دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 ارديبهشت 1397 - 12:26
وزیر علوم مطرح کرد:

توجه جدی وزارت علوم به دوره‌های مهارتی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان

اجلاس روسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور صبح امروز با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری و رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در دانشکده دختران دکتر شریعتی برگزار شد.
کد خبر : 276697

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر منصور غلامی در این اجلاس اظهار داشت: در شرایط فعلی با چالشی به نام اشتغال به ویژه برای دانش آموختگان دانشگاه مواجه هستیم. اشکالی هم قبلا به وجود آمده است و آن هم بی توجهی به سطوح کاردانی بوده است در دوره‌ای که ما کاردانی داشتیم شاید آن را خوب پیش نبرده‌ایم و در جامعه هم توجه به سطوح مدارک دانشگاهی باعث شده به جای اشتغال کاردانی‌ها بیشتر آنها را به سمت تحصیل در مقاطع بالاتر هدایت کنیم.


وی ادامه داد: در دوره دکتری تورم دانش‌آموخته پیدا کرده‌ایم، به هر حال توجه و رفع نقص در هر زمانی جزو واجبات برنامه‌ریزی است. قطعا ما نمی‌توانیم آنچه را که از جوی رفته بازگردانیم اما زمانی که بتوانیم موضوع را خوب جا بیندازیم می‌توانیم به داوطلبان ورود به دانشگاه کمک کنیم و به این ترتیب مسیر اصلاح شود.


وزیر علوم با تاکید بر اینکه هیچ وقت جلوی ادامه تحصیل را نمی‌گیریم، اضافه کرد: در این مرحله هم دولت و هم وزارت علوم و دانشگاه‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که باید در برنامه‌ها و پیشبرد آنها بازنگری داشته باشیم. در اشتغال فارغ‌التحصیلان نگاه ما این است تا برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم و در این زمینه توجه جدی ما به دوره‌های مهارتی است و این راه اشتغال است.


غلامی با اشاره به اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای ظرفیت‌های زیادی برای مهارت‌آموزی و ایجاد توانمندی لازم جهت اشتغال موثر و مفید را دارد، تاکید کرد:‌ وزارت علوم از این دانشگاه حمایت می‌کند تغییر در رویکردها و برنامه‌ها زحمت دارد اما لازم است تا ما در سطح جامعه مراکز خود را بیشتر معرفی کنیم تا مردم بدانند که چقدر مهم است فرزندان‌شان وارد دوره‌های مهارتی شوند. این امر باعث می‌شود تا خانواده‌ها به جای هدایت فرزندان‌شان سمت دوره‌های نظری ولو با عناوین مهندسی آنها را وارد دوره‌های مهارتی کنند.


وزیر علوم با بیان اینکه یک برنامه ساماندهی برای مراکز علمی کاربردی در جریان است، گفت: این مراکز گاهی از مسیرهای هدف خارج شده بودند که لازم است به مسیر بازگردند تلاش ما این است تا دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی را به هم نزدیک کنیم.


وی با اشاره به طرح ساماندهی آموزش عالی نیز خاطر نشان کرد: دو سال است که این طرح در وزارت علوم پیگیری می‌شود و تلاش می‌کنیم تا به طور جدی از توسعه کمی جلوگیری و نیز در توسعه رشته‌های نظری و مقاطع تحصیلی هم متکی به برنامه بلند مدت باشیم.


غلامی با بیان اینکه این تصور وجود دارد که دانشگاه‌ها زیاد مسئولیت مستقیمی برای اشتغال دانشجویان خود ندارند، عنوان کرد: ما باید برای اشتغال آنها یک دغدغه داشته باشیم که آنها را به سمت مشاغلی که در جامعه برای آنها تعیین شده است هدایت کنیم به همین خاطر طرحی به اسم مهارت‌آموزی در دانشگاه‌های کشور را اجرا می‌کنیم در دانشگاه علامه انجام شده و نتیجه خوبی هم داشته است.


وزیر علوم در پایان با تاکید بر توانمندی‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: این دانشگاه می‌تواند به طرح مهارت آموزی کمک کند و این حرکت به خوبی به ثمر بنشیند. ما بر روی این دانشگاه حساب می‌کنیم و تقاضا داریم این دانشگاه را بیشتر معرفی و دانشجویان را بیشتر امیدوار کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته