسته دارد و در واقع 18 درصد رشته‌ها در علوم انسانی و 9 درصد در هنر و معماری، 2 درصد کشاورزی و 51 درصد رشته‌ها شامل رشته‌های فنی و مهندسی است.


وی در پایان با بیان اینکه 40 درصد دانشجویان آمریکا در حوزه‌های تکنسین تربیت می‌شوند، خاطر نشان کرد: وظیفه اصلی ما کاردانی است و به همین خاطر 78 درصد دوره‌های این دانشگاه کاردانی است. ما حدود 210 رشته در کاردانی و هنرستان‌هایمان داریم و خوشبختانه امسال 200 میلیارد تومان در هیات امنا مصوب شده است که این هزینه در کارگاه‌ها آزمایشگاه‌ها و نیز برای پروژه‌های نیمه تمام صرف شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب